להחביא קפיצה בגירעון בשעת לילה מאוחרת: האוצר פרסם כעת נתונים מדאיגים

הגירעון הממשלתי מזנק ל-3.5% מהתוצר • סך הכנסות המדינה בפברואר ירדו ב-6.8% לעומת אשתקד • העיתוי מעורר חשד שבאוצר מנסים להסתיר את המשבר התקציבי המתפתח, ערב הבחירות ורק בחודש השלישי של 2019 • מנכ"ל האוצר: הפרסום התעכב מסיבות אישיות ללא קשר לנתונים

שר האוצר משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
שר האוצר משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

הגירעון התקציבי מזנק ל-3.5%. נפילה בהכנסות המדינה ממסים, ואנחנו רק בתחילת 2019 - את הנתונים המדאיגים האלה מנסים כנראה במשרד האוצר להסתיר - אחרת קשה להסביר את ההחלטה לפרסם את העדכון החודשי של ביצוע תקציב המדינה שעה לפני חצות בלילה שבין חמישי לשישי.

מדובר בנתונים שהאוצר מחויב לפרסם לפי חוק, אך החוק אינו מכתיב את שעת הפרסום, ולכן העיתוי מעורר חשד כבד שבאוצר מנסים להסתיר את המשבר התקציבי המתפתח, ערב הבחירות. מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, מסביר כי הוא זה שעיכב את אישור ההודעה בשל מחלה.

נזכיר גם את בדיקת מבקר המדינה בנוגע לגירעון התקציבי של 2018 - העובדה שהגירעון ירד מתחת ל-3% בחודש דצמבר ושב לזנק מיד אחר-כך היא כשלעצמה אינדיקציה לחשבונאות יצירתית שנעשתה באוצר בהובלת החשב הכללי רוני חזקיהו.

על-פי עדכון ביצוע תקציב המדינה לחודש פברואר, המדינה נמצאת בגירעון של 5.6 מיליארד שקל מתחילת השנה (לפני חודשיים) - זאת בשעה שבתקופה המקבילה אשתקד היה עודף של 2.3 מיליארד שקל. סך הכנסות המדינה בחודש פברואר עמד על 24.3 מיליארד שקל - סכום הנמוך ב-6.8% מהנתון המקביל אשתקד. בחודשים ינואר-פברואר במצטבר נרשמה ירידה של 3.6% בהכנסות המדינה ממסים - כשהסיבה העיקרית לכך היא החזרי מס גבוהים.

גורמים כלכליים בירושלים אמרו הערב ל"גלובס" כי מדובר ב"נתונים מדאיגים" במיוחד, לאור העובדה שהשנה רק החלה, והגירעון כבר מגיע ל-3.5%. "אנחנו מקווים שהחולשה בהכנסות המדינה היא חד-פעמית - אחרת אנחנו בבעיה רצינית", אמרו אותם גורמים.