ישראל ביקשה לחקור? התביעה בגרמניה לגלובס: החלטנו לחקור את הצוללות בגלל דיווחים בתקשורת

בניגוד לדיווחים קודמים בתקשורת לפיהם ישראל פנתה לגרמניה בבקשה לחקור את עסקת הצוללות, משרד התובע הכללי בעיר בוכום מאשר: התיק עבר ממצב של "מעקב" ל"חקירה ראשונית" בעקבות "הערכה שהתבצעה באחרונה של הסיקור התקשורתי הבינלאומי בעניין"

נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס
נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס

החקירה הגרמנית בנושא פרשת הצוללות נפתחה כבר לפני מספר שבועות, למרות שרק אתמול דווח עליה בתקשורת הגרמנית; כך אומר ל"גלובס" גורם המקורב לחקירה. עד למועד זה היה התיק במשרדי התביעה הכללית של בוכום במצב של "מעקב" בלבד, בשל החקירה הישראלית וההמלצות לכתבי אישום בכפוף לשימועים בתיק 3000 נגד שורת בכירים במערכת הביטחונית ונגד עו"ד דוד שמרון, בן דודו ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

המעבר ממצב של "מעקב" בלבד ל"חקירה ראשונית", לפי תגובה שהעביר משרד התובע הכללי בבוכום ל"גלובס", נעשה בגלל דיווחים בתקשורת על הפרשה. "הערכה שהתבצעה באחרונה של הסיקור התקשורתי הבינלאומי הביאה לפתיחתה של חקירה ראשונית נגד גורמים בלתי-ידועים", נמסר ממשרד התובע, "בשלב זה לא ניתן לספק פרטים נוספים על החקירה".

הודעה זו עומדת בניגוד לדיווח שהופיע אתמול בעיתון הגרמני "הנדסלבלאט", לפיה החקירה נפתחה מסיבות פרוצדורליות. לפי הדיווח בעיתון הכלכלי, פנייה של הרשויות הישראליות למשרדי התביעה הכללית בבוכום בדרישה להשלמות חקירה וסיוע היא שהתניעה את שינוי סטטוס התיק, ומעבר לבדיקה בפרשה. גם גורמים גרמנים אחרים הביעו ספק בגרסה זו, ואף אמרו כי ייתכן שהמניעים לפתיחה בחקירה הם פוליטיים, או שמדובר בתגובה מאוחרת לפרסום המלצות המשטרה הישראלית לכתבי אישום בפרשה בסוף נובמבר 2018, שסוקרה בהרחבה בתקשורת הישראלית.

בכל מקרה, התביעה הכללית בבוכום פתחה בשלב הזה בחקירה ראשונית נגד "גורמים לא-ידועים", ואינה מכוונת נכון לעכשיו את חקירתה ספציפית נגד חברת טיסנקרופ, שנציגה בישראל מיקי גנור חשוד במתן שוחד והלבנת הון, לצד שורת בכירים אחרים מהממסד הביטחוני ומחיל הים הישראלי, כחלק מפעילותו לקידום רכש צוללות וספינות קרב.

גנור שימש כנציג חיצוני של החברה בישראל, ולא כעובד שלה. חקירה פנימית שקיימה חברת טיסנקרופ לפני כשנתיים מצאה כי לא נפל כל רבב בהתנהגות החברה עצמה, וכי לא נמצאו "דגלים אדומים" שיצביעו על כך שנציגה בישראל העביר לפי החשד כספי שוחד כדי לקדם את עסקיה. החברה מסרה ל"גלובס" כי גנור קיבל ממנה כ-10.2 מיליון אירו בעמלות, שהועברו לשלוש חברות בבעלותו. דובר החברה מסר ל"גלובס" היום כי "איננו מגיבים לגבי החקירה שנפתחה, מכיוון שאיננו היעד שלה". הליך הבדיקה שהחל עשוי להימשך זמן רב.

לפי הערכות גורמים משפטיים בגרמניה, חקירה מלאה תימשך כשנתיים לפחות.