מכרז | בלעדי

הרכבת תצא במכרז לרכש מאות קרונות חלופיים במיליארדי שקלים

במקביל, הרכבת צפויה לקבל אישור ממשרד האוצר להזמין 30-40 קרונות חדשים מחברת בומברדייה כדי להקל על המחסור שנוצר בעקבות הפעלת הקו המהיר לירושלים

פריקת קרונות בנמל חיפה / צילום: דוברות רכבת ישראל, סיגל ספנות
פריקת קרונות בנמל חיפה / צילום: דוברות רכבת ישראל, סיגל ספנות

רכבת ישראל תפרסם בקרוב מכרז לחידוש צי הקרונות שלה שבמסגרתו תרכוש מאות קרונות חדשים בהיקף כספי כולל שעשוי להגיע למיליארדי שקלים. במקביל לפרסום המכרז תקבל הרכבת אור ירוק מהאוצר להזמין מנה שביעית של קרונות לאספקה מיידית, כדי להקל על המחסור בקרונות שנוצר בעקבות הפעלת הקו המהיר לירושלים.

מדובר ב-30 עד 40 קרונות חדשים שיסופקו לרכבת על-ידי חברת בומברדייה כחלק ממכרז מ-2010 שבו זכתה החברה. האוצר התנגד עד כה להזמנת מנה נוספת של קרונות מהמכרז בגלל הביקורת שנמתחה עליו על-ידי מבקר המדינה, ודרש מהרכבת לפרסם מכרז רכש חדש. מדובר בוויכוח המתנהל כבר שנים בין הרכבת לאוצר, כשבכל פעם הרכבת מבקשת הזמנת מנה נוספת מהמכרז של בומברדייה וגוררת רגליים בפרסום מכרז חדש. בדצמבר 2017 למשל הסכים האוצר לאפשר לרכבת להזמין 48 קרונות בעלות של 95 מיליון אירו, לעומת 52 קרונות שביקשה הרכבת ולאחר שהעריכה כי היא זקוקה ל-160 קרונות חדשים. הוויכוח המתמשך בין הרכבת לאוצר - שהגיע כעת לסיומו - גרם למחסור בקרונות ופגע ברמת השירות של הרכבת לנוסעים.

הקרונות שבדרך
 הקרונות שבדרך

במסגרת המכרז החדש תרכוש הרכבת קרונות חדשים שיחליפו חלקים ניכרים מהצי הנוכחי, המונה כ-680 קרונות. מדובר בעיקר בקרונות מסוג IC-3 שכבר נחשבים מיושנים מאוד ובקרונות נוספים ששיקולי עלות תועלת מצדיקים החלפתם בחדשים. בינתיים מנסה הנהלת הרכבת לשכנע את חברת סימנס הגרמנית לדחות את אספקת הקרונות החשמליים - משום שלא ניתן יהיה להפעיל אותם כל עוד פרויקט החשמול תקוע, למעט בקו המהיר לירושלים. סימנס הסכימה ככל הנראה לדחיית מועד תחילת האספקה ל-2021 ללא פיצוי כספי.

בדצמבר 2017 הזמינה הרכבת 60 מערכי קרונועים חשמליים דו-קומתיים שאותם ניתן להפעיל רק על גבי מסילות מחושמלות. מדובר בסך הכול 330 קרונות שתספק חברת סימנס הגרמנית, החל משנת 2020 בעלות כוללת של 1.36 מיליארד אירו. בשנה שעברה התברר לרכבת כי בשל העיכוב בפרויקט חשמול המסילות לא ניתן יהיה לעשות שימוש בקרונועים של סימנס בשנים הראשונות לאספקתם, מעבר להפעלת הקו המהיר לירושלים. יתרה מכך, העבודות להקמת מתחם התחזוקה והתפעול של הקרונועים באשקלון לא יסתיימו לפני סוף 2021 וגם אז לא תהיה לקרונועים אפשרות לצאת מהמתחם בכוחות עצמם בשל העיכובים בחשמול המסילות שמחברות את מתחם אשקלון לרשת הארצית.