טבע בחוץ: הסדר בפרשת ההתמכרויות לתרופות אופיואידות

מדינת אוקלהומה הגיעה להסדר עם יצרנית האוקסיונטין פרדו שתשלם 270 מיליון דולר ליישוב התביעה בקשר להתמכרויות לתרופות אופיואידות • טבע וג'ונסון אנג ג'ונסון לא נכללות בהסדר ועשויות להגיע למשפט

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

יצרנית האוקסיונטין חברת פורדו (Purdue), החולשת על 60% מנתח שוק התרופות האופיואידיות בארה"ב, הגיעה להסדר עם מדינת אוקלהומה בנוגע לתביעה שהוגשה נגדה, וכנגד חברות נוספות, בקשר להתמכרויות לתרופות אופיואידות. לפי הדיווח, חברת פרדו תשלם 270 מיליון דולר על מנת ליישב את התביעה. 

הגעתה של פרדו להסדר מהווה סנונית ראשונה מבין גל תביעות שהוגשו בארה"ב כנגד יצרניות משככי הכאבים בהן טבע וג'ונסון אנד גונסון. מדובר בתרופות שנכללות תחת ההגדרה של משככי כאבים על בסיס חומרים טבעיים או סינתטיים בעלי השפעה ממכרת, ולפי החשדות החברות שיווקו את התרופות מבלי להזהיר מפני התמכרויות. הדיון בעניינה של פרדו נקבע ל-28 למאי. החברה ביקשה לדחות את המשפט ל-16 בספטמבר, אך בקשה זו נדחתה. פרדו חתמה על הסדר הפשרה לאחר ששופט העליון באוקלהומה דחה אתמול את הערעור שלה בעניין. נזכיר כי פרדו הגישה בקשה לפשיטת רגל (צ'פטר 11) בניסיון להימנע מההליך המשפטי נגדה.

בתיק שניהל התובע הכללי של אוקלהומה, מייק האנתר, נכללת גם חברת התרופות הישראלית טבע וגם חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, אך ההסדר כעת לא כולל את החברות הללו ונראה כי ההכרעה תעבור לבית המשפט. טבע חשופה לתביעות אלה פעם כיצרנית משככי הכאבים Fentora ו-Actiq, והגרסות הגנריות של תרופות דומות, ופעם נוספת כמפיצה באמצעות ANDA, חברת ההפצה הרביעית בגודלה בארה"ב אותה רכשה טבע מאלרגן.

התיק כנגד טבע וגם ג'ונסון אנד ג'ונסון, עומד על תילו. עם זאת, בשוק מעריכים כי טבע היא לא החברה המרכזית בתיק. ולפי הערכות, טבע עשויה לשלם לפחות 300 מיליון דולר במסגרת התביעות.

התובע הכללי של אוקלהומה צפוי לכנס מסיבת עיתונאים בעניין זה מאוחר יותר הערב.