הסכם מסחור לחברת אקסית'רה של כלל ביוטכנולוגיה

חתמה על הסכם השקעה ורישיון עם חברת הייסקו הסינית • הייסקו תשקיע באקסית'רה 6 מיליון דולר לפי שווי של 42 מיליון דולר לפני הכסף • לאחר ההשקעה תחזיק כלל ביוטכנולוגיה 45% באקסית'רה

חברת אקסית'רה (eXithera), המפתחת נוגד קרישה מסוג חדש, והינה חברת פורטפוליו של כלל ביוטכנולוגיה הנסחרת בבורסה בתל אביב, הודיעה כי חתמה על הסכם השקעה ורישיון עם חברת Haisco - Sichuan Haisco Pharmaceuticals, הסינית. הייסקו היא חברה סינית ציבורית בתחום התרופות, הנסחרת בבורסה של שנזן לפי שווי של 8.1 מיליארד דולר.

בעקבות ההודעה עלתה מניית כלל ביוטכנולוגיה ב-0.5% והיא נסחרת לפי שווי של 456 מיליון שקל.

על פי ההסכם, הייסקו תשקיע באקסית'רה 6 מיליון דולר לפי שווי של 42 מיליון דולר לפני הכסף. לאחר ההשקעה תחזיק כלל ביוטכנולוגיה 45% באקסית'רה. בנוסף, הייסקו תקבל רישיון בלעדי לפתח, לייצר ולשווק את התרופה בסין, לסקטור המתן התוך ורידי. הייסקו תהיה אחראית לפיתוח המוצר בסין ותממן את הפיתוח, הניסויים, הרישום והייצור במדינה זו, ובתמורה תשלם תמלוגים על בסיס מכירות עתידיות, אם יהיו כאלה. מכלל ביוטכנולוגיה נמסר כי הייסקו עוסקת בפיתוח של תרופות חדשות, והיא בעלת יכולת מוכחת בפיתוח, רישום, שיווק ומכירות של מוצרים רפואיים בסין. כיום נמכרים מוצרי החברה לכ-3,000 בתי חולים, ומניבים הכנסות של כ-500 מיליון דולר בשנה.

אקסית'רה היא חברה אמריקאית בפורטפוליו החברות של כלל ביוטכנולוגיה הישראלית. המוצר המוביל של אקסית'רה הוא כאמור נוגד קרישה במנגנון חדש. ב-2017 דיווחה החברה על תוצאות מוצלחות של ניסוי שלב I (בטיחות ויעילות ראשונית) ב-60 מטופלים. לא נמצאו תופעות לוואי, ונרשמה הארכה של משך תהליך הקרישה (על-פי מדד בשם aPIT), באופן פרופורציונלי לעליית המינון.

תרופות מונעות קרישה מהוות טיפול מונע להתקפי לב ולשבץ וכן לטיפול בחסימות כלי דם שכבר קיימות. מדובר בשווקים גדולים מאוד, כשמספר תרופות בתחום הזה נמכרות במיליארד דולר ביותר בשנה. לתרופות הקיימות ישנן תופעות לוואי של דימומים שעלולים להיות קטלניים. הגישה של אקסית'רה אמורה לעכב את הקרישה אך לא למנוע אותה לגמרי. כמו כן, בניסוי הראתה החברה כי בעת הפסקת מתן התרופה, גם השפעותיה מספיקות במהירות, כלומר אם מתגלה דימום שעלול להיות מסוכן, ניתן להפסיקו במהירות, שלא כמו בתרופות נוגדות קרישה הנמכרות היום. את היתרונות הללו יהיה צורך לאשש בניסויים נוספים.

בשנה האחרונה גייסו חברות פורטפוליו של כלל ביוטכנולוגיה כ-1.2 מיליארד שקל במצטבר, בין היתר דרך הנפקות בנאסד"ק, שם גייסו חברות הסרטן אנקיאנו גמידה סל וניאון, 56 מיליון דולר, 53 מיליון דולר ו-100 מיליון דולר בהתאמה.

בסבבים פרטיים גייסה חברת התרופות הפסיכיאטריות Cadent 65 מיליון דולר, חברת הטיפול בכוויות מדיוונד הרחיבה את הסכם שיתוף הפעולה שלה עם BARDA, הארגון האמריקאי האחראי על הצטיידות רפואית לשעת חירום, ב43 מיליון דולר. Elicio מתחום הסרטן גייסה 26 מיליון דולר, חברת הדיאגנוסטיקה המהירה סייט גייסה 28 מיליון דולר.