עשות אשקלון עברה להפסד של 11 מיליון שקל ב-2018; הרווח הגולמי נחתך ביותר מ-50%

הכנסותיה של עשות, חברה בת של תעש, ירדו ב-3.5% בשנה שעברה ל-344 מיליון שקל, נוסף על עדכון הפרשות בגין ירידת ערך של מלאים, שיכולת השימוש בהם מוטלת בספק, ו"הפרשה להפסד בחוזה מכביד" • ההפסדים של עשות ב-2018 בולטים על רקע הרווחיות שלה בשנים קודמות • אלביט מערכות מחזיקה ב-85% ממניות עשות

בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות / צילום: תמר מצפי
בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות / צילום: תמר מצפי

חברת עשות אשקלון סיימה את 2018 עם הפסד של כ-11 מיליון שקל, וזאת אחרי צלילה של יותר מ-50% ברווח הגולמי שלה, שהסתכם בפחות מ-13 מיליון שקל.

הצניחה ברווח הגולמי נרשמה בהמשך לירידה של כ-3.5% בהכנסות החברה, שהגיעו ל-344 מיליון שקל, נוסף על עדכון הפרשות בגין ירידת ערך של מלאים שיכולת השימוש בהם מוטלת בספק, וכן "הפרשה להפסד בחוזה מכביד". ההפסדים של עשות ב-2018 בולטים על רקע הרווחיות שלה בשנים קודמות, שעמדה בשנים 2016-2017 על 1.2-1.8 מיליון שקל בשנה.

עיקר הנזק נרשם ברבעון הרביעי של 2018, שבסיכומו הציגה החברה הפסד של קרוב ל-15 מיליון שקל (לעומת רווח נקי של כ-3.5 מיליון שקל ברבעון המקביל). למרות שיפור של קרוב ל-5% בהכנסות הרבעוניות, ל-110 מיליון שקל, עשות הציגה מעבר להפסד גולמי של כ-6.5 מיליון שקל והפסד תפעולי של כ-13 מיליון שקל.

עשות אשקלון היא חברה בת של תעש מערכות (התעשייה הצבאית), שהליכי ההפרטה שלה הושלמו בתחילת השנה, ונמכרה לאלביט מערכות, המחזיקה כיום 85% ממניות עשות . החברה עוסקת בייצור של מכלולים המבוססים על טונגסטן, המשמשים בין השאר לייצור גלים למנועי סילון עבור חברות תעופה בעולם, ממסרות לשימושים צבאיים, רכבי שטח, ציוד המשמש לבנייה ועוד.

עשות מחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים: הצבאי, המהווה את תחום הפעילות הגדול ביותר שלה; האזרחי; ופעילות של חברה בת. מפילוח הפעילויות ניכרת ירידה רוחבית בהכנסות, לצד מעבר להפסד תפעולי של הפעילות הצבאית, שב-2017 הייתה היחידה מבין השלוש שהציגה רווח תפעולי, שהתקרב ל-14 מיליון שקל.  

כ-65% מהמכירות של עשות היו אשתקד לשוק הביטחוני, כ-30% לשוק האזרחי, והשאר לחברה האם - תעש מערכות. שם מעירים כי במהלך השנים האחרונות שוק המוצרים הצבאיים התאפיין בתנודתיות בצריכה הביטחונית בעולם, ובעשות מעריכים כי החל בשנת 2020 הביקוש לכלי רק"מ (רכב קרבי משוריין) זחליים יפחת - באופן שעשוי להשפיע לרעה על רווחיותה.

בחברה מסמנים גם את השינוי בהסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי - שמבטל את היכולת להמיר כרבע מכספי הסיוע השנתיים מדולר לשקל - כגורם שיכול להשפיע בעתיד על איתנות החברה. זאת, בשל הצמצום בנתח התקציב השקלי שיעמוד לרשות משרד הביטחון כדי להזמין ממנה מוצרים.

על פי המתכונת של ההסכם החדש, שתוקפו לעשור הקרוב, היקף הסיוע הביטחוני האמריקאי יגדל בכ-700 מיליון דולר לסכום של 3.8 מיליארד דולר בשנה - אך משרד הביטחון יידרש למצות את כל הרכש שהוא עושה על בסיסו מחברות שרשומות בארה"ב.

המנכ"ל של עשות הוא מיכאל דיין, ולפני כחודש מונה קובי כגן לתפקיד יו"ר הדירקטוריון שלה. החברה מעסיקה כ-520 עובדים. עם מינויו של כגן לתפקיד יו"ר עשות לפני כחודש, נעשו שינויים נוספים בדירקטוריון החברה ובהנהלה שלה. כך, למועצת המנהלים של עשות הצטרף באחרונה גם ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון וראש משלחת הרכש של המשרד לארה"ב, אהרון מרמרוש.