התחרות בבנקאות: המפלגות מציגות חוסר מקוריות | מאץ' בחירות

"גלובס" חושף את עמדות המפלגות ב-16 הסוגיות הכלכליות הבוערות ביותר • והפעם: איך תעודדו את התחרות בין הבנקים • מפלגות השלטון מתהדרות בהפרדת חברות האשראי מהבנקים, חד"ש־תע"ל מציעה לחזק את בנק הדואר במקום להפריט אותו ובאיחוד מפלגות הימין מציעים בנק חברתי

אורלי לוי אבקסיס/  צילום: תמר מצפי
אורלי לוי אבקסיס/ צילום: תמר מצפי

מה שאלנו: כיצד בכוונתכם לעודד תחרות בבנקים? האם הייתם משנים את אופי הפיקוח על הענף?

גשר: חינוך פיננסי הוא תנאי להגברת התחרות

"יש להבין מה מטרת התחרות. נעשה רבות בשנים האחרונות לייצר תחרות על האשראי לצרכנים. אבל ללא חינוך פיננסי מצד הביקוש ופיקוח מצד ההיצע אנו עלולים להטביע את משקי הבית בחובות. חשוב להבין שבשנים הקרובות הסקטור הבנקאי עומד בפני שינוי - לכן המדינה צריכה לתת תמיכה אקטיבית לתעשיית הפינטק ולתמוך בהקמת גופים שיוכלו לפרק את סל השירותים הבנקאיים על כל מקטעיו מבלי להפחית את ההגנה על הלקוח. לעיתים אנחנו עדים בצורה תמוהה לכך שהבנקים מעלים בתזמון מסוים את הריבית על המשכנתאות או העמלות וזה צריך להדליק נורה אדומה. ככל שיהיו יותר שחקנים התחרות תהיה יותר גדולה".

■ ניתוח "גלובס": כולם רוצים עוד שחקנים, אבל בפועל הם לא מגיעים. לגבי החינוך הפיננסי והתמיכה בפינטק - אנחנו בהחלט בעד.

מי המאץ' הכלכלי שלכם? לחצו כאן לשחק

הליכוד: מיישמת את מסקנות הוועדה להגברת התחרות

גם הפעם לא נמסרה תגובה מהליכוד, אבל תחת הממשלה בראשותה פעלה ועדת שטרום להגברת התחרות בבנקים, נקבעה הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים ובקרוב צפוי לצאת לדרך מאגר נתוני אשראי של כלל הלקוחות, שיאפשר לחברות המתחרות בבנקים להציע הלוואות ללקוחות ובכך לשפר את תנאי האשראי עבור הלקוחות.

■ ניתוח "גלובס": שלב החקיקה נגמר, עכשיו צריך לראות אם כל הצעדים יגבירו את התחרות במערכת הבנקאית. הערכה שלנו: רק מאגר נתוני אשראי עשוי להביא לשינוי בשוק.

הימין החדש: להציע שירותי בנקאות של בנקים זרים

"נפעל להמשך יישום מסקנות ועדת שטרום בשינויים מסוימים, ונקדם תחרות בבנקאות באמצעות הקלת התנאים לפתיחת בנקים חדשים והצעת שירותי בנקאות לישראלים על ידי בנקים זרים".

■ ניתוח "גלובס": מעניין לאילו שינויים בחוק שטרום מכוונים במפלגה. הקלות לשחקנים חדשים כבר ניתנו, ניסיונות להביא בנקים זרים נעשו, ועדיין אף אחד לא מגיע. אולי השוק פה פשוט לא אטרקטיבי לשחקנים זרים.

העבודה: תומכים בהמשך קידום הרפורמה בבנקים

"בכנסת האחרונה אושרה רפורמה בבנקים, המשקפת כיוון חיובי בפיקוח ובתחרות בין הבנקים ויש להמשיך ולקדם אותה. מפלגת העבודה תמכה ברפורמה, ואנחנו סבורים שיש להמשיך ולפעול למימושה ויישומה בפועל".

ניתוח "גלובס": בשביל ליישם את הרפורמה לא צריך את הפוליטיקאים.

כולנו: "התחלנו בוועדת שטרום, נמשיך עם הטייקונים"

"אנו מתקרבים בצעדי ענק לקראת יישום צעדים מרכזיים ברפורמה בבנקאות שחוקקה את מסקנות ועדת שטרום ותביא לשיפור דרמטי בתנאים לפתיחת בנק ולהגברת התחרות. בנוסף, צפויות להתפרסם מסקנות ועדת הטייקונים (ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים), ונפעל לקדם גם אותן בכנסת הבאה, כדי לשפר את תפקודו של הפיקוח באופן שישרת את האינטרס הציבורי".

■ ניתוח "גלובס": אל תצפו למהפכה כמו שראינו בענף הסלולר. נראה שבכולנו מיצו את עניין מאמצי החקיקה בנושא התחרות, ועכשיו הם עוברים לנושא האשראי ללווים הגדולים

ישראל ביתנו: שדרוג טכנולוגי יפשט מעבר מבנק לבנק

ח"כ המפלגה עודד פורר הביע תמיכה לפני שנה בהקלת המעבר של לקוחות בין בנקים, לרבות אפשרות מעבר באופן מקוון. "הבנקים אמרו פה בדיון הקודם שהם משתמשים במערכות מחשוב משנות ה-80, ולא טרחו עד היום לעדכן אותן למרות הרווחים העצומים שלהם, ועכשיו באים ואומרים שמכריחים אותם לשדרג בעלויות עצומות. לוחות הזמנים של החוק לא הגיוניים כלל, וצריך לקצר את הזמנים לכולם - למשל לגדולים תוך שנה ליישם את החוק, ולקטנים לתת הגנת ינוקא מסוימת של שנתיים ליישום".

■ ניתוח "גלובס": הבנקים ישקיעו מאות מיליוני שקלים בהקמת מערכת שכזו. באנגליה מערכת דומה לא הגדילה את המעבר בין בנקים. האם בישראל המצב יהיה אחר?

כחלון לבן: לפיד תמך בבנק קואופרטיבי - מה חושב גנץ?

מכחול לבן לא נמסרה תשובה, אולם אם מניחים שעמדת המפלגה היא כעמדת אחד ממועמדיה לראשות הממשלה, יאיר לפיד, הרי שלפחות ידועה תמיכתו בהקמת בנק קואופרטיבי בישראל. ב-1 בדצמבר 2013 יצאה הודעה לעיתונות ממשרד האוצר על פגישתו של שר האוצר יאיר לפיד עם יזמי הבנק הקואופרטיבי. במהלך הפגישה הביע לפיד תמיכה בהקמת בנק קואופרטיבי בישראל. "בנק שכזה ייתן מענה קודם כול למשקי הבית ולעסקים קטנים על ידי קבלת אשראי בריבית נמוכה יותר ותשלום עמלות מינימליות", נכתב בהודעה.

■ ניתוח "גלובס": אף שנקבעו כללים וניתנו הקלות, ולמרות כמה יוזמות בנושא, עדיין לא קם בנק קואופרטיבי, אז אולי אין לכך מספיק ביקוש.

זהות: פחות יציבות, יותר תחרות - אבל בזהירות

"כיום הפיקוח על הבנקים מדגיש מאוד יציבות על פני תחרות. אנחנו בעד הקלת הפיקוח ומתן אפשרות מעשית לבנקים חדשים לתת שירות בארץ. אם כי נדגיש שיש להתנהל כאן בזהירות יתרה".

ניתוח "גלובס": גם הקלות וגם זהירות? נראה שרוצים לאכול את העוגה ולשמור אותה שלמה.

איחוד מפלגות הימין: הקלות לבנק חברתי ואיחוד גופי הפיקוח

"התחרות בבנקים תיעשה באמצעות הקלה רגולטורית להקמת בנק חברתי וחיזוק הפיקוח על הבנקים, בין היתר באמצעות איחוד גופי הפיקוח על הבנקים ועל שוק ההון, למניעת ארביטראז’ רגולטורי".

ניתוח "גלובס": כבר ניתנו הקלות להקמת בנק חברתי, והוא עדיין לא הוקם. כמו כן לא ברור איך איחוד בין בנק ישראל לרשות שוק ההון אמור לשפר את התחרות.

חד"ש-תע"ל: לחזק את בנק הדואר במקום להפריט אותו

"יש להקים בנקים קואופרטיביים - במילים אחרות: בנקים שבבעלות הלקוחות; לחזק את בנק הדואר (במקום להפריט אותו) ולהופכו לבנק הלוואה וחיסכון לשכירים, עצמאים ומעסיקים קטנים. יש להקים בנק ממלכתי למשכנתאות - ללא מטרות רווח.

ניתוח "גלובס": רעיון טוב, אבל כבר שנים מנסים להפוך את בנק הדואר לשחקן משמעותי, אך גורמים שונים תוקעים את היוזמה.

ש"ס: התחרות בבנקים אינה על סדר היום של המפלגה.

ש"ס לא מסרה תגובה לפנייתנו, וגם לא נמצאה התייחסות ישירה של נציג כלשהו של המפלגה לנושא התחרות בבנקים.

ניתוח "גלובס": בהתחשב בכך שחלק לא מבוטל מהבוחרים של ש"ס סובלים מהתחרות הנמוכה במערכת הבנקאית, חבל שלש"ס אין עמדה בנושא.

יהדות התורה: התנגדו למיזוג מזרחי-אגוד בגלל פגיעה בתחרות?

המפלגה לא השיבה לפנייתנו, אך בעבר גפני תקף את הפיקוח על הבנקים על אישור מיזוג מזרחי- טפחות ובנק אגוד בגלל פגיעה בתחרות, ואיים על המפקחת, חדוה בר, כי יפריד את הפיקוח מבנק ישראל.

■ ניתוח "גלובס": יהדות התורה מתעניינת בבנקאות בעיקר בנושאים הקשורים למגזר שלה, כגון הגנה על הגמ"חים.

מרצ: בנקים בבעלות הלקוחות - אגודות פיקדון ואשראי

"עידוד הקמת אגודות פיקדון ואשראי - שיוכלו להציב לבנקים אלטרנטיבה בבעלות לקוחות".

■ ניתוח "גלובס": כבר נעשו ניסיונות כאלה, ולא קמו אגודות שהתחילו לפעול.