משקיעים זרים | פודקאסט

"הכירו את האיש שגרם לתאגידי ענק להתעניין ביזמים ישראלים"

גבי צ'רטוק המוביל את The Builders, תוכנית למסחור סטארט-אפים ישראליים, מסביר איך משכנעים את תאגידי הענק קוקה-קולה, טרנר, מרצדס, ולאחרונה גם וולמארט לעבוד עם חברות ישראליות • מאז הקמת התוכנית התקיימו בה מעל ל-190 פיילוטים, וכ-40 הסכמים מסחריים נחתמו • האזינו לפרק השבועי של "עוד פודקאסט לסטארטאפים"

"יזמים ישראלים מגיעים לארגונים הגדולים בעולם, נפגשים עם בכירים ביחידות העסקיות, ובמקום להקשיב - ללמוד בסקרנות אמיתית על הארגון ולשמוע מה הצרכים שלו וכיצד הוא עובד - עסוקים בפיץ' לסטארט-אפ שלהם. זה לא עובד ככה".

גבי צ'רטוק יודע על הוא מדבר. הוא הקים ומוביל מעל ל-4 שנים את The Builders, פלטפורמה שעובדת עם חברות Fortune-100 ובמסגרתה תוכנית מסחור (Commercialization), פעילות R&D ארוכת טווח ועוד מספר פעילויות בשיתוף עם גופים כמו קוקה-קולה, טרנר (המחזיק במותגים דוגמת Cartoon Network, CNN, NBA, ועוד), מרצדס ולאחרונה גם וולמארט . מאז הקמת התוכנית התקיימו מעל ל-190 פיילוטים, וכ-40 הסכמים מסחריים נחתמו בין שותפי The Builders לחברות ישראליות.

בפרק 3 של "עוד פודקאסט לסטארט-אפים" (עונה 6), שוחחנו עם צ'רטוק על מה מחפשים בישראל גופי הענק, איך זה להיות בתווך שבין תאגידים מובילים ליזמים ישראלים צעירים, ולמה כל זה קורה דווקא כאן, בישראל. "השותפים שלנו רוצים להכניס עוד כסף, או לחסוך כסף - ומבינים שצריך לעשות זאת דרך אימוץ טכנולוגיות חדשות", מבהיר צ'רטוק. "תוצר הלוואי הוא הערך לסטארט-אפים בישראל. אבל זו לא המטרה המרכזית שלנו".

באופן טבעי, צ'רטוק ו-The Builders מחפשים חברות סטארט-אפ צעירות, אך כאלו שכבר גייסו הון ראשוני לרוב (צ'רטוק: "רוב החברות שלנו גייסו בין 2 ל-6 מיליון דולר, אבל כמובן שיש חריגים לכאן ולכאן"), עם מוצר עובד ולקוחות - וזאת, כדי שיוכלו להתמודד עם הליך המכירה לגופי הענק הפועלים בתוכני שלו. "אנחנו לא רוצים לייצר מצב שלסטארט-אפ יש לקוח אחד, והוא מגיע מהתוכנית שלנו", מחדד צ'רטוק. "זה יכול להרוג חברת סטארט-אפ".

התוכנית עצמה פועלת יחסית מתחת לרדאר, את המיונים לסטארט-אפים השונים מבצע צ'רטוק יחד עם ההנהלה הבכירה של הגופים השותפים, על בסיס המלצות של מנהלי חדשנות, משקיעים וגורמים אחרים בתעשייה. התוכנית עצמה עורכת 7 חודשים ו"לא דורשת שום דבר מהיזמים פרט לדבר הכי חשוב עבורם - הזמן שלהם", אומר צ'רטוק. "אנחנו לא לוקחים תשלום או מניות, אבל רוצים רתימה מלאה של היזמים לתהליך".

במסגרת הפעילות, עוברים היזמים תכנים והדרכות לגבי הצגת המיזם שלהם אל מול בכירים אמריקנים, ופוגשים באופן אינטנסטיבי גורמים מכל הארגונים ("טסנו לארה"ב ואירופה, והיו לנו 500 פגישות ב-3 ימים", מספר צ'רטוק). במהלך התוכנית, יש "בדיקות דופק, פעם בשבועיים במסגרתן מסייעים ליזמים ליצור קשר עם הרלוונטיים בכל ארגון וארגון, במטרה להוביל בסופו של דבר לאימוץ הטכנולוגיה של הסטארט-אפ.

"המטרה היא לייצר מערכת יחסים לאורך זמן, שתתרום לכל הצדדים", מסכם צ'רטוק. "אנו רוצים ללמד יזמים ישראלים לדבר בשפת התאגידים".

■■

"עוד פודקאסט" הינה תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית לסטארט-אפים, לשעבר מנהל השיווק של חברת ארגוס ותוכנית MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם) וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס).