"תלוי בנסיבות": כך בוחן יו"ר ה-SEC אם מטבע דיגיטלי הוא נייר ערך

מכתב רשמי שנחשף אתמול מבהיר כי ג'יי קלייטון, יו"ר רשות ניירות ערך האמריקאית, מקבל את עמדתו של מנהל חטיבת התאגידים ב-SEC, שלפיה מכירת המטבע הדיגיטלי של את'ריום אינה עסקה בנייר ערך • גם בישראל עוקבים בעניין רב אחר מדיניות הרגולטור האמריקאי בתחום, לאחר שבשבוע שעבר פורסם הדוח הסופי של רשות ני"ע בנוגע להנפקות נכסים קריפטוגרפיים

ג'יי קלייטון, יו"ר  SEC / צילום: רויטרס ,Brendan McDermid :
ג'יי קלייטון, יו"ר SEC / צילום: רויטרס ,Brendan McDermid :

חדשות מעניינות לשוק המטבעות הדיגיטליים, והפעם בגזרת הרגולציה: במכתב שנשלח ביום חמישי האחרון על ידי ג'יי קלייטון, יו"ר רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC), לחבר הקונגרס האמריקאי טד באד מהמפלגה הרפובליקנית, מאשר קלייטון כי הוא מסכים עם המסגרת להגדרת מטבעות דיגיטליים כניירות ערך, כפי שנקבעה ביוני האחרון על ידי ביל הינמן, מנהל חטיבת התאגידים הפיננסיים ברשות.

במכתב, שנחשף לראשונה אתמול (יום ג'), מבהיר יו"ר ה-SEC כי ההבחנה לגבי כל נכס דיגיטלי תלויה באופי ההנפקה שלו, ולא בטרמינולוגיה המשמשת לתיאור הנכס. "אסימון דיגיטלי (Token) שמוצע או נמכר כחוזה השקעה, הוא בגדר הצעה או מכירה של נייר ערך", כתב קלייטון. לדבריו, הקביעה אם נכס קריפטו הוא נייר ערך תלויה "בעובדות ובנסיבות, כולל במציאות הכלכלית של העסקה".

קלייטון סבור כי אופיו של נכס דיגיטלי אינו "סטטי", אלא עשוי להשתנות עם הזמן. "נכס דיגיטלי יכול להיות מוצע ולהימכר תחילה כנייר ערך, כיוון שהוא עונה להגדרה של חוזה השקעה, אבל הייעוד של הנכס עשוי להשתנות עם הזמן, אם מאוחר יותר הוא יוצע ויימכר בדרך שבה הוא כבר לא יענה על אותה הגדרה", כתב יו"ר ה-SEC.

בנאום שנשא ביוני האחרון הינמן, מנהל חטיבת התאגידים של ה-SEC, בנוגע להגדרתם של הנכסים הדיגיטליים, הוא התייחס בין השאר לאת'ר (ETH), המטבע הדיגיטלי של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום. לדבריו, "על סמך הבנתי בנוגע למצבם הנוכחי של האת'ר, של רשת את'ריום ושל המבנה המבוזר שלהם, הצעות ומכירות של את'ר אינן נחשבות לעסקאות בניירות ערך".

במכתבו לחבר הקונגרס באד, כתב יו"ר ה-SEC: "אני מסכים עם ההסבר של הינמן כיצד עסקה בנכס דיגיטלי עשויה לחדול מלייצג חוזה השקעה, אם למשל, לא תהיה עוד ציפייה סבירה של הרוכשים מאדם או מקבוצה לעשות את המאמצים הניהוליים או היזמיים החיוניים. בנסיבות כאלה, הנכס לא ייצג חוזה השקעה במסגרת מבחן Howey".

המונח "מבחן Howey" מציין שורת שאלות שנועדו לקבוע אם עסקה מסוימת עונה על הקריטריונים של חוזה השקעה. המבחן נקרא כך בעקבות פסק דין שקיבל בית המשפט העליון בארה"ב ב-1946, בתיק שבו תבעה ה-SEC חברה בשם Howey, שמכרה קרקעות של פרדסים בארה"ב והבטיחה לרוכשים כי היא תדאג לטפל בפרדסים ולמכור בעבורם את התפוזים שיצמחו בהם, כך שהמשקיעים ייהנו מהרווחים שיניבו הפירות. בית המשפט פסק כי מדובר בחוזה השקעה, הכפוף לדיני ניירות ערך.

הרגולציה בישראל עוקבת בעניין

נזכיר כי בשנה האחרונה נקטה ה-SEC עמדה תקיפה בנוגע לגיוסי הון בהנפקות ראשוניות של מטבעות דיגיטליים (ICO), והצהירה כי הם שקולים להנפקות של ניירות ערך וצריכים לעמוד בכללי הרגולציה. נוסף על כך, הרשות הגבירה את מאמצי האכיפה שלה בתחום, זימנה את מנהלי החברות שיזמו את ההנפקות לחקירות ובכמה מקרים אף הגישה נגדם תביעות.

לא רק בארה"ב, גם בישראל עוקבים בעניין רב אחר מדיניות הרגולטור האמריקאי בנוגע לשוק הקריפטו. בשבוע שעבר, כפי שפרסמנו ב"גלובס", פורסם הדוח הסופי של הוועדה לאסדרת הנפקות נכסים קריפטוגרפיים ברשות ני"ע.

המלצותיה העיקריות של הוועדה ליו"ר הרשות, ענת גואטה, כללו הטלת דרישות גילוי מכוח חוק ניירות ערך על הנפקת נכסים קריפטוגרפיים שמהווים ניירות ערך; יצירת תשתית להקמת פלטפורמה ייעודית למסחר בנכסי קריפטו; והחלת מודל בעל מאפיינים דומים למודל מימון ההמונים עבור הנפקת נכסי קריפטו. רשות ני"ע ציינה כי היא מזמינה מיזמים בתחום "לפנות לרשות לצורך ביצוע הנפקת נכסים קריפטוגרפיים" וכי היא "התחייבה לבחון את פעילותם באופן פתוח, בקבועי זמן קצרים ככל שניתן, ותוך אימוץ פרשנות גמישה".