שוב התנגדות לותמ"ל: "תהליך פגום מיסודו, תכנון פטרנליסטי שנעשה בכפייה"

במועצה המקומית ג'דיידה-מכר שליד עכו הגישו התנגדות לשתי תוכניות שהופקדו בותמ"ל להרחבת היישוב • מינהל התכנון: "נערכו ישיבות תיאום רבות עם המועצה המקומית כמו עם גופים נוספים"

הכפר ג'דיידה־מכר / צילום: פאול אורלייב
הכפר ג'דיידה־מכר / צילום: פאול אורלייב

אחת הטענות המרכזיות שנשמעות שוב ושוב כנגד הוועדה למתחמים מועדפים למגורים (ותמ"ל), היא שהיא פועלת בדורסנות, בלי להתחשב בגורמים תכנוניים מקומיים, ולא פעם - גם בניגוד לעמדתם. 

בימים אלה הגישה המועצה המקומית ג'דיידה-מכר התנגדות לשתי תוכניות, שלכאורה אמורות להיטיב עם היישוב ולהפכו לעיר. בסך הכל כוללת המועצה כיום כ-22 אלף תושבים, ושתי התוכניות צפויות לרבע את אוכלוסיית היישוב.

המועצה המקומית גורסת כי מדובר בתוכניות רעות ליישוב. בשבוע שעבר הגישה באמצעות עו"ד קייס נאסר כתב התנגדות ארוך לתוכניות, שמתבסס בחלקו הגדול על חוות דעת מקצועית של פרופ' יוסף ג'בארין מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. לטענת המועצה המקומית, התוכניות נעשו בלי להיוועץ כלל עם המועצה המקומית ועם תושבי המקום, ובחוסר התחשבות במצבו של היישוב ובצרכיו.

התוכנית כוללת בין היתר הקמת מגדלי מגורים, דפוס תכנוני שאינו קיים ביישוב הנוכחי, ומחוות הדעת עולה, כי "התכנית זוכה להתנגדות כוללת מהתושבים ומכלל האוכלוסייה הערבית. יש להתחשב באמור בכובד ראש מאחר שהאוכלוסייה - שכביכול התכנית מיועדת לה - מתנגדת לה בתוקף ובאופן נחרץ. ההחלטה להמשיך בתכנית תהיה אפוא כפיית תכנון על יישוב שלם ועל חברה שלמה", כפי שנכתב בהתנגדות. "התהליך פגום מיסודו. המדובר בתכנון פטרנליסטי, בכפייה, ודינו להתבטל".

הדמיה של התוכניות להרחבת ג'דיידה־מכר / הדמיה: מינהל התכנון
 הדמיה של התוכניות להרחבת ג'דיידה־מכר / הדמיה: מינהל התכנון

לא לחינם השתמשו בהתנגדות בביטוי "תכנון פטרנליסטי". בציבור הערבי נשמעת לא פעם הטענה שתכנון תוכניות גדולות נעשה מעל לראשי התושבים והמועצות המקומיות, ללא התייעצות עמם, וכי תוכניות כמו מחיר למשתכן אינן מתאימות לציבור הערבי שנמנע ממגורים בבניינים משותפים שאינם משפחתיים.

עוד טוענת המועצה בהתנגדות כי הותמ"ל אינו הגוף המתאים לקידום תוכנית כזו. "זוהי תוכנית אזורית", נכתב בהתנגדותה. "תוכנית כזו אינה ממין התוכניות שנועדה להן הוראת שעה... ככל שמדובר בהרחבה לישוב ג'דיידה מכר, הרי הדבר אמור להיעשות בתכנית מתאר מקומית כוללנית, אשר תקודם במסלול הרגיל, ותוך מתן הדעת לכל ההיבטים התכנוניים והחברתיים הקשורים בכך".

ממינהל תכנון נמסר בתגובה: "מדובר בתוכניות שמטרתן היא לתת מענה למצוקת הדיור של החברה הערבית בצפון. זאת, באמצעות הקמת רובע מגורים חדש הכולל היצע של יחידות דיור שייבנו במגוון של סוגי בינוי, כאשר הגבוה ביותר הוא עד שש קומות בלבד.

"התוכניות מקודמות בותמ"ל מזה שנתיים וחצי, במהלכן נערכו ישיבות תיאום רבות עם המועצה המקומית כמו עם גופים נוספים ובכללם צוות תוכנית המתאר הנערכת לישוב. התוכניות הופקדו להתנגדויות הציבור אשר ישמעו ע"י חוקרת שמונתה לשמיעת ההתנגדויות בהתאם להליך הקבוע בחוק".

בהמשך הבהיר בא כוחה של המועצה המקומית, עו"ד נאסר, כי "התקיימה ישיבה לפני כשבועיים של ראש המועצה וחברי כנסת ערבים עם הוותמ"ל אבל זה אחרי שכבר הופקדה התוכנית, ובאותה ישיבה ביקשה המועצה לעצור את התוכנית אך היא לא נענתה". עוד ניתן לציין, כי בהוראות התכנית כלולים גם מבנים בגובה יותר מ-10 קומות.

תוכניות הוותמ"ל בג'דיידה-מכר: עוד 14,500 יחידות דיור, מאות אלפי מ"ר לתעסוקה

שתי התוכניות המדוברות סמוכות זו לזו, כשביניהן כביש מס' 70, המוביל מכיוון צומת יגור לעיירה שלומי. התכנית הראשונה המקודמת היא תמל 1058, המשתרעת על 2,373 דונם מצפון לכביש מספר 85, מדרום ליישוב ג'דיידה-מכר וממערב לכביש 70. היא כוללת כ-6,500 יחידות דיור והיקף תעסוקה ומסחר של כ-380 אלף מ"ר. התוכנית השנייה היא תמל 1059, המשתרעת על כ-3,037 דונם מצפון לכביש 85, וממזרח לתוואי העתידי של כביש 6. התוכנית כוללת כ-8,000 יחידות דיור וגם בה היקף התעסוקה והמסחר צפויים להגיע ל-380 אלף מ"ר. חלק מהשטחים שכוללות התכניות נמצאים בשטחה המוניציפלי של המועצה וחלקם הם שטחים ללא שיפוט.