קוויאר לא לעשירים בלבד: סין הפכה לאחת היצרניות הגדולות

חוות הדגים בסין מייצרות כמויות גדולות של ביצי דגים בעלות נמוכה, שמאפשרת להן למכור את הביצים במחירים נמוכים יותר לעומת ספקיות במדינות אחרות

קוויאר / צילום: Shutterstock
קוויאר / צילום: Shutterstock

מחירי הקוויאר צוללים, מכיוון שביצי דגים שמיוצרים בסין מציפים את השוק העולמי של המוצר, שבעבר היה מעדן יקר המציאות.

הביצים הזעירות המשומרות במלח שמופקות מגופה של נקבת דג החידקן, עמדו להיעלם מהעולם בשל דיג יתר וציד לא חוקי. כתוצאה מכך הוטל פיקוח הדוק על כל הסחר בקוויאר מהטבע במסגרת אמנה עולמית מ-1998.

כיום מופקת מרבית הקוויאר מדגי חידקן שגדלים בנהרות, אגמים ומכלים ברחבי העולם. תעשייה חקלאית משגשגת התפתחה בכמה חלקי עולם כדי לענות על הביקוש לקוויאר, שנצרך בדרך-כלל בכמויות קטנות כתוספת לפסטה וכמרכיב במתאבנים. בשנים האחרונות הפכה סין לאחת היצרניות הגדולות בעולם של קוויאר, וזה מפיל את המחירים בעולם.

בנובמבר 2018 נמכר בארה"ב קוויאר מיובא במחיר ממוצע של 276.24 דולר לק"ג - ירידה של כ-13% לעומת נובמבר 2017, על-פי הנתונים האחרונים של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם. מ-2012 צנח מחיר הקוויאר בקרוב ל-50%.

ב-2018 ייבאה ארה"ב קוויאר בשווי כולל של 17.8 מיליון דולר, לעומת 7.6 מיליון דולר ב-2014. כמחצית הקוויאר שייבאה ארה"ב ב-2018 הגיע מסין, לדברי לשכת הסטטיסטיקה של ארה"ב.

בתקופה שבין 2012 ל-2017 זינקה כמות הקוויאר שייצאה סין לכ-136 טון, על-פי נתוני הסחר בקוויאר שסיפקה מזכירות האמנה בדבר הסחר הבינלאומי במינים של בעלי חיים וצמחי בר המצויים בסכנה (CITES). כמות זו מספיקה למילוי 3.5 מכולות הובלה ימית.

חוות הדגים בסין מצליחות לייצר כמויות גדולות של ביצי דגים בעלות נמוכה יחסית, ולפיכך ביכולתן למכור את הביצים במחירים נמוכים יותר בהשוואה לספקיות במדינות אחרות.

לסינים "יש עוצמה אדירה בשוק", אמר דייל שרואו, סגן נשיא ב-Seattle Caviar, קמעונאית קוויאר, פטריות כמהין וכבד אווז. שרואו מוכר קוויאר מבלגיה, פינלנד, ישראל, איטליה אורוגוואי וארה"ב.

שרואו אמר כי אחת היצרניות האמריקאיות הנמיכה לאחרונה את מחיר הקוויאר שלה ב-25% לשנה הנוכחית, במהלך שמשקף את השפעת הקוויאר הסיני על התעשייה. "זה קרב רצחני", הוסיף שרואו בהתייחסות למלחמת המחירים שנמצאת עדיין בחיתוליה.

בספטמבר הטילה ארה"ב מס בסך 10% על הקוויאר הסיני במסגרת שורת מכסי המגן החדשים שהוטלו על מוצרי יצוא סיניים בשווי כולל של 200 מיליארד דולר. מכס המגן על הקוויאר הסיני יוגדל ל-25% אם וושינגטון ובייג'ין לא יצליחו לגבש החודש הסכם סחר.

מכסי המגן האמריקאים היו מהלך מבורך מבחינתן של חלק מהספקיות. ריצ'רד האל, מנהל קוויאר ב-Browne Trading בפורטלנד, מיין, אמר כי מכס המגן תרם לחיזוק תחרותיותן של ספקיות אמריקאיות ואירופיות במונחי המחיר.

סין מגדילה את ייצור הקוויאר שלה, אך הביקוש לקוויאר גדל בקצב איטי יותר מההיצע. חלק מהאפיקים המסורתיים לצריכת קוויאר, כמו בתי מלון יוקרתיים והמחלקה הראשונה במטוסים, הקטינו את כמויות הקוויאר שהם רוכשים, לדברי רומאן צ'אטי, מנהל הייצוא של היצרנית האיטלקית Agroittica Lombarda.