"ללא משמעת קואליציונית הייתי מצביע נגד חוק הלאום": אלי אלאלוף נפרד מ"כולנו" אחרי קדנציה אחת

ראש הממשלה הבא: "לא רוצה לנחש, ממליץ על ממשלת אחדות לאומית" • אבי ניסנקורן: "אדם לא אמין" • הבעיה הכלכלית הכי בוערת: "העוני" • אלי אלאלוף מכולנו נפרד מהכנסת לאחר הקדנציה האחת שהקציב לעצמו, וממליץ לנו להגביל ל-10 שנים את כהונת ראשי הממשלה • הח"כים שלא נפגוש בכנסת הבאה

אלי אלאלוף / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
אלי אלאלוף / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

נראה שהקדנציה האחת בכנסת שבה כיהן הספיקה לגמרי לאלי אלאלוף, והוא משתוקק לחזור לפעילות הציבורית מחוץ למסדרונות הכנסת, וכן, גם לבית שמחכה לו בבאר-שבע. אלאלוף, 74, שנולד בפס שבמרוקו ועלה לארץ רק בגיל 22, מונה בשנת 2013 לעמוד בראש ועדת אלאלוף למלחמה בעוני בישראל, נושא שגם התמקד בו בפעילותו בכנסת, בנוסף למאבקו למען הנכים, נגד תאונות העבודה בענף הבנייה ולמען העלאת בני הפלשמורה. בראיון ל"גלובס" הוא פורס את פעילותו למען החלשים של החברה וחושף עמדות מפתיעות ביחס למי שישב בקואליציה.

ראש הממשלה הבא

"לא רוצה לנחש. יש פילוג בציבור, יש התלבטות קשה מאוד. אני ממליץ על ממשלת אחדות לאומית, לשלב את כל הכוחות. מי יהיה ראש ממשלה? יימצא פתרון".

שר האוצר הבא

"יש השפעות של כוח וכסף על המערכת השלטונית"

"היות שבאתי מכולנו והדגל שלנו חברתי במיוחד - אז ברור שרק שר האוצר הנוכחי, משה כחלון, יכול להתמודד - למרות ההתנגדויות. הקשר עם אבי ניסנקורן? היה מיותר ולא נכון. לא נכון להיות בקשר עם אדם כל כך לא אמין. למשל, עבדנו על נושא קריטי של תאונות העבודה הקשות באתרי הבנייה. אחרי חודשים, ואחרי שחוקקנו שלושה חוקים ושינינו תקנונים - הופיע האיש הזה ששנים רבות לא התייחס בכלל לעניין - כדי לגנוב את ההצגה. זה פסול בעיניי".

תופעות פסולות בכנסת

"ודאי, ברור. ועוד איך. אני רואה מגזרים שקמים, מקללים וקוראים "פשיסט" ו"נאצים" ומתחלחל. מצד שני, מגזר שרואה את כל הערבים כשונאי ישראל וטרוריסטים שעליהם לעזוב את המדינה".

הדברים שקידמת בכנסת

"כל הקשור להתמודדות עם תאונות עבודה בענף הבנייה וקצבאות נכים. לצערי, למרות מאמץ אדיר, לא הספקתי לסיים את החקיקה לנכי צה"ל. היום אין חוק, יש רק מיני החלטות, חלקן טובות וחלקן לא מובנות כלל".

רגע מרגש במיוחד בקדנציה

"העברת ההחלטה להגדלת קצבת הנכים. העבודה האמיתית נעשתה על ידי ועדת העבודה והבריאות שעמדתי בראשה - ובטח לא אצל כל אלה שרצו להצטלם ולתפוס כותרות. למרות עליית הקצבה, לצערנו היא לא מספיקה ועוד תעלה בפעימות הנוספות".

האפשרות להשפיע כח"כ

"ברור שאפשר, ועוד איך. במיוחד כשאתה ראש ועדה. אתה מחזיק בסמכות, יכול להזיז הרבה דברים, להשפיע, לכוון כספים למקומות נכונים".

בעיה כלכלית-חברתית בוערת

"העוני. רמת העוני. האנשים העניים. מדינה חזקה ועשירה עם אתגרים גדולים לעתיד לא יכולה להרשות לעצמה להמשיך לחיות עם רמת עוני כזו, בעיקר בחינוך, בריאות ומגורים".

מה הייתי עושה עם 100 מיליון שקל

"חינוך לגיל הרך, מלידה עד גיל 3, ומכוון במיוחד לאוכלוסיות החלשות ולא לכל עם ישראל".

סיבה טובה לחרוג מהמשמעת הקואליציונית

"בחוק הלאום. הייתי תומך בלהמשיך לחיות כפי שחיינו 70 שנה, על פי מגילת העצמאות שלנו. גם נושא הפונדקאות - שתינתן לכל האזרחים: גברים ונשים".

מקור לגאווה בפעילות הפרלמנטרית

"העובדה שהעברנו בוועדת העבודה הרווחה והבריאות בקריאה שלישית יותר מ-100 חוקים ו-200 תקנות, התכנסנו ודנו בנושאים ציבוריים ביותר מ-1,000 ישיבות. כמה מיושם מכל זה? שאלה קשה. חזרנו לתקנות שהוזנחו שנים רבות והעברנו אותן שוב במטרה ליישם".

הגבלת כהונה לראש ממשלה

"בהחלט כן. כל המדינות הנאורות שאנחנו מזדהים איתן הגבילו את כהונת ראשי הממשלה לשתי קדנציות ולמקסימום 10 שנים. גם אצלנו בהחלט הגיע הזמן".

פעולות לקידום נשים

"אימהות חד הוריות זה לא בעיה של חברת כנסת אישה. זה קשור לכולם. פעלתי ועוד איך. הצוות שלי בלי לשאול אותי ציין את השפעתה הגדולה של אמי המנוחה על עבודתי בכנסת. היינו 10 ילדים, והיא התאלמנה בגיל 38. ראיתי את היכולות האדירות שלה כדי להוציא משפחה אדירה, ותסלחו לי על אי הצניעות".

העתיד הפוליטי

"לכנסת אולי אגיע כאזרח שיכול לתת עצות או להשתלב בפעילות ציבורית, אבל בטח שלא כחבר כנסת. מראש אמרתי שהעולם הפוליטי איננו העולם המועדף שלי - הייתי קודם 50 שנה בפעילות חברתית ציבורית - מנכ"ל קרן רש"י, יועץ שיקום שכונות לשר לשעבר יגאל ידין וראש הממשלה מנחם בגין".

לוביסטים, יחצ"נים ואנשים מטעם

"האנשים האלה, לוביסטים ואינטרסנטים, לא מפסיקים לפעול לרגע, בגלוי ובסתר. ראיתי אותם בכנסת. מהיום הראשון שנכנסתי לעמוד בראש ועדת העבודה והבריאות הצהרתי שללוביסטים אין זכות דיבור והתערבות, ובטח שום פגישה אישית איתי.

"ראיתי תופעות של הגנה רק על אינטרסים כלכליים של גורמים שונים בלי שום בושה! זיהיתי מהלכים והתנגדתי לכל ניסיון להשפיע עלינו. הם השפיעו על אחרים? לא יודע. אליי לא נתתי להם גישה".

עמידה ביעדים

"הייתי שמח לעשות עוד דברים, בעיקר בכל הקשור למלחמה בעוני, אבל לצערי לא הספקתי".

אחרי 9 באפריל

"בבית שלי בבאר-שבע. שסוף סוף אני נהנה מכל פינה שלו".

ציפיות לשוב לכנסת

"לא. בגילי כדאי מאוד שלא אעז לעשות את זה". 

 

מצביעים כלכלה
 מצביעים כלכלה