הפרלמנט הירדני קורא לממשלה לבטל את הסכם הגז עם חברת נובל אנרג'י בלוויתן

התקבולים הצפויים מההסכם של לוויתן עם ירדן הם עוגן מרכזי עבור הבנקים בהסכמי המימון לפיתוח מאגר הגז • עם זאת, סמכויותיו של הבית התחתון, שקורא לבטל את ההסכם, הן מועטות, ולהחלטות המתקבלות בו יש ערך סמלי בעיקר

אסדת גז לוויתן / צילום: אלבטרוס
אסדת גז לוויתן / צילום: אלבטרוס

הבית התחתון של האספה הלאומית של ירדן (בפרלמנט) הצביע אמש (ד') נגד אימוץ הסכם אספקת הגז ממאגר לוויתן לממלכה. הדיון התקיים למרות התנגדות סגן ראש הממשלה, רג'אי אל מועאשר, שאמר בדיון כי אין לבית התחתון סמכות לדון בסוגיה. הדיון היה סוער, וכמה מהדוברים האשימו את הממשלה שהיא משתעבדת לגז הישראלי ומעניקה לישראל לגיטימציה בעולם הערבי, אף שזו "מפרה את החוק הבינלאומי וגוזלת את הגז הערבי". כעת צפוי בית המשפט לחוקה לדון בסוגיית סמכות הבית התחתון לדון בעניין, ואם הבית העליון לא יפיל את ההחלטה, הסנאט מוסמך לעשות כן.

הבית התחתון נבחר בבחירות פתוחות, ורוב נציגיו עצמאיים. סמכויותיו מועטות, ולהחלטות המתקבלות בו יש ערך סמלי בעיקרו. הוא משמש בעיקר גוף לפריקת לחץ אופוזיציוני, וגם בעבר התקבלו בו החלטות אנטי-ישראליות השוללות קשר מסחרי או אחר.

לפרלמנט בירדן אין סמכויות לבטל הסכמים בינלאומיים כמו העסקה עם נובל אנרג'י, כך שלהחלטתו אין משמעות לגבי הסכם הגז בטווח המיידי והמשמעות העיקרית שלו היא הצהרתית. באופן מסורתי, משמש הבית התחתון של הפרלמנט הירדני כפורום שבו המלך מאפשר לכוחות האופוזיציה "לשחרר קיטור" - ובעבר התקבלו בו החלטות אנטי-ישראליות רבות. על-פי הדיווח, בכוונת ממשלת ירדן לפנות לבית המשפט לענייני חוקה בממלכה, בטענה כי לפרלמנט אין זכות להתערב בהסכמים כאלה.

התקבולים הצפויים מההסכם של לוויתן עם ירדן הם עוגן מרכזי עבור הבנקים בהסכמי המימון פיתוח מאגר הגז לוויתן. לצד לקוח העוגן הירדני, חברת NEPCO, חתמו יזמי לוויתן על הסכמי מכירת גז עם לקוחות בישראל ובמצרים.

ההסכם שנחתם בספטמבר 2016 בחסות ממשל אובמה הוא בהיקף כספי כולל של כ-10 מיליארד דולר. במסגרתו אמורה חברת הגז הממשלתית הירדנית NEPCO לקבל את הגז באזור נהריים ולהעביר אותו ליצרני החשמל שונים במדינה. על-פי ההסכם אמורה חברת החשמל הירדנית לרכוש גז טבעי ממאגר לוויתן החל מסוף 2019, למשך 15 שנה ובכמות כוללת של 45 מיליארד מ"ק (BCM). מחיר הגז יעמוד לפי הערכות על 6.3 דולר בממוצע.