כיטוב רוכשת את הפעילות שנמכרה למרק והוחזרה לבעלי המניות

בעלי המניות המקוריים של סיקאם יקבלו 30% מכיטוב אשר תקבל מהם את המוצר ועוד 3.5 מיליון דולר

חברת כיטוב   הנסחרת בנאסד"ק ובתל אביב עולה היום 22% בתל אביב בעקבות הודעה כי תרכוש את הפעילות ההיסטורית של חברת סיקאם בתחום הסרטן. בעקבות העליות כיטוב נסחרת לפי שווי של 120 מיליון שקל.

סיקאם פיתחה נוגדן לטיפול בסרטן אשר נמכרה לחברת מרק האמריקאית לפי שווי של 95 מיליון דולר עם אפשרות לקבלת תשלומים נוספים של עד 510 מיליון דולר בתנאי של הצלחת המוצר. אולם, המוצר נכשל בניוי הקליני שערכה לו מרק והיא החזירה אותו לבעלי המניות המקוריים.

לדברי יצחק ישראל, מנכ"ל כיטוב, ההחלטה לרכוש את התרופה למרות שהוחזרה על ידי מרק, נבעה מכמה שיקולים: "אנחנו מאמינים שהכוח של התרופה הוא בשילוב שלה עם תרופה אחרת לסרטן, משפחת תרופות ה- PD1 (כמו קייטרודה של מרק עצמה), ואילו מרק בחנה אותה בניסוי רק כתרופה יחידה. כמו כן אנחנו חושבים שאולי מרק לא הגיעה למינון אפקטיבי. בנוסף, אנחנו מעוניינים לבחור את קהל היעד לניסויים הקליניים הבאים לפי רמות ביטוי של הקולטן לתרופה אצל כל מטופל, בעוד מרק בדקה את המוצר על כל החולים, מבלי לבחון קודם את התאמת התרופה אליהם באופן אישי".

לדברי ישראל, חברת פארמה גדולה בחנה את המוצר שטרם כיטוב רכשה את החברה, והביעה את דעתה כי המוצר ראוי לפיתוח, ובין הצדדים - חברת הפארמה וכיטב - מתקיים מו"מ להמשך פיתוח משותף של המוצר.

במסגרת העסקה הנוכחית, כיטוב מקבלת לידיה את המוצר של סיקאם וכן 3.5 מיליון דולר ובתמורה יחזיקו בעלי המניות המקוריים של סיקאם - אורבימד, פונטיפקס וארקין אחזקות, כ-30% מכיטוב לאחר השלמת העסקה. כמו כן נבחרת אפשרות לגייס הון נוסף עבור פיתוח המוצר.

כיטוב החלה את דרכה בפיתוח מוצר אשר משלב בין תרופה גנרית לכאב לבין תרופה גנרית להורדת לחץ דם, מתוך תפיסה כי השילוב יאפשר מתן יותר נוח של התרופה לחולים ויאפשר לוודא כי הרופאים נוטלים את התרופות להורדת לחץ דם, באותה התלהבות שבה הם נוטלים את התרופות נגד כאב (בעוד בדרך כלל הם נוטים להזניח אותן).

התרופה המשולבת הגיע לאישור FDA תוך שנים ספורות על פי לוח הזמנים של החברה וכעת היא משווקת בארה"ב על ידי חברת Coeptis . ברבעונים הקרובים ניתן יהיה לראות האם נבנות הכנסת משמעותיות מן המוצר. בנוסף, כיטוב רכשה את חברת טירנובו שמפתחת תרופה לסרטן על בסיס טכנולוגיה שמוסחרה לה על ידי האוניברסיטה העברית. בעקבות העסקה לרכישת פעילות סיקאם, יהיו לכיטוב שתי תרופות בתחום הסרטן בשלב הניסויים בבני אדם. ניסוי ראשון במוצר של סיקאם יחד עם מוצר ממשפחת ה- PD1 יחל ב-2020.