בנט מתפאר בכך שהקטין את מספר התלמידים הממוצע בכיתה ב–13. האומנם?

האם הכיתות בבתי הספר היסודיים אכן התכווצו ב-13 תלמידים בממוצע בזכות הרפורמה שקידם שר החינוך נפתלי בנט? בדקנו • המשרוקית של גלובס

נפתלי בנט / איל יצהר
נפתלי בנט / איל יצהר

בסרטון שפורסם בעמוד הפייסבוק שלו מתהדר שר החינוך נפתלי בנט בהישג מדהים. על כוס קפה, בקניון בבת ים, הוא פוגש אב לילדים שמתפעל מתרומת השר להקטנת הכיתות בבתי הספר היסודיים. בנט עוצר, מישיר מבט למצלמה ומסביר: "כן, היה קודם בערך 40 ילדים בכיתה, היום הממוצע הארצי זה 27 תלמידים".

בנט טוען אפוא שהרפורמה להקטנת כיתות היסודי שהשיק בקיץ 2015 הצליחה, תוך שלוש שנות לימודים בלבד, להפחית את מספר התלמידים הממוצע ב-13 תלמידים. האומנם? נבירה באתר "שקיפות בחינוך" - מערכת המידע המרשימה שבנט עצמו השיק בגאווה לפני כשנה וחצי - מגלה שהשר מציג תמונה מעוותת.

נתחיל מהסוף: מספר התלמידים הממוצע בכיתת יסודי בשנת תשע"ה, ערב יישום הרפורמה של בנט, לא היה 40 אלא עמד על 26.9 בלבד. מספר זה היה פרי ירידה הדרגתית בגודל הכיתות, בין היתר בזכות מנגנון שהנהיגה הממשלה ב-2008. לפי המנגנון הזה, משרד החינוך קובע מדי שנה תקרה לגודל הכיתה, וכל בית ספר שחורג ממנה מחויב לפתוח כיתה נוספת.

דוח שפרסמה ועדת שמחון, שהקים שר החינוך שי פירון בעקבות "מחאת הסרדינים", הראה שגודל כיתת יסודי ממוצעת בשנת 2009 היה 32.2 תלמידים. המשמעות היא שבימי הרפורמה שקדמה לרפורמה של בנט, כיתת יסודי ממוצעת הצטמצמה בכחמישה תלמידים.

איך הגיע בנט למספר של 40 תלמידים בכיתה? התשובה היא שזו הייתה התקרה לכיתת יסודי בעת כניסתו לתפקיד, אם כי חלה רק על יישובים מבוססים. ביישובים לא-מבוססים, המספר עמד על 32 בלבד. אבל בכל המדינה היו באותה עת רק כ-100 כיתות יסודי שמנו 40 תלמידים או יותר, פחות מ-0.5% מהכיתות. הרפורמה של בנט הנמיכה את התקרה בבתי הספר החזקים, אבל השאירה אותה על כנה בבתי ספר חלשים.

בואו נראה מהן התוצאות האמיתיות של הרפורמה שקידם בנט. הנתונים העדכניים ביותר הם לשנת תשע"ז, עד אז, כיתת יסודי ממוצעת הצטמקה לא ב-13 תלמידים כפי שטען בסרטון, אלא בכחצי תלמיד בלבד. יתרה מכך, הירידה התמקדה ביישובים חזקים. באשכול הסוציו-אקונומי התחתון, שבו כ-55 אלף תלמידים, הצפיפות בכיתות עלתה קלות בכ-0.1% תלמיד.

בשורה התחתונה: דבריו של בנט לא נכונים. כיתת יסודי ממוצעת בראשית כהונתו לא מנתה 40 תלמידים אלא כ-27 בלבד. בנוסף, בשנתיים הראשונות לרפורמה שקידם כשר החינוך, מספר התלמידים הממוצע בכיתה ירד בכחצי תלמיד בלבד.

מלשכתו של בנט נמסר בתגובה: "עם כניסתו לתפקיד, הגדיר השר בנט את צמצום מספר התלמידים בכיתה כיעד לאומי בתכנית שנקראה 'רפורמת הסרדינים'. ואכן, המצב שונה בתכלית כאשר כיתות שעמדו על עומס מירבי של 40 תלמידים בכיתה מונות היום מספר מירבי של 32-34 תלמידים מקסימום. יצוין, כי הממוצע הארצי עומד על פחות מ-30 תלמידים בכיתה".

מצביעים כלכלה
 מצביעים כלכלה