ניו זילנד: 40 הרוגים בטבח בשני מסגדים בעיר קרייסטצ'רץ'

חמושים פתחו באש לעבר מתפללים בעיר, כשאחד מהם אף תיעד את עצמו בזמן מסע הרצח • המשטרה עצרה ארבעה חשודים ואיתרה מטענים. "היה דם בכל מקום", סיפר עד ראייה • ראשת הממשלה גינתה את הטבח החריג: "אחד הימים השחורים בהיסטוריה שלנו" • כל המסגדים בניו זילנד נסגרו

אחד משני המסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' / צילום: רויטרס
אחד משני המסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' / צילום: רויטרס

לפחות 40 מתפללים נהרגו הלילה (שישי) מירי בשני מסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' שבניו זילנד - כך דווח בתקשורת המקומית. בנוסף אליהם, כ-20 בני אדם נפצעו. בעקבות הטבח הורתה המשטרה על סגירת כל המסגדים במדינה.

המשטרה עצרה ארבעה חשודים, שלושה גברים ואישה, ואיתרה מטענים מאולתרים שנמצאו בכמה כלי רכב אחרי הירי. ראשת ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארנדרן, אמרה כי זה "אחד הימים השחורים ביותר" בההיסטוריה של ניו זילנד. ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון אישר כי אחד העצורים הוא אזרח של אוסטרליה.

לפי הדיווחים המקומיים, אחד היורים תיעד את עצמו בזמן מסע הירי עם מצלמת GoPro. הוא שידר זאת בעמוד הפייסבוק שלו, אחרי שפרסם שבו מניפסט קיצוני נגד מהגרים. הוא זוהה בתקשורת כברנטון טרנט, אזרח אוסטרליה.

לן פנהא, שנכח בסמוך למסגד הראשון שבו נורו היריות, סיפר כי ראה אדם לבוש שחורים נכנס למסגד ואז שמע עשרות יריות, כשאחריהן עשרות אנשים נמלטו מהמסגד באימה. הוא הוסיף כי ראה את היורה נמלט לפני שכוחות החירום הגיעו למקום. "ראיתי אנשים מתים בכל מקום", סיפר.

בעקבות הטבח, נפרסו שוטרים חמושים ברחבי קרייסטצ'רץ' והמשטרה קראה לתושבי האזור להישאר בבתיהם ודחקה ביותר המסגדים לסגור את שעריהם. "מבעית לשמוע על יריות במסגד בקרייסטצ'רץ'. לעולם אין הצדקה לשנאה מסוג כזה", אמרה איימי אדמס, חברת פרלמנט תושבת העיר. קרייסטצ'רץ', בירת מחוז קנטרברי שבאי הדרומי של ניו זילנד, היא העיר השנייה בגודלה במדינה.

אינדונזיה גינתה הטבח והודיעה כי היא בודקת אם אזרחיה היו בין הקורבנות. "הממשלה ואזרחי אינדונזיה מביעים את תנחומיהם העמוקים לקורבנות ולמשפחות שלהם", אמרה שרת החוץ רטנו.