מדי שנה רכבת ישראל משכירה את קרונותיה ונהגיה לעשרות נסיעות מיוחדות עבור חברות וגופים פרטיים, כך עולה מבדיקת "גלובס". בעוד שהדבר מניב הכנסות לחברה הממשלתית, הדבר נראה תמוה דווקא בתקופה שבה הרכבת פועלת בתפוסה של 160% ומתמודדת עם איומי השבתה תכופים, שאף התממשו השבוע. כך, בעוד שרק לפני כשבוע, כאשר נהגים רבים הכריזו על מחלה ותנועת הרכבות עלולה הייתה להשתבש, הסיע אחד מנהגי הרכבת את עובדי אינטל מחיפה לתל אביב ברכבת פרטית.
אינטל לא לבד. בשנים האחרונות שכרו את הרכבת חברות ענק נוספות ובהן בזק והחברה לישראל. העלות של השכרת רכבת יכולה להגיע ל-40 אלף שקל ונראית כגבוהה מאוד, אבל מערך רכבת יחיד יכול להסיע כ-1,000 נוסעים ומבחינת החברות מדובר בחיסכון. בעוד שהשכרת אוטובוסים עבור כמות כזו של נוסעים תעלה כ-60 אלף שקל, הרכבת מאפשרת הסעה במחיר זול יותר וזאת בנוסף ליוקרה שבהשכרת רכבת מיוחדת לעובדים. כיום הרכבת מאפשרת גם לשכור קרון אחד או מספר קרונות ברכבת קיימת. התעריף לא כולל כיבוד לאורחים או תנאים מיוחדים, ולאלה דואגות החברות בעצמן. הרכבת לא מאפשרת לתלות סמלילים ושלטי פרסומת מבחוץ, אבל מאפשרת לקשט את הקרונות מבפנים.
אבל לא רק חברות פרטיות שוכרות את הרכבת לצרכיהן - גם פוליטיקאים שוכרים רכבות מיוחדות. אלה רכבות שפועלות על חשבון משלם המסים, אך התועלת העיקרית שלהן היא לפוליטיקאים הנוסעים ברכבת, בנסיעה המוגדרת כ"נסיעה למוזמנים". כך למשל, ב-2017 יזם שר התחבורה ישראל כ"ץ נסיעה מיוחדת בקו חיפה-כרמיאל, שטרם נפתח אז לתנועה. לנסיעה הוזמנו הרב נתנאל שריקי ומאות מחסידיו, לצד עיתונאים חרדים, שנסעו ברכבת להילולת הרשב"י במירון. בנסיעה, זכה שר התחבורה לברכות מפי הרב שריקי. עלות הנסיעה המיוחדת נאמדה אז ב-100 אלף שקל, שבמשרד התחבורה הגדירו כ"הוצאות שיווק".
ברכבת ישראל מתייחסים לרכבות הפרטיות כ"נסיעות מיוחדות", הגדרה הכוללת את כל הרכבות הפועלות מחוץ ללוח הזמנים הסדיר. אולם זו הגדרה מטעה, הכוללת גם תגבור רכבות לאירועים המוניים לתועלת הציבור הרחב, כמו שנעשה לאחרונה במרתון תל אביב. לעתים גם קבוצות כדורגל משתתפות במימון רכבות מיוחדות לאוהדים. מדובר ברכבות ישירות המאפשרות לאוהדים לנסוע ממקום מגוריהם למשחק. מכבי נתניה למשל, מנהלת כעת מגעים לשכירת רכבת ישירה מנתניה לאיצטדיון טדי בירושלים.
בהתייחס לביקורת על הנסיעות הפרטיות, טוענים ברכבת כי יש נהלים ברורים לנסיעות מיוחדות, ולדבריהם הן לא מבוצעות בשעות העומס. הנסיעה של אינטל בשבוע שעבר, לדוגמה, נעשתה בשעה 18:30 ובוצעה מתחנת קריית חיים בחיפה לתל אביב, כלומר בניגוד לכיוון העומס בשעות האלה. הנסיעה אפשרה לרכבת להחזיר למרכז מערך קרונות וקטר שישמשו אותה בשעות העומס בבוקר למחרת, טוענים שם.
ברכבת משכירים רכבות, ללא תשלום, גם לעמותות, אז הנסיעה ברכבת היא חלק מחוויה מיוחדת עבור הקהילה שנעזרת בה. בפורים למשל, תפעיל עמותת "גדולים מהחיים", הפועלת למען ילדים חולי סרטן ומשפחותיהם, רכבת מתל אביב לחיפה שתסתיים בהופעה של סטטיק ובן אל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.