מהצרות של ארדואן ועד הצעד הבא של הדוד סם: מה צפוי בפתיחת הרבעון השני בשווקים

שוק האג"ח האמריקאי ימשיך לרכז עניין השבוע, לאחר ההיפוך הדרמטי בשבוע שעבר של עקום התשואות • המשקיעים בעולם דרוכים לקראת עדכון משיחות הסחר בין ארה"ב לסין • בריטניה צפויה לבקש מהאיחוד האירופי הארכה לברקזיט • נגיד בנק ישראל רואה "עניים אפורים ברקע", מחיר הדלק עולה, והיום יתפרסמו נתוני הרכישות באשראי • תחזית השווקים השבועית של "גלובס"

הדוד סם, ארה"ב / שאטרסטוק
הדוד סם, ארה"ב / שאטרסטוק

פתיחת הרבעון השני של שנת 2019 בשוקי העולם צפויה להיפתח מחר (יום ב'), לאחר שביום שישי המדדים בוול סטריט סיכמו את הרבעון הטוב ביותר זה עשור, כאשר מדד הנאסד"ק השלים זינוק של 17.4% מסוף דצמבר ועד סוף מארס, מדד הדאו ג'ונס זינק ב-12.4%, ובמקביל הנפט השלים עלייה של 32% למחיר של יותר מ-60 דולר לחבית, כשברקע הנשיא האמריקאי דוחק באופ"ק לבלום את עליית המחירים.

לאחר רבעון חלומי, שהגיע בעיקר כתגובה ל"דצמבר המר" שנרשם בסוף 2018, הנה כמה מהאירועים הבולטים שיעמדו במוקד השבוע בשווקים, עם פתיחת הרבעון השני של 2019.

1. הכאוס בבריטניה

ביום שישי האחרון היתה אמורה בריטניה לפרוש באופן רשמי מהאיחוד האירופי, אבל בריסל העניקה לה הארכה של שבועיים נוספים, על רקע חוסר היכולת של הפרלמנט לאשר את העסקה, ומתוך רצון שבריטניה לא תפרוש ללא כל הסכם. בית הנבחרים דחה ביום שישי את תוכנית הפרישה של תרזה מיי, וזאת בפעם השלישית. אם בית הנבחרים היה מאשר את העסקה, היתה הפרישה של בריטניה נדחית ל-22 במאי.

נכון לעכשיו, הפרישה נקבעה ל-12 באפריל. ואולם, בשל מחויבות הממשלה הבריטית לא לפרוש ללא הסכם, ייתכן כי משמעות הדחייה היום היא שלונדון תפנה כעת לבריסל ותבקש הארכה משמעותית, של שנה לפחות, שבה ינסו לגבש עסקה חדשה. כעת נמשכת האי-ודאות לגבי הפרישה מהאיחוד האירופי, כשברור רק שבריטניה לא תצא ללא הסכם, וכי האיחוד מוכן להעניק לה הארכה משמעותית. מעשית, זה אומר שבריטניה תשתתף בבחירות הקרובות לאיחוד האירופי, שאותו החליטו אזרחיה לעזוב במשאל עם ביוני 2016.

2. שיחות הסחר ארה"ב-סין

שוקי המניות בסוף השבוע האחרון רשמו עליות, בין השאר, על רקע הרוח החיובית שנשבה מכיוון שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, לגבי שיחות הסחר עם סין.

מנוצ'ין סיכם ביקור בסין בטון חיובי, ואמר כי "היתה פגישת עבודה מאוד פרודוקטיבית" עם הסינים. עוד הוסיף מנוצ'ין כי הוא ממתין לסגן ראש הממשלה הסיני ליו הא בוושינגטון לצורך המשך השיחות. 

3. "אין סימנים להאטה בארה"ב"

בארה"ב יפורסמו מחר נתוני המסחר הקמעונאי לחודש פברואר, עוד יפורסם מדד מנהלי הרכש בתעשייה לחודש מארס, וביום שלישי יפורסמו בארה"ב נתוני ההזמנות של מוצרי ברי קיימא.

ביום רביעי יפורסם מדד ISM למגזר השירותים, וביום שישי יפורסמו נתוני התעסוקה והשכר לחודש מארס. נזכיר כי בפברואר ההכנסה האישית בארה"ב עלתה ב-0.2%, וב-12 החודשים האחרונים ההכנסה האישית עלתה ב-4.2% (גם השכר הממוצע).

"הנתונים בארה"ב ממשיכים להיות מעורבים אך אין סימנים להאטה של ממש בפעילות הכלכלית, כתבו כלכלני לידר שוקי הון בסקירתם השבועית. "סקרי הציפיות האזוריים בתעשייה מצביעים על התרחבות, מסתמנת ירידה במספר דורשי העבודה ועלייה במכירות של בתים חדשים (במקביל לירידה בהתחלות הבנייה). לפי הערכתנו, לא צפויה הורדת ריבית הפד השנה. שוק האג"ח נראה לנו יקר, ללא תמחור בגין הפתעת האינפלציה כלפני מעלה".

באירופה, מחר יפורסם מדד PMI של מגזר התעשייה, ונתוני האבטלה. ביום רביעי יפורסם מדד PMI (משולב) באירופה, וביום שישי יפורסמו נתוני המסחר הקמעונאי. 

בשבוע שעבר, עקום התשואות בין האג"ח הקצרות (3 שנים) לבין אלה הארוכות (10 שנים) ביצע היפוך לראשונה מאז שנת 2007. מדובר באינדיקטור שנוטים לייחס לו כמנבא תקופה של מיתון, בעוד המשקיעים מוכנים לרכוש אג"ח ארוכות בתשואה נמוכה יותר, מה שמגלם צפי להורדת ריבית במשק האמריקאי. "לפי הערכתנו, שוק האג"ח משקף פסימיות יתר לגבי הפעילות הכלכלית הגלובלית", כתבו כלכלני לידר שוקי הון. "הסתכלות כוללת על הפעילות הכלכלית (עם דגש לענף השירותים) מצביעה על התמתנות אך לא מיתון, כאשר הצמיחה בענף השירותים נמשכת בקצב בהחלט סביר".

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, כותב בסקירה השבועית, כי "הבעיה העיקרית עם התהפכות העקום או האינדיקאטורים האחרים שמלמדים על ההאטה שמתקרבת היא שאין לאף אחד מאלו יכולת ללמד אותנו על התזמון שבו יורגש שינוי כיוון מהותי בכלכלה וכתוצאה מכך בשווקים. במילים אחרות, גם אם השאלה "מתי?" הפכה להיות חשובה יותר מ"האם?", לא ניתן לספק תשובה רצינית לשאלה זו. היסטורית, השתטחות עקום התשואות תמיד באה לידי ביטוי בירידות בשוקי המניות, אבל זמן התגובה נע בין חצי שנה לשנה וחצי, נתון שלא עוזר כמובן לאף אחד שרוצה להקטין סיכון באופן אופטימלי. מנגד, כיוון שאנו מניחים תרחיש עם תוצאה שלילית שההסתברות להתממשותו גדלה בכל חודש שעובר מבלי שהוא התממש, כדאי להערכתנו להתחיל כבר עכשיו בתהליך הדרגתי ומתון של הקטנת סיכונים. מודל ההסתברות למיתון שהשקנו לפני כשנה בוחן את הסיכוי למיתון בארה"ב על סמך המרחק של האינדיקאטורים בטבלה מערכים "קריטיים" שמהווים טריגר לכניסה למיתון. המודל מלמד כיום על הסתברות של 62% למיתון בשנתיים הקרובות".

4. הסחרור הפיננסי בטורקיה

הבחירות לראשות העיריות והמחוזות המתקיימות היום ברחבי טורקיה מהוות מבחן קריטי לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן לאחר 16 שנות דומיננטיות אלקטורלית רצופות. ארדואן אינו מתמודד על אף אחד מ-50 אלף התפקידים שיאוישו בבחירות היום, והמנדט שלו כנשיא יימשך עד 2023. ואולם, המנהיג בן ה-65 ערך עצרות בחירות בקצב של עד שמונה ביום, כדי לגייס את בסיס תומכיו בקרב בני מעמד הביניים, שנפגע קשות מהאינפלציה הדוהרת, האבטלה התופחת והמטבע הלאומי החבוט.

בשבוע שעבר ארדואן אסר על הזרים למכור את הלירה הטורקית, וזאת לאחר שרזרבות המט"ח של הבנק המרכזי הידלדלו בשליש בשלושת השבועות הראשונים של חודש מארס. 

5. בשוק המקומי, הנגיד: "רואים עננים אפורים ברקע"

היום יפורסמו בישראל נתוני הכישות בכרטיסי אשראי בחודש פברואר. ביום רביעי יפורסמו במשק נתוני הכניסות והיציאות של תיירים לחודש האחרון. 

בתוך כך, מחיר הדלק יגיע ל-6.32 שקלים לליטר הלילה, אחרי התייקרות של 20 אגורות לליטר.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר היום במסיבת עיתונאים לרגל הצגת דוח בנק ישראל לשנת 2018, כי "מצב המשק מאוד טוב אך יחד עם זה אנחנו רואים עננים אפורים ברקע. שנת 2018 הייתה טובה. המשק צמח יותר מהקצב הממוצע במדינות המפותחות, הצמיחה הייתה מאוזנת והחשש להיחלשות הצריכה הפרטית לא התממש. שוק התעסוקה במצב טוב, השכר הריאלי עלה בעיקר בעקבות הסקטור העסקי". ירון ציין עם זאת כי שיעור הצמיחה לנפש היה נמוך.

"אי אפשר להמשיך בעסקים כרגיל גם בתרחיש שבו אין האטה כלכלית ולכן אני שוב מדגיש שחשוב שיבוצעו ההתאמות התקציביות הנדרשות", המשיך ירון. "רצוי לעשות אותן כל עוד אנחנו נמצאים בתקופה טובה והייתי מאד רוצה שההוצאות שתומכות בפריון ובצמיחה תישמרנה".