התשובה של גואטה לגמל להשקעה: ניהול תיקים דיגיטלי עם דחיית מס רווחי הון

במטרה להנגיש את התיקים המנוהלים ולתת מענה לקופות הגמל להשקעה ולפוליסות החיסכון, רשות ני"ע תאפשר ניהול תיקים על פי ארבעה פרופילים של סיכון, ללא עמלות עסקה וללא רף מינימלי, רק למי שיצטרף באופן מקוון ולא דרך הבנקים • גם סוכני הביטוח יורשו להפיץ את המוצר החדש

ענת גואטה / צילום: איל יצהר
ענת גואטה / צילום: איל יצהר

התשובה של רשות ניירות ערך לקופות הגמל להשקעה? לאחר שבשוק ההון קמו מספר גופי ניהול תיקים דיגיטלי, רשות ניירות ערך שבראשות ענת גואטה מבקשת להנגיש את עולם ניהול התיקים לקהל הרחב באמצעות הפלטפורמות המקוונות. לכך הם גם מצרפים ניהול תיקים במקשה אחת ללקוחות רבים דרך קרן נאמנות ייעודית, במקביל למתן דחיית תשלום מס רווחי הון לתיק מנוהל בגלל המבנה של קרן נאמנות.

רשות ני"ע פרסמה היום קול קורא שבמסגרתו היא מציעה "מודל חדש לשירות למשקיעים", שיהיה מקוון וללא עמלות כאשר מס רווחי הון ישולם רק בעת משיכת הכספים. מבחינת רשות ני"ע מדובר במענה לפוליסות החיסכון לפרט והגמל להשקעה שרשות שוק ההון סיפקה לחברות הביטוח ולחברות ניהול הגמל, ושבו ניתנת למשקיעים האפשרות לנהל השקעות עם דחיית תשלום מס רווחי הון למועד משיכת החיסכון.

על פי התוכנית של רשות ניירות ערך, השירות החדש ייעשה דרך מבנה של קרן נאמנות שבה ינוהלו כפסי כל הלקוחות במקשה אחת, על פי ארבעה פרופילי סיכון שונים וקבועים מראש. השירות יתאפשר רק ללקוחות שיצטרפו באופן מקוון ולא דרך מערך הייעוץ בבנקים, והוא "יאפשר ניהול תיקים באמצעות פלטפורמה דיגיטלית ייעודית, אשר תתאפשר למשקיע באמצעות הטלפון החכם או המחשב בלבד. השירות החדש יאפשר למנהלי תיקים לנהל תיקי השקעות ללקוחותיהם באמצעות קרן נאמנות ייעודית, על כל יתרונותיה, לרבות סוגיית המיסוי", כדברי הרשות. ברשות מציינים כי היוזמה מבוססת על הסדרה קיימת לניהול התיקים באמצעים טכנולוגיים.

במכשיר השקעה החדש, לא יהיה תשלום עמלות קניה ומכירה של ני"ע בתיק בידי הלקוח, והמכשיר החדש גם יהיה פטור מחבות מס רווחי הון בעת מימוש נייר ערך בתיק ההשקעות של הלקוח ברווח ובמעבר בין מסלולים, וזאת בשל העברת הניהול לקרן נאמנות. על פי הקול קורא, דמי הניהול במוצר החדש יהיו במחיר אחיד ללקוחות החברה המשויכים לאותו פרופיל סיכון. כלומר, המחיר ישתנה לפי רמת הסיכון שתותאם למאפייני וצרכי הלקוח, כאשר על פי תוכנית רשות ני"ע יהיו ארבעה פרופילים שונים של סיכון.

מדובר למעשה על שנוי אופי ניהול התיקים. כיום תחום זה מתבצע באמצעות ניהול תיק ההשקעות בחשבון הלקוח, וזאת בנפרד לכל לקוח ולקוח של חברת הניהול. עתה הרשות ממליצה לנהל את ההשקעות במקבץ אחד, דרך קרן נאמנות, לכל הלקוחות. קרן הנאמנות הייעודית תנוהל במסגרת הסדר אירוח ("הוסטינג") של מנהל התיקים אצל מנהל קרן, כשברשות מציינים כי "כדי להבטיח שהקרן תיוחד ללקוחות ניהול התיקים 2.0 בלבד, תיגבה מלקוחות שאינם נמנים על השירות הוספה בשיעור 10%". הקרן נאמנות האמורה תהיה פטורה משתלום עמלת הפצה ועל פי כוונת הרשות היא לא תופץ בכלל על ידי הבנקים. לצד זאת, המוצר החדש לא ידרוש רישיון ייעוץ השקעות כך שגם סוכני הביטוח יורשו להפיץ אותו.

על כן, בעוד שבעולם ניהול התיקים המסורתי יש רף מינימלי אפקטיבי של כמה מאות אלפי שקלים (להוציא פעילויות דיגיטליות "המוניות" ש"מסתפקות" בכמה עשרות אלפי שקלים ללקוח), במוצר החדש לא יהיה רף מינימלי לקבלת השירות.

ארבע רמות של דמי ניהול

ומהם דמי הניהול הצפויים במכשיר החדש? כיום ההתקשרות בניהול תיקים היא אישית, ויש שונות אדירה בין מה שמשלם לקוח אחד למה שמשלם אחר. במכשיר החדש יהיו ארבע רמות של דמי ניהול בכל גוף, כשהרשות לא מתערבת בדמי הניהול, כך שלא יהיו דמי ניהול מינימליים או מקסימליים.

במסגרת השינוי הנוכחי הרשות גם תפעל לראשונה להאיר סוגיה חשובה שחבויה בעולם ניהול התיקים. במכשיר החדש תתאפשר השוואת תשואות, כך שהלקוח יוכל לבחון את איכות השירות שהוא מקבל. דבר זה לא קיים בעולם ניהול התיקים המסורתי. נכון לסוף 2017 - הנתונים הכי עדכניים שרשות ני"ע משחררת - היקף הנכסים המנוהל בתיקי השקעה עבור לקוחות שאינם מוסדיים עמד על 170 מיליארד שקל.

למעשה מדובר בשילוב של שני תחומים שתחת אחריות רשות ני"ע: התיקים המנוהלים וקרנות הנאמנות. מדובר כאמור בתשובה של הרשות למה שהיא ראתה כהעדפה לשוק הגמל, שיכל להציג לציבור הרחב את הגמל להשקעה, שבו מנוהלים כיום נכסים בהיקף כולל של יותר מ-8 מיליארד שקל (לא כולל קופות החיסכון לכל ילד). בפוליסות החיסכון מנוהלים עוד כמה עשרות מיליארדי שקלים.

גואטה: "תשתית לבניית שוק הון ציבורי טכנולוגי"

יו"ר הרשות גואטה מסרה היום כי "ניהול תיקים דור 2.0 צפוי להוביל למהפכה בתחום ניהול ההשקעות. הרשות מניחה תשתית לבניית שוק הון ציבורי טכנולוגי, מתקדם וחדשני, המעניק ערך מוסף לציבור המשקיעים ולחברות. המהלך עשוי להוות זריקת מרץ לתחומי ניהול התיקים וקרנות הנאמנות שבפיקוח הרשות, וכתוצאה מכך גם לעידוד שוק ההון הציבורי בישראל". היא התייחסה בדבריה לכך שתחום ניהול התיקים נחשב לפחות ופחות רווחי עבור החברות המנהלות, כאשר גם ברשות ני"ע רואים בתחום זה כתחום תחת איום. נכון לסוף 2017 בתחום זה פעלו 126 חברות שהחזיקו ברישיון ניהול תיקים מטעם רשות ני"ע.

ברשות ני"ע מקווים כי "המודל גם יאפשר לחברות פינטק להעמיד תשתיות תומכות לחברות ולציבור הרחב לצורך מתן השירותים והשוואת ביצועי התיקים שבניהול החברות השונות", כאשר הם מציינים כי "בגין הקרן הייעודית, אשר מוחזקת בתיק מנוהל, מנהל הקרן יהיה פטור מתשלום עמלת הפצה לבנק ובכך תתאפשר הצעת השירות בדמי ניהול הזולים ב- 0.35% לשנה לעומת קרן מקבילה, אשר מוצעת לציבור הרחב". 

עו"ד נמרוד ספיר, מנכ"ל איגוד בתי ההשקעות, בירך את המהלך של הרשות ומסר כי "אנו מקווים שהמהלך יביא להנגשה נוספת של שוק ההון לציבור. הקלת הליך ההצטרפות הדיגיטלית חשוב ביותר, וחשוב שההקלות על יכולת הציבור להצטרף למוצרי חיסכון שונים יורחבו גם למוצרי חיסכון אחרים".

עוד הוא הוסיף כי "לאור הריבית הנמוכה, היצע מוצרי החיסכון שבהם יכול הציבור להפקיד את כספו מצומצם, ולכן חשוב שהממשלה והרגולטורים ימשיכו לפעול לעידוד הציבור לחיסכון". 

היוזמה של גואטה התקבלה בחיוב גם אצל שמואל פרנקל, מבעלי וראשי בית ההשקעות אפסילון, שפועל בתחום קרנות הנאמנות וניהול התיקים ולא בתחום הגמל, ושהינו גם חבר הנהלת אגוד בתי ההשקעות. הוא מסר היום כי "יש לברך את ענת גואטה על ניהול תיקים דיגיטלי דרך קרן כל הכבוד. היינו צריכים מענה לקופת גמל להשקעה, ואין ספק שזו יוזמה ברוכה שתעזור לבתי ההשקעות הקטנים והבינוניים, שקופת גמל להשקעה יצרה להם תחרות בלתי הוגנת".