"בליץ" של הפועלים על המוסדיים לקראת אחת ההנפקות הגדולות שידעה ת"א בשנים האחרונות

בנק הפועלים ימכור מחר את מניות ישראכרט בבורסה לפי שווי המוערך בכ-2.5 מיליארד שקל • הבנק מתכנן למכור 50%-60% מחברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל

 

אריק פינטו/  צילום:  איל יצהר
אריק פינטו/ צילום: איל יצהר

בנק הפועלים צפוי לבצע מחר (ד') הצעת מכר ענקית של מניות החברה-הבת ישראכרט באחד ממהלכי ההנפקה הגדולים שידעה הבורסה בת"א בשנים האחרונות. הבנק מתכנן למכור 50%-60% מחברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, ובשוק ההון מעריכים כי שווי ישראכרט בהצעת המכר יעמוד על כ-2.5 מיליארד שקל. ישראכרט חילקה לבנק ערב המכירה דיבידנד חריג של 867 מיליון שקל.

אתמול (ג') קיבל הבנק הערכת שווי מפרגנת מחברת הייעוץ אנטרופי, שנקבה לישראכרט שווי של 3.1 מיליארד שקל, שמתבססת על מודל המשלב תמחור משולב לפי מכפיל הון לפעילות המימון ומכפיל רווח לפעילות מגזר התשלומים. אלא שכאמור בקרב פעילי שוק ההון מעריכים כי השווי בהנפקה ייעשה לפי רף הקרוב יותר ל-2.5 מיליארד שקל, כ-15% מעל ההון העצמי של החברה.

בשוק ההון מספרים כי בבנק הפועלים  ניהלו "בליץ" של פגישות וטלפונים לקראת הצעת המכר, עם גופים מוסדיים ומשקיעים פרטיים בעלי הון. לטובת הבנק משחקת העובדה שמצב השווקים בימים אלה חיובי, מה שצפוי לסייע לו לצלוח את מהלך המכירה העצום.

לאחר ההנפקה יישאר הבנק עם 40%-50% מהמניות, אותן יצטרך למכור עד לשנת 2021, כפי שנקבע בחוק שטרום שכפה על הבנק את הפרידה מישראכרט. בנק הפועלים ינסה למצוא משקיע אסטרטגי שירכוש את המניות ויהפוך לבעל שליטה בחברה, ואז גם אולי יוכל לקבל פרמיית שליטה בעבור אותן המניות. אפשרות נוספת תהיה למכור בהדרגה את המניות בבורסה לאורך השנתיים הקרובות.

ישראכרט היא אמנם חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, ומייצרת רווח נקי של מעל 300 מיליון שקל בשנה. יחד עם זאת אחד החששות המרכזיים הוא מה תהיה מערכת היחסים שלה עם בנק הפועלים ביום שאחרי הפרידה, שכן הבנק הוא הגורם המרכזי שמפיץ את כרטיסיה. בסביבת הבנק דוחים את הטענות לכך שהוא יחליש את ישראכרט לאחר שייפרד ממנה לחלוטין, ואומרים כי אין בכך שום היגיון, וכי החלשתה רק תפגע בבנק ובשירות ללקוחותיו. נראה כי טיעונים אלה משכנעים לפחות חלק מהמוסדיים: "אני מאמין שנראה התנתקות הדרגתית. ישראכרט היא חברה חזקה עם קשר הדוק ללקוחותיה, והיא תצליח להסתדר כגוף עצמאי", אומר אחד המוסדיים.