כך מעודד מבחן המיצ"ב את המנהלים לשפר את ציוניהם

תשובות סותרות שנתנו תלמידים ומורים במבחן מעלות תהיות לגבי אמינותו

תלמידי תיכון / צילום: Shutterstock
תלמידי תיכון / צילום: Shutterstock

כבר כמה חודשים שהסתדרות המורים נמצאת בקמפיין נגד בחינות המיצ"ב. העימות בינה לבין משרד החינוך הגיע לשיאו לפני כמה שבועות, ב"מרד" נגד הבחינה. לפי ההסתדרות המחאה היא על כך שמשרד החינוך טוען שמנהלים מרמים במטרה לשפר את תוצאות הבחינה בבית ספרם.

קשה לדעת מי צודק בוויכוח הזה. משרד החינוך לא מפרסם לציבור את התוצאות של המיצ"ב האחרון. אבל מנהל של בית ספר אחד החליט לפרסם את התוצאות של החלק במיצ"ב שעוסק באקלים בית ספרי, ונתן הזדמנות לבדוק קצת נתונים.

"אקלים בית ספרי" מודד את מידת שביעות הרצון של התלמידים והמורים. עבור המנהלים זהו חלק חשוב כמעט כמו החלק שמודד את ביצועי התלמידים במתמטיקה ואנגלית, כי ציונים גבוהים באקלים בית ספרי עוזרים לשכנע את ההורים שזה בית ספר שילדים ומורים אוהבים.

הדבר הראשון שרואים זה ציונים מדהימים בחלק שבו המורים נשאלו לגבי שביעות הרצון שלהם: הציון הכי נמוך הוא 96%(!). זה נראה נפלא, אבל אפילו בשאר אל-אסד קיבל רק 88.7% מהקולות בבחירות האחרונות בסוריה. בבית-ספר שמתנהל באופן תקין, אין סיכוי לקבל כאלו אחוזי תמיכה, כי תמיד יהיו מורים שיחשבו שאפשר יותר טוב. תוצאה של 100% בדרך כלל אומרת אחד משני דברים: או שמישהו בבית-ספר דאג שמורים שיש להם ביקורת לא יצביעו או שהוא איים על אלה שכן הצביעו בשליחה למחנה עבודה בסיביר.

מהתבוננות בציונים שנתנו התלמידים לבית הספר מתקבלת תוצאה אפילו יותר מעוררת תהיות. למזלנו, מי שכתב את השאלון עשה עבודה טובה ושאל חלק מהשאלות בשתי דרכים שונות. אם התלמידים היו עונים תשובות אמת, אפשר היה לצפות לתשובה דומות לשתי השאלות. בפועל, זה לא קרה.

רק 3% מהתלמידים התלוננו על תחושה של חוסר מוגנות. בנוסף, 68% מהתלמידים ציינו לטובה את מאמצי בית הספר לעידוד תחושת המוגנות. שתי התוצאות טובות משמעותית מהממוצע הכלל ארצי.

מצד שני, 23% תלמידים נתקלו באלימות מילולית מצד תלמידים אחרים. בנוסף, רבע מהתלמידים ציינו שמישהו מהמורים לעג להם או השפיל אותם. שתי התוצאות האלה גרועות משמעותית מהממוצע הכלל ארצי.

קצת קשה להבין איך יכול להיות שהתלמידים מרגישים מוגנים בזמן שאחוז גבוה מהם מתלונן על הצקות מצד תלמידים אחרים. אני גם לא מבין איך ייתכן שהתלמידים יגידו שבבית הספר מעודדים תחושת מוגנות אם המורים עסוקים בלהשפיל תלמידים במקום להגן עליהם.

ההסבר אפשרי לחוסר האחידות בתשובות הוא שמישהו בבית הספר ניסה להנחות את התלמידים איך לענות על השאלון, אבל הוא לא ידע מראש על כל השאלות. לכן על חלק מהשאלות התלמידים נתנו את התשובה שהכתיבו להם, ועל החלק האחר הם ענו בכנות.

כך יוצא, שאם הסתדרות המורים טוענת שאין שום סיבה לחשוד במנהלים, זה כנראה לא נכון. יש כנראה כמה מנהלים שיש סיבה טובה לחשוד בהם. אבל יש דבר אחד שההסתדרות טוענת ואני לגמרי מסכים אתו. בין השורות, ההסתדרות בעצם מתלוננת על זה שמצפים ממנהלים לא לרמות בזמן שמשרד החינוך מחלק מבחן שמשפיע על הדירוג של בית ספר. בזה הם צודקים. אם המנהלים נשפטים לפי התוצאות של מבחן, איך אפשר להאשים אותם על זה שהם מנסים לשפר את התוצאות?

הכותב מרצה במכללה האקדמית נתניה; כלכלן בבית ההשקעות אינפיניטי