פורום טק קיבלה אישור FDA למוצר דנטלי חדש - החברה חוזה הכנסות של 300 מיליון דולר

מדובר במכשיר דנטלי חדש להפחתת כאב והאצת החלמה בהשתלות שיניים • החברה הוותיקה כבר רושמת הכנסות של עשרות מיליוני שקלים, ומוצריה משווקים בכ-140 מדינות

מייסדי פורום טכנולוגיות הנדסיות / צילום:שלומי יוסף
מייסדי פורום טכנולוגיות הנדסיות / צילום:שלומי יוסף

הכוכבת הבאה בשוק הדנטלי? פורום טק קיבלה אישור FDA וחוזה הכנסות של 300 מיליון דולר בשוק האמריקאי בשנה הבאה.

חברת טכנולוגיות רפואת השיניים הישראלית פורום טק, קיבלה אישור שיווק למכשיר דנטלי חדש להפחתת כאב והאצת החלמה בהשתלות שיניים, ומעריכה כי הוא יניב לה הכנסות של כ-300 מיליון דולר בשוק האמריקאי תוך שנה.

עדיין מדובר בתחזיות, כמובן, אולם פורום טק נמצאת בעמדה נוחה יותר לחזות תחזיות מאשר חברות אחרות בתחום המכשור הרפואי שמגיעות לשוק, משום שזה אינו המוצר הראשון שהיא משיקה. החברה כבר מוכרת היום מוצרים שונים המקלים על רופאי שיניים לדייק בביצוע טיפולי שורש וניתוחי השתלת שיניים. החברה הוותיקה כבר רושמת הכנסות של עשרות מיליוני שקלים, ומוצריה משווקים בכ-140 מדינות, הן בשיווק ישיר והן בעקיף.

המכשיר החדש שפיתחה החברה נקרא Implant Spotter, ותפקידו לאתר עבור רופאי השיניים את המיקום של שתלים קיימים. איתור שתלים הוא חלק מתהליך השתלת השן, כאשר קודם כל מחדירים את השתל במקום השורש שסולק, אחר כך נותנים לחניכיים להחלים, ורק אחר כך מרכיבים על השתל את הכתר (כאשר השתל מדמה את השורש והכתר מדמה את השן), ולשם כך יש לחשוף את השתל.

המוצר של פורום טק נראה כעט דיגיטלית, אשר מעבירה גלים אלקטרומגנטיים אשר אופיים משתנה כאשר הם עובדים ליד מתכת. השינוי בגלים נקלט על ידי המכשיר שמצפצף ומתריע בדיוק מעל השתל. כך ניתן להרכיב על השתל את הכתר לאחר שיוצרים רק חור קטן, מבלי לפתוח חתך משמעותי בחניכיים. לדברי החברה, השיטה הזו מפחיתה את הכאב בטיפול ומאיצה את ההחלמה.

לדברי שרי גור, מנכ"ל פורום טק, "החברה עובדת בימים אלה על פיתוחים נוספים בתחום השתלים".

חברת פורום טק היא חברה פרטית שנוסדה בשנת 1987 על ידי שלושה מהנדסים: מיכאל יעקובי, סמואל אוורבוך ומיכאל מינילו. לעומת החברות אלפא ביו, MIS ופלטופ, חברות דנטליות ישראליות שנמכרו בעשרות עד מאות מיליוני דולרים, היא אינה מפתחת שתלים לרפואת שיניים אלא כאמור מכשירים שמקלים על הטיפול.

בראיון קודם עם "גלובס" סיפרו מייסדי החברה כי שלשתם מהנדסים, שהגיעו לתחום הדנטלי בעקבות פניה של חבר שהיה טכנאי שיניים. לאחר שהתבקשו לתקן עבורו מספר מכשירים, עלו בדעתם פתרונות הנדסיים שיכולים לשפר את המכשירים הללו בצורה משמעותית. הפריצה שלהם הגיע משיווק לברה"מ המתפרקת, שבה כל תחום טיפולי השיניים היה בתחילת דרכו ולא הייתה תחרות. בהמשך התרחבה החברה למדינות רבות נוספות.

בין המוצרים של החברה ישנם למשל מכשיר שמודד את עומק תעלת השן לסיוע לטיפולי שורש (ללא צורך בצילום רנטגן ומצד שני בצורה בטוחה יותר מאשר שימוש בפוצר); תנור ממוחשב לשריפת קרמיקה המקל על הכנת כתרים לשיניים.

פריחת השוק הדנטלי

השוק הדנטלי בישראל, עלה בשנים האחרונות על המפה אחרי שנים שבהן החברות בתחום בישראל בנו את עצמן בשקט ובהתמדה. דווקא בזכות חוסר העניין בתחום בשנות ה-90 ושנות ה-2000 המוקדמות, לא לקחו החברות הללו כספים מהון סיכון, לא הונפקו ולא התמזגו לחברות בינלאומיות, אלא ניבנו בהדרגה דרך המכירות שלהן, כתעשייה קלאסית לכל דבר. בעשור האחרון, נקצרים הפירות.

לאחר שחברת אלפא ביו נמכרה לנובל ביוקר בסוף 2008, ב-95 מיליון דולר, נרכשה גם MIS מכרמיאל ב-375 מיליון דולר על ידי ענקית רפואת השיניים דנטספליי. בעקבות שתי העסקאות הללו הוסבה תשומת הלב של קרן ההשקעות במכשור רפואי אקסלמד, של ד"ר אורי גייגר ומורי ארקין, לשוק הדנטלי בישראל, ובעזרת פועלים שוקי הון ביצעה הקרן מיפוי של השוק, כאשר בסופו של דבר רכשה אקסלמד חברה אמריקאית בשם קיסטון דנטל ומיזגה אותה עם חברת השתלים הדנטליים פלטופ של משפחת טופז. החברה הממוזגת היא בעלת מחזור מכירות של 75-80 מיליון דולר, ופועלת גם בשוק האמריקאי. בין החברות הנוספות שזוהו במיפוי נמצאות: עדין דנטל, AB Dental , ADRS , קורטקס ות.א.ג דנטל.

פורום טק - תעודת זהות

שנת הקמה: 1987

תחום פעילות: פיתוח מכשירים לשיפור פרוצדורות ברפואת שיניים

מייסדים: מיכאל יעקובי, סמואל אוורבוך ומיכאל מינילו

מנכ"ל: שרי גור

גיוסי הון: מימון עצמי

עובדים: 40 באשקלון