אינסטגרם תאפשר רכישת מוצרים ישר מתוך הפיד שלה

במסגרת הניסוי שהורכז אתמול, יוכלו המשתמשים להקליק על פריט שמופיע בפוסט, לצפות במחיר ולאחר מכן להקליק שוב כדי להעלות טופס הזמנה

אינסטגרם / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אינסטגרם / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אינסטגרם, הרשת החברתית לשיתוף תמונות, מעמיקה את כניסתה לעסקי הקניות המקוונות, ולראשונה היא מוכרת למשתמשיה מוצרים שהם רואים בפידים.

באמצעות מהלך זה מבקשת אינסטגרם, שנמצאת בבעלות פייסבוק, לעשות רווחים מהפופולריות שלה בקרב חברות אופנה ומוצרי צריכה, שמציגות בה את מוצריהן זה שנים. היוזמה החדשה - שתוגבל תחילה ל-20 מותגים, כולל אדידס ופראדה - היא צעד זהיר לקראת תחרות נגד חברות כמו אמזון.קום והקמעונאית וולמארט על קונים באינטרנט.

"מנקודת המבט של הצרכן, אנחנו רוצים לבנות חוויית קניות שלמה", אמר וישאל שאה, מנהל המוצר של אינסטגרם.

במסגרת הניסוי שהוכרז אתמול (ג'), יוכלו המשתמשים להקליק על פריט שמופיע בפוסט, לצפות במחיר ולאחר מכן להקליק שוב כדי להעלות טופס הזמנה. המשתמשים יוכלו לבצע רכישה באמצעות כרטיס אשראי או פייפל, ואף לשמור את שיטת התשלום בחשבון האינסטגרם.

בעבר התירה אינסטגרם ליצרניות המותגים לצרף קישורים לאתריהן, שבהם יכלו המשתמשים לבצע רכישה.

אינסטגרם, שמספר משתמשיה החודשיים עולה על 1 מיליארד, פופולרית בקרב משפיעני אינטרנט וצעירים חובבי אופנה שאחריהם מחזרים עסקים רבים.

בשלב הראשון לא תגבה אינסטגרם עמלה בגין יישום המכירה בפלטפורמה שלה, למעט עלויות מסוימות. "במקביל לגידול במספר הרכישות ולהבשלת פעילות הקניות, אנו מצפים להפיק הכנסה מזה בעתיד", אמרה אחת מדוברות החברה.

בנוסף לכך, הודות למידע על המוצרים, הסגנונות והמידות של המוצרים שרוכשים משתמשיה, תוכל אינסטגרם לחדד את ההתאמה האישית של התוכן והפרסומות שמוצגים למשתמשי הפלטפורמה. עם זאת, צעד זה עלול לעורר חוסר נחת בקרב צרכנים מסוימים לנוכח כשליה של פייסבוק בשנים האחרונות בתחום השמירה על פרטיות המשתמשים.

אינסטגרם חושפת את עצמה לקשיים שעמם מתמודדות יצרניות המותגים עקב מעבר הצרכנים הגובר לקניות באינטרנט, ונטישת אתרי הקניות המסורתיים, כגון הקניונים. המותגים מעוניינים בפוטנציאל המכירות הישירות באמצעות קמעונאיות מקוונות או פלטפורמות אינטרנט, אך במקביל הן רוצות לשמור על שליטה הדוקה במערכת היחסים שלהם עם הקונים. כמה מותגים, כולל נייקי, החלו למכור מוצרים באינטרנט באמצעות וולמארט ואמזון, אך עשו זאת לאחר שנים של רתיעה ממהלך זה.

בין המותגים שמתחילים למכור את מוצריהם באינסטגרם נמנים גם מותגי האופנה אוסקר דה לה רנטה ומייקל קורס וכן מותג הקוסמטיקה של קיילי ג'נר, שאותו מקדמת כוכבת תוכניות הריאליטי בחשבון האינסטגרם הפופולרי שלה. גם בגדי Revolve ומוצריהן של כמה מחטיבות נייקי יהיו זמינים ביישום הרכישה.

יישום הרכישה החדש מבוסס על אלמנטים שהוסיפה אינסטגרם ב-12 החודשים האחרונים, כולל פיד קניות מותאם אישית והיכולת לתייג מוצרים בצילומים. גם פינטרסט, פלטפורמה חברתית אחרת לשיתוף תמונות ובעלת זיקה לקניות וסגנון חיים, מאפשרת זיהוי מוצרים בצילומים, אך שולחת את המשתמשים שרוצים לקנות לאתרי האינטרנט של המותגים ושל הקמעונאיות, בעוד שאינסטגרם תאפשר מעתה למשתמשים לבצע רכישה מיידית.

אינסטגרם נקטה זהירות בהפיכת עצמה לחוליה שמקשרת בין חברות ומשתמשים, לדבי שאה, שציין כי יותר מ-130 מיליון משתמשים כבר השתמשו במערכת תיוג המוצר של אינסטגרם, שמאפשרת לעסקים לקדם את מוצריהם. "אנשים כבר ערכו קניות באינסטגרם", אמר שאה. "זה פשוט היה תהליך קשה עבורם".

20 החברות המשתתפות ביוזמה ישלמו עמלה לכיסוי הסלקת העסקאות בכרטיסי אשראי ועלויות קניה אחרות, אך אינסטגרם סירבה לתאר את תנאי החוזה המדויקים. אם יתברר כי אופציית הקניות היא פופולרית, אינסטגרם תמצא דרך לגבות בעתיד כספים מהמשתתפים בתהליך, לדברי שאה.

מתן אפשרות לביצוע קנייה ישירה היא ההמשך הטבעי של האופן שבו השתמשו הגולשים בפלטפורמת המדיה החברתית, לדברי לינץ שלטון, מנהלת עולמי של מדיה חברתית במייקל קורס. "מאז השקת אינסטגרם השתמשו בה אנשים כבפלטפורמת קניות, ללא קשר אם היא נוצרה כפלטפורמה כזאת או לא", אמרה שלטון.

המותג מייקל קורס, שנמצא בבעלות מייקל קורס הולדינגס, מוכר רק את שעונים החכמים שלו באופן ישיר באמצעות אמזון, אך הוא יציע כמעט את כל מוצריו למכירה באינסטגרם - לפחות בשלב הראשוני, לדברי שלטון. לאחר שהקונים ישלמו בפלטפורמת אינסטגרם עבור מעיל או תיק של קורס, הם יקבלו מייל אישור מהפלטפורמה, והפריט יישלח אליהם ממחסן של קורס, לדברי שלטון.

המותג אינו מצפה שמוכרים אחרים של מוצריו יגיבו באופן שלילי לעובדה שמעתה יהיה עליהם להתחרות באופן ישיר יותר עם אינסטגרם על לקוחות קורס, לדברי שלטון. הם לא יופתעו, מכיוון ש"הם יודעים שאנחנו כבר עבדנו עם אינסטגרם" בעבר.

חברת האופנה סירבה להגיב בסוגיה אם תשלם עמלה לאינסטגרם בגין קניית מוצריה באינסטגרם.