מפכ"ל המשטרה לשעבר יהודה וילק הלך לעולמו: "כולם העריצו אותו"

וילק שימש בשנים האחרונות מנכ"ל ויו"ר חברת דרך ארץ המפעילה את כביש 6, ומת בגיל 70 מהתקף לב • כיהן בתפקיד המפכ"ל ה-13 של משטרת ישראל בין השנים 1998-2000

יהודה וילק / צילום: עינת לברון
יהודה וילק / צילום: עינת לברון

מפכ"ל המשטרה בדימוס, רב-ניצב יהודה וילק, הלך לעולמו היום (א') בגיל 70 לאחר שלקה בלבו. וילק שימש המפכ"ל ה-13 של משטרת ישראל בין 2000-1998 ובשנים האחרונות שימש כמנכ"ל חברת דרך ארץ שמפעילה את כביש 6. הוא התמוטט במשרדו בשעות הצהריים ואיבד את הכרתו. צוות מד"א שהגיע למקום ניסה לבצע בו פעולות החייאה, אך נאלץ לקבוע את מותו.

וילק נולד בשנת 1949 בתל-אביב. בשנת 1967 התגייס לצה"ל ושירת בסיירת שריון עד לשחרורו כקצין בדרגן סגן. בשנת 1971, כשהיה בן 22, התגייס למשטרה כחלק מפרויקט ניסיוני במסגרתו גויסו סטודנטים למשפטים לתפקידי חקירות, במקביל ללימודיהם. במהלך 5 השנים הראשונות לשירותו שירת במטה מחוז תל-אביב במגוון תפקידים.

בשנת 1976 הוסמך וילק כקצין משטרה בדרגת מפקח-משנה ושירת במגוון תפקידים, בהם: ראש מחלקת התביעות וקצין אגף החקירות במרחב שרון, מפקד תחנות המשטרה בכפר-סבא ובפתח-תקווה. בנובמבר 1985 מונה למפקד מרחב איילון ובהמשך שירת כמפקד היחידה המרכזית במחוז תל-אביב ומפקד מרחב ירקון. בינואר 1993 הועלה וילק לדרגת ניצב ומונה למפקד המחוז הדרומי. במאי 1994 פרש מהמשטרה כמפקד מחוז ירושלים.

בתחילת שנת 1998 וילק שב למשטרה ומונה למפקח הכללי ה-13 של משטרת ישראל. בתקופת כהונתו בתפקיד המפכ"ל יזם שורה של שינויים במבנה המשטרה ובהם איחוד המשמר האזרחי לאגף לקהילה ומשמר אזרחי, הקמת יחידת אתג"ר להתמודדות עם תופעת גניבות הרכב והפעלת פלוגות מג"ב למניעת פשיעה. וילק סיים את כהונתו כמפכ"ל ב-31 בדצמבר 2000.

לקראת סיום כהונתו התרחשו אירועי אוקטובר 2000, במהלכם נדרשה המשטרה להתמודד עם הפרות סדר גדולות של ערבים אזרחי ישראל וכן הפרות סדר ביהודה ושומרון. זאת לאחר שראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, ששימש בזמנו בתפקיד יו"ר האופוזיציה, ביקש להיכנס להר הבית מיד לאחר כישלון השיחות בין ישראל לרשות הפלסטינית. במהומות נהרגו 13 אזרחים ישראלים מהמגזר הערבי, וכן עשרות נפצעו. בעקבות המהומות הוקמה ועדת אור לחקירת האירועים.

לאחר פרישתו מהמשטרה, הצטרף לחברת "חוצה ישראל" ושימש מנכ"ל ויושב-ראש החברה שסללה ומפעילה את כביש 6 ופרויקטים נוספים בתחום התעבורה.

"אני בהלם טוטאלי", אמר לוואלה! NEWS אהוד סביון, שעד לפני שנתיים כיהן כמנכ"ל חברת דרך ארץ ומחבר הספר "כביש מחבר ישראל" על הקמת כביש 6 שביצעה החברה. לדבריו, "מתוך 20 שנה של עבודה על הפרויקט, ב-19 מהן עבדנו כתף אל כתף, כשאני מנהל את ההקמה, והוא מנהל את ההפעלה".

סביון סיפר כי "רק ביום ראשון שעבר הוא היה אצלי במשרד, אי-אפשר להאמין, נראה בריא לחלוטין, סיפר על פרויקטים שהם בוחנים בחו"ל". עוד ציין כי "הצלחת הכביש היא הצלחת העבודה המשותפת שלנו, ומשם ההיכרות שלנו שהתפתחה לידידות אישית וחברות אמיצה. מדובר במקצוען שאין שני לו. איש חכם שיורד לפרטים ונותן בהתנהלותו דוגמה אישית לכל. הוא יותר קשוח ממני, וכולם העריצו אותו, כי הכול תמיד היה למען המטרה והצלחת הפרויקט".

איגוד השופטים וההתאחדות לכדורגל הביעו את צערם על פטירתו של וילק, שהיה יו"ר איגוד השופטים. "וילק, לאחר קריירה ענפה, ארוכה ומוצלחת כמשרת ציבור, בחר לקבל על עצמו את תפקיד יו"ר איגוד השופטים במטרה ברורה להמשיך לעשות למען הכלל. וילק קידם את האיגוד מבחינה מקצועית ובעיקר וידא הקפדה חמורה על טוהר המידות המצופה משופט כדורגל. יהי זכרו ברוך", נכתב מטעם האיגוד.