"איך זה שרווקה עובדת בשלוש עבודות ומשלמת 50% מס?"

ניידת הבחירות של "גלובס" פגשה היום את תושבי אשקלון במסע שהסתיים במפגש עם סגן שר האוצר איציק כהן מש"ס, ח"כ מירב בן ארי מכולנו, ראש העיר תומר גלאם ואנשי חברה וכלכלה איתם שוחחנו על הבחירות הקרובות • בואו לדבר איתנו

ניידת הבחירות באשקלון \ צילום: כדיה לוי
ניידת הבחירות באשקלון \ צילום: כדיה לוי

15:00

מיקה שטרית, 34, אשקלון: "איך זה שאני בחורה רווקה בת 34 עובדת בשלוש עבודות ובמקום לעודד אותי לא להיות מובטלת המדינה לוקחת לי 50% מס מהעבודה השלישית?".

חנן תשובה, 26, אשקלון: אני חושב שביבי הוא ראש הממשלה הכי ראוי. הוא חזק, חכם, בעל ניסיון, ואין מישהו אחר שיכול להחליף אותו. אני מאמין שהוא ייצא זכאי בסופו של דבר. כלכלה זה גם חשוב, כי בלי כלכלה אין ביטחון, ובזה האמת שהוא קצת מפקשש".

למפגשים של ניידת הבחירות עם תושבי עכו וצפת

למפגשים של ניידת הבחירות עם תושבי ירושלים

למפגשים של ניידת הבחירות עם תושבי שדרות

14:45

דורי ישראל, 24, סטודנטית מבאר שבע: "מתלבטת בין גנץ לזהות, אני רוצה לבחור במישהו שיעזור לי בתור סטודנטית. זהות מדברת אליי בגלל הלגליזציה והחשיבה על הצעירים".

14:30

ברברה פייטלסון, 83, וסילביה גולני, 59, הן אמא ובת. "אני הולכת עם ביבי, ביטחון זה הכי חשוב", ברברה אומרת. סילביה, לעומת זאת, "לא הולכת עם הטרנד הזה של מר ביטחון, אני לא רואה ביטחון. אני חושבת שגם זנחו את השכבה החלשה".

14:00

הגענו לאולם יד לבנים באשקלון, כדי לפגוש את סגן שר האוצר איציק כהן מש"ס וח"כ מירב בן ארי מכולנו לשיחה ביחד עם ראש העיר תומר גלאם ואנשי כלכלה וחברה. כולם באו להקשיב לנושאים החשובים ביותר לתושבי אשקלון ולענות על שאלותיהם.

סגן שר האוצר איציק כהן מש"ס: "בארבע השנים האחרונות היתה כאן הצלחה כלכלית פנומנלית, אי אפשר להשוות אותן לשום תקופה. סדרי העדיפויות היו במקום הנכון. יש עוד הרבה מה לעשות, אבל צריך להמשיך את אותה מגמה".

ח"כ מירב בן ארי מכולנו: "התקשורת התעסקה אתמול כל היום בבוטים. מסיבת העיתונאים של מפלגת כולנו לא התעסקה בבוטים אלא בעצמאים וזה לא עניין את התקשורת". על אחוז החסימה היא אומרת "אני לא מוטרדת מהשאלה אם נעבור או לא, אלא מבכמה נעבור". עוד היא מוסיפה כי "אני עצמי זכיתי במחיר למשתכן ואני חושבת שזאת תכנית טובה".

יזהר שי, מקום 20 בכחול לבן: "בואו נסתכל על המספרים ועל החיים עצמם, בישראל ב-2019 יש את רמת העוני הגדולה ביותר ב-OECD". כהן עונה לו: "אתה מדבר על מדינת ישראל? שמעת על מדד ג'יני? תסביר לי מה זה קו העוני. אל תפריח ססמאות. הציבור בישראל מרוצה". "לא הפרעתי לדבריך ולא באתי ללמוד ממך ולא אלמד אותך", ענה לו שי וכהן אמר: "אני יכול לספר לך, אתה לא יכול לספר לי, זה ההבדל".

ראש עיריית אשקלון תומר גלאם: "מדינת אשקלון זה לא כמו מדינת תל אביב. כשהיה אירוע במרכז התקיפה היא הרבה יותר מהותית. אני לא רוצה הטבות, רוצה מצב ביטחוני שקט".

אתי שלומי, בעלי מאפיית אורן משי, מפעל עם רשת חנויות בדרום: "הבעיה שלנו היא עובדים. יש לנו כיום 220 עובדים בחברה, כל לילה כשאני הולכת לישון אני מתפללת שיבואו בבוקר, ובבוקר אני מתפללת שיבואו בערב. 120 הם עובדים ישראלים, והיתר זה פשוט סחר באנשים, עובדי חברות כוח אדם. לא ייתכן שהמדינה נותנת יד לחברות כוח אדם שגובות על עובד 50 שקל. אני לא מוכרת לחמניה ב-10 שקלים ואין לי את הפריבילגיה הזאת. אני מוכרת לחמניה ב-1.20 שקלים. המדינה צריכה להבין - עם כל הסטארטאפים והסייבר וההייטק - לנו אין אפשרות לשים אפליקציה לילד, להגיד לו תלקק את המסך יש לך שם לחמניה עם גבינה, ואז לצפות שהוא יעשה גרעפס".

13:45

דני סורוג׳יו, 31, אשקלון: "לא קבב גנץ, לא קבב ביבי - רק קבב רומני. שידאגו לאנשים ולא לעצמם. אני יודע למי אני מצביע אבל אני לא יכול לגלות לך".

13:30

משה וליאורה זורר ממושב נווה מבטח ליד אשדוד (משה הגיע בגיל 14 מפולין) אומרים שיצביעו כחול לבן לאחר מספר מערכות בחירות שבהן הצביעו לעבודה ומפלגות מרכז כגון קדימה. "אנחנו לא נאמנים", אבל חשוב להם לא להגיע לקיצוניות שמאלית מידי. משה עובד בתעשיה האווירית וליאורה אחות. הם נמצאים כאן לשמוע הרצאה לקראת טיול לבולגריה. הבחירה בכחול לבן נובעת מכך ש"השלטון הנוכחי לא הוכיח את עצמו. בבריאות. בפנסיה. בעתיד של הילדים". הילדים אינם גרים עוד במושב.
משה: "מה שמצער אותי בבחירות האלה הוא שאיש אינו מדבר על תכניות לעתיד. זה מגמגם וזה משוגע. הכל הכפשות. למי אכפת אם גמגם פעם אחת. העיקר מה יעשה ועל זה לא שמענו".

קובי עמירה, בעל עסק לתיקון טלפונים: "לפני חודש הייתי עם 40 מעלות חום ובאתי לעבוד חולה מת. למה אני לא יכול לקבל ימי מחלה כמו הפקידה של כחלון. למה התנאים שלי לא כמו של עובד מדינה? כי להם יש הסכם קיבוצי? למה אנשי עסקים לא מתאגדים? חבל, זה לא בר ביצוע. היינו יכולים להיות יותר חזקים מההסתדרות. אני משלם כל חודשיים מע"מ, ביטוח, מס הכנסה - והפקידה של כחלון חולה אחרי סופ״ש בבולגריה. למה לא מגיע לי חופש של עשרה ימים? למה, כי אני עצמאי? למה? אני איבדתי אמון בכל מה שקשור לתאגיד שנקרא ׳המדינה׳".

קובי עמירה \ צילום: גלובס
 קובי עמירה \ צילום: גלובס

13:00

ולדימיר טטור ויצחק אילן עובדים במפעל קירור ירושלמי באשקלון. אילן: אני מצביע לביבי. גנץ לא יכול להיות ראש ממשלה כי הוא היה רגיל לקבל פקודות בצבא. ביבי יש לו הכול, ניסיון, ביטחון, אבא שלנו ביבי".

חן מענית אף שוחח עם יורם ירושלמי, דור שלישי במפעל מגדלי קירור ירושלמי.  סביו ייסד את המפעל ב-1966 ועבד בו עד גיל 90. האב הקים את המפעל יחד עם הסב, וירושלמי הנכד שהגיע לפני 14 שנים למפעל. "במערכת הבחירות הזו שהכול בה אישי לחלוטין ההחלטה שלי לא תתבסס על מצע כלכלה של מפלגה כזו או אחרת", הוא אומר. "יש מעט מפלגות שבכלל טרחו לפרסם מצע. וזה חבל".

12:45

יאיר זגורי, 50, סדרן בתחנת מוניות: "אני בוחר באבי גבאי כי אני מאוד מאוכזב מבנימין נתניהו. זה עושה לי בעיות פה בתחנה, אבל זו הדעה שלי".

12:30

רוני דן, 39, אשדודי שעובד באשקלון כבר ארבע שנים במכולת שכונתית קטנה: "רוב האנשים בשכונת עתיקות הם משכבות חלשות, קשיי יום, פריפריה. קשה לאנשים פה לגבש דעה, כי הם עוליפ חדשים ויש חרדים. הם לא מבינים איך זה מתנהל אפילו. שמים להם פתקים ביד ואומרים להם ׳אדוני, תצביע לזה!׳. מ-8:20 ועד 16:00 אין יותר מטפטופים של אנשים. הרחוב ריק מאנשים".

אלכס משה, 31, אשקלוני, עובד משרד הביטחון, עוזר לאחותו בסופר המשפחתי היום: "אני מצביע כחלון הפעם. פעם ראשונה. הוא היחידי שבאמת אכפת לו. הוא רואה את הדברים כמו משימת חייו - להיות שר האוצר. הוא הביא קבלות: חיילים, נכים, ניצולי שואה, מחירי הדיור, מחיר למשתכן. לדעתי, הסקרים מטעים. כחלון ייכנס!".

בועז איובי, בן 24 ממושב זרחיה, מספר לנו: "אני מצביע לפי ארץ ישראל השלמה, תורה, דת. הליכוד מפלגה חילונית, אני מצביע לאיחוד מפלגות הימין, חבל שפסלו את בן ארי".

12:00

ממשיכים להסתובב בעיר, אנחנו רואים חבורה של פנסיונרים משחקים קלפים ושש בש במרכז מסחרי קטן בשכונת עתיקות. יונים מסתובבות במעגלים ליד סניף הפיס, ואחד השחקנים מסביר: "99 אחוז פה מצביעים ביבי? פה אין בעיות בכלל. את האשקלונים מעניין רק המטר שליד המיטה שלהם. הכול טוב. מצביעים ביבי בשביל הכפרות".

משחקים בצל באשקלון \ צילום: גלובס
 משחקים בצל באשקלון \ צילום: גלובס

11:30

על חוף אשקלון פגשנו את עידן קרמר, בן 26, מאמן קרוספיט מאשקלון: "הבחירות פחות מדברות אליי, אחליט למי אני מצביע ברגע האחרון ואנצל את החופש לגלישה".

יעקב וניסים, שני צעירים מאשקלון, מחכים לדגים: "מתייחסים יותר לתושבי המרכז, ומה שקרה עם הטיל לשרון משקף את זה. בגדול, עדיין מתלבטים למי להצביע בתוך הימין, אבל זה אולי ייגמר שוב בביבי. הרבה פה חושבים להצביע זהות".

ניידת הבחירות בחוף אשקלון \ צילום: גלובס
 ניידת הבחירות בחוף אשקלון \ צילום: גלובס

11:15

אנחנו משוחחים עם שמחוני ועופרה חדד, מנכ"ל וסמנכ"לית חברת יורו ישראל. לדבריהם, "כחלון סימן אותנו כאויב. החברה שלנו זה יורו ישראל בע"מ, לא יורו ישראל מלכ"ר. לכן אנחנו מחרימים את מחיר למשתכן".

10:45

הגענו לאשקלון, מטרים מחוף הים, מבקרים באתר הבנייה של הבניין הגבוה בתולדות העיר. מקומת הגג, כשתהיה מוכנה, אפשר יהיה לראות גם עד עזה. למטה אנחנו פוגשים את חנן עמר בן ה-44, תושב העיר, שאומר: "כל מה שמעניין אותנו באשקלון זה ביטחון. ביבי מביא לנו שקט, מה צריך יותר מזה? פרנסה זה מאת השם".

10:30

מאיר הנהג שלנו, בן 29: "אם לא אמא שלי, הייתי עובר לגוואטמלה. חברים שלי שם, החיים טובים, עושים כסף. כל פעם שהייתי צריך את המדינה פה, טרקו לי דלתות".

10:00

יצאנו לדרך! השמש זורחת והשמיים כמעט תכולים. אחרי שבוע אפור וגשום שבו ביקרנו בדרום (שדרות), במזרח (ירושלים) ובצפון (עכו וצפת) ניידת הבחירות של "גלובס" שועטת בכביש המהיר בדרכה לאשקלון.

התנועה זורמת, המוסיקה מנעימה את הדרך ואנחנו נרגשים. נפגוש את ראש העיר, אנשי תעשייה ופעילים, נדבר עם תושבים ונשמע ממה באמת אכפת להם בדרך לקלפי ולבחירות. הערב ניפרד מהניידת בתל-אביב, שם נדבר עם איילת שקד, יואב גלנט, אבי גבאי ועופר שלח. יום מעניין לפנינו! היידה אשקלון.

מיכל רז חיימוביץ' וחן מענית מחוץ לניידת הבחירות \ צילום: כדיה לוי
 מיכל רז חיימוביץ' וחן מענית מחוץ לניידת הבחירות \ צילום: כדיה לוי

ניידת הבחירות של "גלובס" תגיע היום (ד') לאשקלון, במטרה להשאיר את המצב הכלכלי בדרום במרכז השיח הציבורי בימים שלפני הבחירות.

בשעה 14:00 ישתתפו סגן שר האוצר איציק כהן מש"ס וח"כ מירב בן ארי מכולנו בשיחה עם ראש העיר תומר גלאם ואנשי כלכלה וחברה באולם יד לבנים, במהלכה יקשיבו לנושאים החשובים ביותר לתושבי אשקלון ויענו על שאלות.

בשיחה ישתתפו גם מנהלת יוזמת היישוב בקרן רש"י באשקלון, הילה דמארי; מנכ"ל מלון לאונרדו באשקלון, דני מגד; יו"ר ארגון בוני אשקלון והסביבה, דוד רוזנר; ובעלת מאפיית אורן משי, אתי שלומי.

צוות "גלובס" - שיכלול את העיתונאים חן מענית, מיכל רז-חיימוביץ' וגלי וינרב - יבקר במהלך היום גם באתר בנייה של חברת יורו ישראל ובמפעל מגדלי קירור ירושלמי שבאזור התעשייה הדרומי באשקלון.