"שמאלנית, קרה, מנותקת": השוביניזם ממנו סובלות מגישות התקשורת המובילות

מחקר חדש בחן את היחס שמקבלות חמש מגישות תקשורת מובילות בישראל וחשף שאחד מכל חמישה אזכורים שלהן - אלים או סקסיסטי • הציטוטים בכותרת הופנו לעבר יונית לוי ש-65% מהשיח כלפיה שלילי

הנשים ניפצו מזמן את תקרת הזכוכית שהפרידה בינן לבין מסך הטלוויזיה. בשבוע החולף זכו מגישות החדשות קרן מרציאנו ויונית לוי לשבחים על הראיונות שערכו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (מרציאנו) ועם המועמד לראשות הממשלה בני גנץ (לוי). למרות ההישגים האלה, מחקר שנערך על ידי 'Vigo' ו'יפעת מידע תקשורתי' עבור כנס DIGIT2019 לעיתונות דיגיטלית בבית ספר סמי עופר לתקשורת בבינתחומי בשיתוף חברת Google מגלה שגם נשים בולטות ומשפיעות סובלות מהתקפות מרושעות.

המחקר בדק כיצד משתקפות חמש נשות תקשורת מובילות ברשתות החברתיות. הרשימה כוללת את יונית לוי, תמר איש-שלום, אושרת קוטלר, איילה חסון וגאולה אבן-סער. ב-2018 פורסמו ברשתות החברתיות 16,375 אזכורים למגישות. 13% מהתכנים היו חיוביים, 54% שליליים ו-33% ניטרליות. נציין כי עורכי המחקר לא אספו מידע לגבי גברים בולטים בתחום התקשורת.

מי שסופגת את רוב האש היא מגישת החדשות המובילה בישראל, יונית לוי מקשת 12. 65% מהשיח כלפיה היה שלילי ונטען כלפיה שהיא "שמאלנית", "קרה" ו"מנותקת". גולשים רבים התייחסו בשלילה גם לאנחות שלוי משמיעה במהלך השידורים. במקום השני נמצאת איילה חסון (כאן 11) עם 54% של שיח שלילי. חסון מואשמת על ידי חלק מהגולשים בכך שהיא תומכת בראש הממשלה נתניהו.

אושרת קוטלר / צילום: יונתן בלום
 אושרת קוטלר / צילום: יונתן בלום

בהמשך הרשימה ניתן למצוא את אושרת קוטלר (רשת 13) ש-46% מהשיח סביבה הוא שלילי. הגולשים תקפו על קוטלר בהמשך להאשמות שהעלתה נגד אלכס גלעדי וגם לגבי היחס שלה להקלטות של שרה נתניהו. גאולה אבן-סער (כאן 11) "זוכה" להיקף שיחה שלילי של 42%. היא נתפשת כלוחמנית ותוקפנית ומואשמת לעתים קרובות בקידום האינטרסים של בעלה, גדעון סער. את הרשימה סוגרת תמר איש-שלום (רשת 13) שזוכה לאהדה מצד הגולשים. 30% מהשיח סביבה הוא חיובי ורק 14% ממנו שלילי.

בחינה כוללת של הנתונים מצביעה על כך שרוב האזכורים הם עניינים (56%) וחלקם אגביים (24%). עם זאת, 20% מהשיח מוגדר כאלים וסקסיסטי. קרוב לחצי מההערות השליליות קשורות לבני הזוג המפורסמים של ארבע מבין חמש המגישות - הפוליטיקאי גדעון סער, הטאלנט עידו רוזנבלום (בעלה של יונית לוי), סוכן הטאלנטים שי נשר (בעלה של איילה חסון) ונדב איל (בעלה של תמר איש-שלום). נציין כי השיח סביב תמר איש-שלום ובן זוגה עסק בעיקר בלידת בתם השלישית בעוד רוב האמירות נגד אבן-סער עסקו בעובדה שבעלה הוא פוליטיקאי.

עד כמה הגולשים עוסקים במראה החיצוני של המגישות? 8% מכלל השיח סביב איש-שלום עוסק במראה שלה ועורכי המחקר מציינים כי רוב היחס חיובי. 4% מכלל השיח על יונית לוי נוגע למראה שלה וכאן מציינים עורכי המחקר התייחסות שלילית ל"תזוזת הגבות ותזמון החיוכים".

תוצאות המחקר רחוקות מלהיות מעודדות והן משקפות את השיח האלים והקיצוני שאופייני לרשתות החבריות. בהקשר הזה נציין כי רוב הנתונים (56%) הגיעו מטוויטר ו-30% מפייסבוק.

מני אברהמי, עורך המחקר ומנכ"ל יפעת מידע תקשורתי אמר כי "המשמעות של המחקר שלנו מלמדת שלצד ההשפעה הרבה של הרשתות החברתיות, גם לאמצעי התקשורת השונים דוגמת רדיו, טלוויזיה ועיתונות יש עדיין השפעה ניכרת. רק השילוב של כל אמצעי התקשורת השונים והבנתם הוא המפתח לפעילות תקשורתית נכונה של פוליטיקאים, גופים עסקיים ואנשים פרטיים. כך לדוגמה, כוחה והשפעתה הרבה של יונית לוי מגיעים מתוך השילוב בין אמצעי התקשורת השונים".