הרווח הנקי של שטראוס זינק ב-17.8%, למרות שההכנסות גדלו רק ב-1%

הרווח הנקי של חברת המזון והמשקאות הסתכם ב-2018 לסך של 489 מיליון שקל • שטראוס הציגה שיפור של 11% ברווח התפעולי, שהגיע ל-865 מיליון שקל • נשיא ומנכ"ל שטראוס, גיורא בר-דעה: "הגידול ברווחיות נובע ממיקוד, חדשנות מוצרית והתייעלות עקבית"

נשיא ומנכ"ל שטראוס, גיורא בר-דעה / צילום: סיון פרג'
נשיא ומנכ"ל שטראוס, גיורא בר-דעה / צילום: סיון פרג'

חברת שטראוס סיכמה הבוקר (ד') שנת פעילות מוצלחת למדי, עם קפיצה של 18% ברווח הנקי שלה, שהצטבר לסכום מרשים של 489 מיליון שקל. מניית שטראוס , הנסחרת ברמות שיא בימים אלה, נחלשה היום בכ-2% אחרי טיפוס של כ-15% בשנה האחרונה, והיא משקפת לחברה שווי של כ-10.5 מיליארד שקל.

בתוצאותיה הכספיות ל-2018 הציגה חברת המזון והמשקאות שיפור של 11% ברווח התפעולי, שהגיע ל-865 מיליון שקל, בתמיכת פעילותה של סברה בתחום החומוס והמטבלים אחרי פגיעה בפעילות בשנתיים הקודמות, שיפור ברווחי שטראוס קפה וכן באלה של שטראוס מים.

כל זאת, למרות שבשורה העליונה סך הכנסותיה של שטראוס עלו בשיעור מתון של כ-1% והתקרבו ל-8.6 מיליארד שקל. בדרך לשורה התחתונה שטראוס גם נהנתה מצמצום של יותר מ-20% בהוצאות המימון שלה, נטו, ל-106 מיליון שקל.

בסיכום הרבעון הרביעי של 2018 הכיוון בדוחות דומה, עם יציבות בהכנסות, ברמה של 2.15 מיליארד שקל. זאת לצד קפיצה של 13% ברווח התפעולי, שהגיע ל-169 מיליון שקל; וזינוק של כ-14% ברווח הנקי, שהצטבר ל-87 מיליון שקל. בתקופת הרבעון נהנתה שטראוס גם מצמצום שיעור המס.

תוצאות שטראוס
 תוצאות שטראוס

בשטראוס מציינים כי בניטרול השפעות מט"ח, הצמיחה האורגנית השנתית במכירות התקרבה ל-5% וברבעון הרביעי של 2018 עמדה על כ-2.5%.

פעילותה של שטראוס, שבשליטת משפחת שטראוס ובניהולו של גיורא בר-דעה, נחלקת ל-4 מגזרים מרכזיים, הכוללים את שטראוס ישראל, שטראוס קפה, פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית (בעיקר סברה בארה"ב) ופעילות בתחום המים (תמי 4).

בפעילות הקפה, המהווה את פעילותה המרכזית ואחראית לכמחצית מהכנסותיה, הציגה שטראוס שחיקה שנתית של קרוב ל-4% במכירות נטו, ברמה של כ-4 מיליארד שקל. למרות זאת הרווח התפעולי שלה צמח ב-6% ל-418 מיליון שקל.

בשטראוס מציינים כי מכירות הקפה הושפעו לרעה בשנה החולפת מהתחזקות השקל ביחס למטבעות בכמה משוקי הפעילות המרכזיים שלה, בראשם ברזיל (השוק הגדול ביותר שלה) וכן רוסיה ואוקראינה. למרות זאת היא נהנתה מצמיחה בכמויות הנמכרות וכן מהתאמת מחירים בחלק ממדינות הפעילות.

כאמור, פעילותה של סברה, בה מחזיקה שטראוס בשותפות שווה עם פפסיקו, בלטה לחיוב בסיכום שנתי - צמיחה של כ-9% בהכנסות (100% מהפעילות), שהגיעו לכ-1.35 מיליארד שקל, לצד הכפלת הרווח התפעולי ל-116 מיליון שקל. זאת לאחר שבנובמבר 2016 ביצעה סברה איסוף (Recall) וולנטרי לחלק ממוצריה, אשר פגע בפעילות כבר באותה שנה וגם ב-2017.

בפעילותה בישראל הציגה שטראוס בסיכום שנתי שיפור של 4.5% בהכנסות וברווח התפעולי, שעמדו על כ-3.3 מיליארד שקל ו-343 מיליון שקל בהתאמה. בעניין המכירות בשוק המקומי בשטראוס מציינים כי החברה נהנתה בין היתר מהשקת מוצרים חדשים בקטגוריות היוגורט, משקאות חלב וחטיפים מלוחים ומתוקים. את השיפור בשורה התפעולית מייחסים בחברה בעיקר בצמיחה כמותית במכירות.

לצד זאת הציגה שטראוס שחיקה ברווחיות הגולמית שלה בישראל, בהשפעת שינוי תמהיל המכירות והתייקרות חומרי גלם מרכזיים, נוסף להשפעות מט"ח ועלייה בתשומות ייצור.

חלק מהשחיקה של שטראוס ברווחיות הגולמית בישראל נובע מעליית חומרי הגלם ובראשם החלב הגולמי; על אף עליות המחירים בשוק המזון והסביבה התומכת, עד כה החברה נמנעה מעליית מחירים, על אף ששתי מתחרותיה - תנובה וטרה - ייקרו את המוצרים שלהן כבר בקיץ האחרון, כשבנוסף לאחרונה בג"ץ הורה לשר האוצר לאשר עליית מחירים במוצרי החלב המפוקחים. עם כניסת העלייה לתוקף, שטראוס תצטרך להכריע בקרוב האם לייקר את מוצרי החלב המפוקחים שלה.

אייל דרור, מנכ"ל שטראוס ישראל, אמר היום על רקע פרסום הדוחות תוך שהוא מכין את הקרקע לעליית מחיר אפשרית: "להעלות מחיר זה אקט עסקי לגיטימי. מאז 2011 לא העלינו מחירים. ככל שנוכל, אנחנו עושים פעולות כדי לא להעלות מחירים, אבל בהחלט יכול להיות שמתישהו נעשה את זה". 

נשיא ומנכ"ל שטראוס, גיורא בר-דעה, הוסיף כי "הגידול ברווחיות נובע ממיקוד, חדשנות מוצרית והתייעלות עקבית".

במגזר המים סיכמה שטראוס את 2018 עם שיפור של 9% בהכנסות, שהגיעו ל-591 מיליון שקל, בזכות עלייה במכירות מכשירים חדשים לצד זינוק של 80% ברווח התפעולי שהצטבר ל-65 מיליון שקל, המיוחס נוסף לעלייה במכירות להתייעלות תפעולית ולרכישת 15% במיזם המשותף שלה האייר-שטראוס שבסין.