"אני הייתי המחוזרת בשיחות עם כחול לבן. הצד השני לא גילה בגרות ויחסי אמון בסיסיים, אז לא צלח"

כך אמרה היום יו"ר גשר אורלי לוי-אבקסיס בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" • "כחלון בא מהמקום החברתי אבל במבחן התוצאה הוא נכשל. דחיית טיפול במחירי החשמל או החלב לאחרי הבחירות זה כמו להגיד שנתחיל בדיאטה אחרי החגים"

אורלי לוי-אבקסיס בוועידת ישראל לנדל"ן / צילום: איל יצהר
אורלי לוי-אבקסיס בוועידת ישראל לנדל"ן / צילום: איל יצהר

"המדינה אומרת לזוגות צעירים אנחנו לא רוצים לתת לכם פתרון אלא שתהפכו לקליינטים של המשקיעים" - כך אמרה היום (א') יו"ר גשר, אורלי לוי-אבקסיס, בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" במוזיאון תל-אביב לאמנות, במושב בנושא "מצביעים נדל"ן: היום שאחרי הבחירות - מה שהיה הוא שיהיה". את הפאנל הנחו עורכת "גלובס" נעמה סיקולר, עורך הנדל"ן של "גלובס" גיא ליברמן והפרשן הפוליטי של "גלובס" דני זקן. 

לוי-אבקסיס התייחסה בדבריה לתוכנית 90% משכנתא. "זה חלק מהיצע פתרונות שאנחנו מציעים לאנשים שחיים פה עם יכולת השתכרות או החזר, אבל הם נולדו למשפחות שלא יכולות לעזור להם להעמיד הון עצמי. דוח אדווה לפערים בחברה מעיד על כך ש-6 מיליארד שקל בשנה עוברים מהעשירונים התחתונים לעשירונים 9 ו-10 בכסף של שכר דירה. בנק ישראל רוצה להגן על יציבות פיננסית זה תפקידו אנחנו אומרים שלמדינה יש תפקיד: לצמצם פערים וגם לדאוג לזה שאנשים לא ילכו לשוק אפור להביא הון עצמי פיקטיבי. וזה מה שקורה היום. אנחנו מכירם זוגות שעוברים לגור עם ההורים והנה גם הרסנו את התא הגרעיני הבסיסי. ככל שההיצע נשאר בעינו והביקוש יעלה המשוואה תוביל לעלייה של מחירים. אנחנו אמרים לנתב את הביקושים - המדינה תיתן ערבות לחלק יחסי מההון העצמי. זה משהו שהיא עשתה כבר".

"אני הייתי המחוזרת בשיחות עם כחול לבן"

ספגת הרבה ביקורת מכלכלנים על הגישה הזו.

"בעבר המדינה ידעה לתת ערבות ל-95% מהלוואה. אנחנו מסתכלים על משכנתא והריבית שמשלמים עליה ששונה מהריבית בשוק האפור לצורך העמדת הון עצמי פיקטיבי. יש עוד חלק למשוואה וזה אומר בנייה תקציבית ולהגדיל את ההיצע ולא רק את הביקוש. היום אנחנו שבויים בידי היזמים. בעבר משרד השיכון אמר כמה הוא מתחייב לבנות וכך היזמים הפרטיים הם לא השחקן היחיד. חייב להגדיל את ההיצע".

ניהלת מגעים עם גנץ וכחול לבן - התקיים דיון עומק במצע?

"גם אני ועוד מפלגות ניהלו מגעי עומק, גם כחלון. בואו נשים דברים על דיוקם - נושא המקומות היה הדבר הכי קל. התוכן מבחינתי הוא המהות. להיות שרה בלי תכניות ארוכות טווח זו לא הכוונה. לא היה שום סיכוי שאכנס להסדר בלי הנושאים החשובים, בהם הדיור ציבורי וחינוך לצד הקמת מנהלת לצמצום פערים שתוכל לבדוק בכל שנה את כל הדיווחים של כל המשרדים הרלוונטיים. יש הרבה כסף במערכת אבל הוא מנותב לא נכון. מה שהסתבר לי הוא שנושא האמינות הוא גם נחלתם של פולטיקאים חדשים.

גנץ העדיף את ניסנקורן? תישאלו אותו. האינטרס הציבורי היה לבדוק את האופציה של ללכת עם כחול לבן. הלחצים מהציבור והתקשורת ביקשו שאצא מהאגו. בדקתי את האירוע מתוך בגרות פוליטית, אני הייתי המחוזרת. הצד השני לא גילה לא בגרות ולא יחסי אמון בסיסים, אז לא צלח. אני באה מבית פוליטי, אבל חשוב לזכור כי הנושאים החברתיים לא מופיעים בפרונט של אף מפלגה גדולה. גם במפלגות החברתיות כביכול מדברים על ימין שפוי ולא על תכנים חברתיים - פתאום שומעים על עוד דיבורים על כך שצריך להקצות את השקל הראשון במו"מ הקואליציוני לבריאות - מישהו ממי שהחזיק בשלטר חשב לעשות את זה עד היום? אני שמחה שנכנסנו שחקנים חדשים שקודם לכן הנושא לא עניין אותם".

המצב בסקרים קשה. אם היית מקבלת הצעה למשרת שר בתמורה לכך שתרדי מהקמפיין היית הולכת על זה?

"אם כל מי שמאמין בגשר לא יסתכלו על ההפחדות ויצביעו לנו נגיע ל-8 ול-10 מנדטים. אנשים שרוצים להנהיג את המדינה שאומרים לאזרח להחביא את הבעיות שלו כי גורל המדינה נמצא על הפרק - אז אני אומרת שמישהו חוטא למטרה. יגידו לי להוריד את היכולת שלי ולהיות בתפקיד שרה? יכולתי לאפשר את זה לעצמי לפני שנה ושנתיים. אבל מבלי היכולת לשנות את מערך הכוחות ולהשפיע מעבר לקול שלו - לא באתי לסידור עבודה. זה יהיה חטא למטרה שלשמה הקמתי את גשר. לא קיבלתי מפלגה ממדף, אלא בניתי יש מאין מכספים שכמעט ואין לי. אני מסכנת כל מה שצברתי עד היום. אין לי חברים טייקונים שידפקו לי על הדלת מחר ומחרתיים. אני המניה הבטוחה של הציבור".

ומה דעתך על משה כחלון?

"כחלון בא מהמקום החברתי אבל במבחן התוצאה הוא נכשל. הגרעון קפץ ל-3.5 מיליארד שקל. התקציבים חולקו לקבוצות כוח בלי ראייה ארוכת טווח. הכספים חולקו לפרויקטים שהיו תעמלות בחירות. מיליארד שקל מהתקציב הולכים על ג'אדג'טים. זה סדרי עדיפויות מעווותים. דחיית טיפול במחירי החשמל או החלב לאחרי הבחירות זה כמו להגיד שנתחיל בדיאטה אחרי החגים. זה רשלני וזה קטסטרופה שהיה כסף ולא ידעו לאן לחלק אותו. הגענו למצב שקיצצו מהרווחה ומהבריאות מהחינוך זה בזוי". 

מה צריך להציע לך גנץ או נתניהו בהקמת הקואליציה?

"המפלגות הופכות להיות דומות אחת לשנייה במצע שלהן. אתה לא יודע אם זה אותם אנשים שכתבו ועשות קופי פייסט. הם מדברים עמום. זה גם משהו שהם סיגללו לעצמם. בנקודת הזמן הזו אני לא בכיס של אף אחד וטוב שהם ידעו את זה וזה נותן לי יכולת למקסם את הפעילות שלי לטובת הציבור. אני רוצה להביא תכנית מגובה בתקציבים שתטפל במערכת הבריאות הקורסת".

ומה באשר להעלאת גיל הפרישה?

"נשים רוצות לעבוד. אבל יש הבדל בין קרנית פלוג והמנקה שמנקה קניונים. אתה יכול לגזור עליהם גזירה שווה? מגיל 55 מושלכות משוק התעסוקה. נכריח אותן להמשיך לעבוד, אבל לא מכריחים את המעסיק להעסיק אותן. אנחנו צריכים להסדיר את זה שנשים תכלנה לעבוד אבל צריך לעשות אבחנה בין אותן אוכלוסיות שסובלות מבלאי של הגוף או כאלו שהגיל נותן להם שנים של תוספת של ניסיון. תחליט מה הם המקצועות השוחקים ולפי זה להיערך לגיל הפנסיה. גם אצל הגברים יש מקצועות שוחקים וגברים שיוצאים חולים לפנסיה. צריך להגדיר ולהסדיר את זה".