מילדים לפסיכופתים: חשש ממשחק הסמארטפון הפופולרי בעולם

המשחק יוצר ע"י חברה מדרום קוריאה, שאף ייצרה לו גרסת חינם למובייל בשיתוף טנסנט הסינית - בזכותה הפך למשחק הסמארטפון הפופולרי בעולם • בהודו, הרשות הלאומית לזכויות הילד המליצה לחסום את המשחק האלים וערים רבות כבר החרימו את המשחק

המשחק האלים שמשגע את הודו / צילום: Shutterstock
המשחק האלים שמשגע את הודו / צילום: Shutterstock

המשחק PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS (או PUBG) זוכה לפופולריות רבה בהודו, אך מעורר גם גל התנגדות רחב במדינה, כך לפי דיווח בבלומברג. אחד העיתונים ההינדים הגדולים במדינה אף כינה את המשחק "מגיפה" שהופכת ילדים לפסיכופתים. "יש השלכות חמורות למשחק הזה", נכתב בעיתון Navbharat Times בשבוע שעבר "ילדים רבים איבדו את האיזון המנטלי שלהם".

המשחק יוצר ע"י חברת Bluehole מדרום קוריאה, שאף ייצרה לו גרסה חינם למובייל בשיתוף עם טנסנט הסינית - בזכותה הפך למשחק הסמארטפון הפופולרי בעולם. במהלך המשחק, מאה שחקנים מתחרים בו עד שנותר רק אחד מהם.

בהודו הרשות הלאומית לזכויות הילד המליצה לחסום אותו בעקבות אופיו האלים, ערים רבות כבר החרימו את המשחק, ובמערב הודו המשטרה אף עצרה עשרה סטודנטים מאחר ששיחקו במשחק. פוליטיקאים, הורים ומורים טוענים שהמשחק מעודד אלימות ומסיח תלמידים מהלימודים שלהם, מאשימים אותו במקרים של בריונות וגניבה, ואף בהתאבדות של נער במומביי. מנהיג מקומי אחד כינה אותו "השד שנמצא בכל בית". עוד דווח כי קליניקה לטיפול בהתמכרויות דיגיטליות אותה מנהל המוסד הלאומי לבריאות נפשית ומדעי המוח בעיר בנגלור, מאבחנת מספר מקרים של התמכרות ל-PUBG בכל שבוע.

התגובה החריפה למשחק ולאופיו האלים ככל הנראה נובעת מכך שמדובר בתופעה חדשה - הודו נכנסה לעידן הגיימינג המודרני לאחרונה בזכות חדירת הסמארטפונים, כשבקהילות כפריות רבות מעולם לא היה אפילו מחשב אישי לפני כן. מסיבה זו, אין גם מדיניות רגולטורית בנושא. טנסנט הסינית אוסרת על משתמשים מתחת לגיל 13 לשחק ב-PUBG, ומטילה מגבלות כמו חיוב להירשם בשם האמיתי ובגרמניה מוטלות מגבלות על שחקנים מתחת לגיל 16. יצרנית המשחק, Bluehole, אמרה לבלומברג  כי היא בוחנת את הבסיס החוקי לחרם במספר ערים, ותתייעץ עם הרשויות כדי למצוא פתרון. "אנחנו עובדים על הצגת מערכת משחק בריאה בהודו שתקדם גיימינג מאוזן ואחראי, הכולל הגבלה של זמן משחק עבור שחקנים קטינים" כך מסרה החברה.

לצד התגובה החריפה, הפופולריות של המשחק מצביעה גם על פוטנציאל בשוק ההודי לגיימינג - הודו היא שוק הסמארטפונים השני בגודלו בעולם אחרי סין, וזה שצומח הכי מהר.

בשנה שעברה דווח כי גם המשחק הפופולרי פורטנייט מעורר התנגדות בקרב הורים ומורים מאחר שהוא גורם להתמכרות רחבה בקרב ילדים, בין היתר מכיוון שגם הוא מוצע בחינם. "המשחק הזה הוא כמו הירואין, ברגע שאתה מכור, קשה לצאת מזה" אמרה לוקי מרר, מומחית התנהגותית שעובדת עם ילדים שמכורים למשחקים לבלומברג על פורטנייט.