ריבלין רומז: ראש המפלגה הגדולה ביותר ירכיב את הממשלה

בשיעור אזרחות משותף לתיכונים בבית שמש שהתקיים היום אמר נשיא המדינה כי אם לאף אחד מהמועמדים לראשות הממשלה לא יהיה רוב של 61 חברי כנסת ממליצים - הוא עשוי להטיל את הרכבת הממשלה על המפלגה הגדולה ביותר ביחד עם שיקולים אחרים  • נכון לרוב הסקרים, כחול לבן של בני גנץ משיגה יותר מנדטים מהליכוד של נתניהו

נשיא המדינה, ראובן רובי ריבלין / צילום: שאטרסטוק
נשיא המדינה, ראובן רובי ריבלין / צילום: שאטרסטוק

נשיא המדינה ראובן ריבלין רומז כי אם לא יהיה רוב לאחד מהמועמדים המובילים לראשות הממשלה לאחר הבחירות, יטיל את המשימה להרכבת הממשלה על ראש המפלגה הגדולה ביותר.

לפי השיטה הישראלית, נציגי המפלגות שנבחרו מגיעים אל הנשיא לשיחות התייעצות וממליצים לו על מועמדם לראשות הממשלה. על הנשיא להטיל את ההרכבה על מי שסיכוייו הגדולים ביותר להרכיב את הממשלה.

נתניהו, שיחסיו עם ריבלין אינם מהמשובחים, חשד בנשיא כי הוא עשוי להטיל את הרכבת הממשלה על אישיות אחרת בליכוד, וכי דיבר על כך עם גדעון סער, אחד מהמועמדים המובילים לרשת את נתניהו בראשות הליכוד. החשד הזה יצר את העימות החריף עם סער, ואת הניסיון לחוקק חוק שיחייב את הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על ראש הרשימה בעלת הסיכויים הטובים ביותר.

החוק לא חוקק לבסוף, אבל היום אמר ריבלין בשיעור אזרחות משותף לתיכונים בבית שמש, כי אם לאף אחד מהמועמדים לראשות הממשלה לא יהיה רוב של 61 חברי כנסת ממליצים - הוא עשוי להטיל את הרכבת הממשלה על המפלגה הגדולה ביותר, ביחד עם שיקולים אחרים. נכון לרוב הסקרים כחול לבן של בני גנץ משיגה יותר מנדטים מהליכוד של נתניהו.

ריבלין אמר בשיעור כי "יכול להיות שיקול של סיעה גדולה יותר, של מספר חברי הכנסת שהמליצו על כל אחד ואחד, יכולת שכנוע ועוד... אלה שאלות שיהיה קשה לפתור. כמובן שניתן לנסות ולשכנע, אבל אם לא, עומדת בפני נשיא המדינה דילמה שהיא מחויבת פתרון. 

"השיקול בד"כ יהיה מה רצה העם בבחירות, עפ"י הביטוי שנתן לתוצאות בקלפי. ובכל מקרה, הנשיא לא בוחר ראש ממשלה - העם בוחר. אני רוצה להבהיר היטב מה היא מהותה של הדמוקרטיה בישראל. אנחנו, העם, הוא הריבון. העם שהוא הריבון בוחר את הנציגים שיבחרו את נציגי הריבונות בין בחירות לבחירות".

הוא הדגיש בשיעור כי הממשלה תפקידה ליישם את הריבונות שהעם העניק לה: "במדינת ישראל יש ריבון אחד והריבון הזה הוא לא הממשלה - הממשלה מיישמת את הריבונות." הנשיא הגדיר גם את תפקיד בית המשפט: "...הריבון הוא לא בית המשפט. בית המשפט מפקח על הממשלה שתפקח על הריבונות."

ריבלין סיכם ואמר שאם לא יצליח לפתור את שאלת המועמד לראשות הממשלה, יבוא להתייעץ עם התלמידים.

ועם זאת, לנתניהו, לפי אותם הסקרים, סיכוי טוב להרכיב קואליציה זהה לקואליציה היוצאת עם שותפיו החרדים ומפלגות הימין האחרות, כך שהדילמה הזו עשויה להיפתר גם ללא סיוע תלמידי התיכון מבית שמש.