מנכ"ל אל על גונן אושיסקין ל"גלובס": התחרות בענף התעופה תחריף ב-2019

הבוקר פרסמה אל על את הדוח השנתי לשנת 2018 • המנכ"ל גונן אושיסקין התייחס בשיחה עם "גלובס" גם לתאונת המטוס של בואינג: "החברה לא מפעילה את הדגם המדובר, ואנחנו ממשיכים לעקוב ולראות האם עלולות להיות לזה השפעה עלינו. בינתיים עסקים כרגיל"

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: איל יצהר
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: איל יצהר

עולם התעופה סוער בימים אלה בעקבות תאונת המטוס הקטלנית באתיופיה, בה נהרגו 157 נוסעים ואנשי צוות עם התרסקות מטוס הבואינג 737 מקס 8. התאונה, שהתרחשה 5 חודשים אחרי שנהרגו 189 נוסעים ואנשי צוות בהתרסקות של אותו מטוס באינדונזיה, הובילה לתגובה חריפה בענף, כשאירופה, סין והודו הכריזו אתמול (ג') כי יקרקעו את פעילות המטוסים הללו בשטחן. רשויות התעופה בסין אף הודיעו כי ישהו הזמנה של יותר מ-100 מטוסים מהדגם הזה מבואינג. מניית בואינג הגיבה בצלילה.

הבוקר (ד') פרסמה אל על את הדוח השנתי לשנת 2018, ובו היא מציינת את התלות שלה ביצרנית בואינג, לאור העובדה שכל צי המטוסים של אל על כולל מטוסי בואינג בלבד. יודגש כי אל על לא מחזיקה את דגם המטוס שהתרסק, 737 מקס 8, ואין לחברה תוכנית לרכוש מטוסים מהדגש הזה (מטוס צר-גוף שיכול לטוס למרחק של עד 6,500 ק"מ). עם זאת, מצבה של בואינג בימים אלה עשוי להטריד את אל על.

"אני סמוך ובטוח כי בואינג היא חברת ההנדסה הכי טובה בעולם. אם יתברר שיש תקלה כלשהי בדגם הזה, אין לי ספק שידעו להתמודד עם זה", אמר הבוקר ל"גלובס" מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין. "רשויות התעופה בארה"ב לא נקטו שום צעד, גופי המקצוע ממתינים עד שהחקירה תסתיים. לגבי אל על, החברה לא מפעילה את הדגם המדובר, ואנחנו ממשיכים לעקוב ולראות האם עלולות להיות לזה השפעה עלינו. בינתיים עסקים כרגיל".

אושיסקין שוחח עם "גלובס" בעקבות דוחות אל על שפורסמו הבוקר. בדוחות נערכת אל על להחרפה נוספת בתחרות במהלך 2019, לאור פרסומים של חברות תעופה זרות על הרחבת פעילותן בישראל.

האם לאור זאת מחירי הטיסה צפויים לרדת?

"המחיר הממוצע של כרטיס טיסה באל על ב-2018 עלה במעט לעומת 2017, למרות התחרות. ברור לנו שככל שההיצע גדל על הביקוש, יהיה לחץ על המחיר. אלא שלאור עליית מחירי הנפט, ענף התעופה צריך ללמוד להתאים את המחירים למחירי התשומות".

השפעת הדומיננטיות של חברות הלואו קוסט שכבר חולשות על יותר מ-20% מהפעילות התעופתית בנתב"ג הובילה את אל על, בדומה לחברות תעופה אחרות, לקבוע מדיניות תמחור חדשה ומדורגת ל-3 רמות מחיר - כרטיס בסיסי, כרטיס הכולל מזוודה והושבה וכרטיס גמיש. 3 רמות המחיר הללו מוצעים בטיסות החברה לאירופה, לדרום אפריקה ולמזרח.

האם שיטת התמחור הזו תיושם גם בטיסות לארה"ב?

"אל על מחויבת בדיווח על מהלכים שהיא נוקטת. לא נוכל לאשר, אם כאשר ובכלל ניישם את המדיניות הזו בטיסות לצפון אמריקה", אמר אושיסקין.

התחרות העיקרית שחוללו חברות הלואו קוסט היא אמנם ביעדים לאירופה (אל על מפעילה טיסות ל-26 יעדים באירופה), אלא שהתחרות לא נעצרת כאן - אל על מתמודדת עם תחרות עצומה בקווים למדינות אסיה. בין המתחרות שלה, חברת התעופה היינאן איירליינס הסינית, שהגדילה משמעותית את הפעילות שלה בקווים מישראל; קתאי פסיפיק, המפעילה טיסה יומית להונג קונג; אייר אינדיה, החברה היחידה שנהנית מהאפשרות לקצר את המסלול ולטוס מעל שמי ערב הסעודית לדלהי; חברה נוספת מסין שפתחה קו לישראל היא סצ'ואן איירליינס לישראל; וחברות נוספות שפוזלות לכאן. גם ארקיע הגדילה פעילותה במדינות אסיה והוסיפה לטיסות הישירות לבנגקוק גם קווים להודו (גואה וקוצ'ין).

לא במקרה אל על בוחרת להתמקד בהגדלת הפעילות שלה ביעדים לצפון אמריקה - בקווים הללו היא מתחרה בטיסות הישירות עם יונייטד, דלתא ואייר קנדה (ובקווים לא ישירים עם מגוון חברות בהן טורקיש, לופטהנזה, בריטיש ועוד) - התחרות בקווים הללו אגריסיבית פחות לאור הביקוש היציב, גם של הקהל החרדי בקווים לארה"ב.

יצוין כי ב-2018 נרשמה עלייה של 9% בתנועת הנוסעים בקווים מנתב"ג לצפון אמריקה לעומת השנה הקודמת. אל על רשמה גידול של 7% בתנועת הנוסעים של החברה בטיסותיה הישירות לאזור זה לעומת שנת 2017.

האם אל על מחזקת את הקווים שלה בצפון אמריקה על חשבון יעדים במדינות אסיה?

"הצמיחה בארה"ב מתרחשת לאור העובדה שהחברה צומחת במטוסים נוספים ובניצולת גבוהה יותר ליעדים בצפון אמריקה. באשר לשוק באסיה, לא הגדלנו את הפעילות שלנו שם, אבל גם לא הקטנו. כל שוק מקבל את הטיפול שלו. ב-2019 נפתח טיסות לסן פרנסיסקו, ללאס וגאס ועוד טיסות עונתיות לאורלנדו. ב-2020 החברה תפתח קו לשיקגו. כל המהלך הזה משלים עבודה של כמה שנים. גם בקווים לניו-יורק הגדלנו את הפעילות".

כרטיסי הטיסה של החברה נמכרים ברובם באמצעות סוכני נסיעות ומשווקי חבילות תיירות ובמישרין על-ידי החברה לחברות ויחידים. ב-1 ביוני אל על תפסיק לשלם לסוכני הנסיעות עמלה (5%). בדוח אף מפורט כי ב-2018 המכירות באתר האינטרנט של אל על גדלו ב-4% (כולל מכירת חבילות, מכירת שירותים נלווים ושדרוגים), והן הסתכמו בכ-331 מיליון דולר. כמות הכרטיסים שנמכרה באמצעות האינטרנט במהלך שנת 2018 גדלה ב-5.1% לעומת 2017 (מתוך זה הקניות באמצעות המובייל גדלו ב-37%).

האם אתם מעריכים שערוץ המכירה הישירה יגדל על חשבון המכירה דרך סוכנים בגלל השינוי במבנה העמלות לסוכנים?

"זה מהלך שבו אתה נותן לכוחות השוק ולצרכן להגיד את דברו, וגם את הבחירה שהסוכנים יבחרו לעשות. אנחנו מאמינים בכל הערוצים של המותג והמוצר וברשת הנתיבים שלנו".

נתח השוק של אל על מבין כלל החברות הפועלות מנתב"ג מסתכם בכ-25%, מה שמקזז את ההנחה שאל על זכאית לה בתשלומי האגרות לרשות שדות התעופה. האם אל על פועלת בנדון?

"אל על פנתה למדינה בבקשה לשנות את מודל ההנחות שלפי החוק מותנה בנתח השוק. אנחנו מצפים מהמדינה להביא לידי ביטוי את היתרונות שלנו בשוק הישראלי, במותג ובגודל, ולא במונחים של נתח שוק".

מצבת כוח-האדם של אל על קטנה משנת 2017 ל-2018 בכל האגפים (אל על מעסיקה כ-6,100 עובדים קבועים וזמניים). ב-2018 השקיעה החברה כ-27 מיליון דולר באימונים ובהדרכת עובדים. הסגמנט היחיד שגדל הוא של מספר הטייסים, שעלה מ-568 ב-2017 ל-593 ב-2018. מספר הדיילים ירד ל-1,409.

האם המשמעות היא שאל על צמצמה את מספר הדיילים המוצבים בטיסות?

"התאמת פרופיל השירות בטיסות לאירופה, מעבר למשפחות המחיר של כרטיסי הטיסה, כלל גם הצבה של פחות דייל בטיסה בחלק מהנתיבים".

מדינת ישראל מממנת 97.5% מעלויות האבטחה של חברת התעופה הישראליות - שיעור שהלך וגדל עם השנים. ההסכם של אגף הביטחון של אל על, האמון על אבטחת הטיסות של כל החברות הישראליות עם המדינה, צפוי לפוג ב-31 לדצמבר 2019. אם תנאי ההסכם הקיים ישתנו, תהיה לכך משמעות גדולה מאוד עבור אל על. בעניין זה אומר אושיסקין: "אנחנו סמוכים ובטוחים שמה שהיה הוא מה שיהיה - המדינה היא שקובעת את סידורי האבטחה, והיא זו שתישא בהוצאות".

שני נושאים שאל על לא מפרטת נתונים מספריים לגביהם נוגעים לכרטיסי הבונוס להם זכאים עובדי החברה עבורם ועבור בני ביתם, כולל עובדים שפרשו. מדובר בכרטיסי טיסה בחופשה (בחינם או בהנחה), על בסיס מקום פנוי או על בסיס מקום מובטח. זכות זו מעוגנת בהסכם הקיבוצי (ולגבי מנהלים בכירים, למעט דירקטורים, בהסכמי העבודה האישיים שלהם). בדוח מצוין כי קיימת מכסת כרטיסים מוגבלת, אולם לא מפורט מה היקפה הכספי והכמותי.

נתון אחר שלא מפורט בדוח מתייחס לנקודות שצברו חברי מועדון הנוסע המתמיד של אל על ושיעור מימושם בהתאם (כלומר המרת הזכויות לכרטיסי טיסה בפועל). מספר חברי המועדון מסתכם בכ-2.1 מיליון חברים. שיעור הנוסעים שהם חברי מועדון הנוסע המתמיד מתוך כלל הנוסעים עמד ב-2018 על 28% (ללא שינוי משנה קודמת). כמות כרטיסי האשראי הממותגים (מועדון פליי קארד) עומד על 314 כרטיסים. בדוח מציינים כי "בשנים 2016-2018 חל גידול בהכנסות החברה מפעילות הפליי קארד, אם כי בשיעורים שאינם מהותיים ביחס להיקף ההכנסות של החברה".

בתוך כך נזכיר כי החל מ-1 באפריל משנה מועדון הנוסע המתמיד של אל על את תנאי צבירת הנקודות ואת תנאי מימושן.