מכשול מערכות המחשוב הוסר, אך הקמת בנק דיגיטלי עדיין רחוקה

משרד האוצר הודיע כי חברת TCS, המשתייכת לתאגיד טאטא העולמי, היא הספק הזוכה במכרז להקמת לשכת שירותי מחשוב בנקאיים • TCS כבר פעלה בישראל בתחום תשתיות המחשוב לבנקים, כשבנתה לבנק יהב תשתית מחשוב חדשה לפני כשנתיים

בנקאות דיגיטלית / צילום: shutterstock
בנקאות דיגיטלית / צילום: shutterstock

לאחר מספר דחיות, נבחר סוף סוף הספק להקמת לשכת שירותי מחשוב בנקאיים. משרד האוצר הודיע כי חברת TCS, המשתייכת לתאגיד טאטא העולמי, היא הספק הזוכה.

בשלב הראשון תקבל TCS מענק מהמדינה של 105 מיליון שקל בכפוף לעמידה ביעדים. בסה"כ תוכל TCS לקבל מהמדינה מענק של עד 200 מיליון שקל, בכפוף למספר הגופים שיחליטו להשתמש בשירותיה.

אחת הסיבות לכך ש-TCS נבחרה כספק היא העובדה שהציגה שני הסכמים לאספקת שירותים שהיא כבר השיגה: הראשון עם הקבוצה של מריוס נכט המתכננת להקים בנק דיגיטלי, והשני עם קבוצת אופק שעתידה להקים אגודת אשראי.

נושא תשתיות המחשוב הוא אחד החסמים המרכזיים לכניסת גופים בנקאיים חדשים. הקמת מערכת מחשוב שיכולה לבצע העברות כספים ופעולות בנקאיות נוספות נחשבת למורכבת וליקרה מאוד עבור גוף בנקאי חדש. לכן שימוש בשירותי לשכת מחשוב אמורה להוזיל דרמטית את עלויות המחשוב של הגופים הבנקאיים החדשים.

TCS כבר פעלה בישראל בתחום תשתיות המחשוב לבנקים, כשבנתה לבנק יהב תשתית מחשוב חדשה לפני כשנתיים, כך שחלק משמעותי מהעבודה כבר מאחוריה, ולפי הערכות תידרש לה שנה להשלים את בניית הלשכה.

למרות העובדה שמדובר בבשורה חיובית, הדרך להקמת גופים פיננסים חדשים עדיין ארוכה. ניקח למשל את הבנק הדיגיטלי שמקים נכט, היוזמה שנחשבת כיום לריאלית ביותר. אישור התוכנית העסקית של הבנק נמצאת בשלבי סיום, ולפי הערכות מבחינה תפעולית ייקח כשנה וחצי להקמתו.

אולם בקבוצת נכט מתנים את תחילת הפעילות גם בכך שיופעל ביטוח פיקדונות בישראל ובכך שתקום מערכת דיגיטלית לניוד חשבונות. כרגע ככל הידוע באוצר נרתעים מהחלת ביטוח פיקדונות. באשר לניוד החשבונות, אמנם הוחלט על הקמת מערכת שכזו, אך מדובר בפרויקט יקר ומורכב שלא ברור מתי יסתיים. 

גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס"