"בית החולים בנהריה קלט פצועים מסוריה, אבל בצפון חיים פחות'" | ניידת הבחירות

אחרי יומיים של מסע בשדרות ובירושלים, ניידת הבחירות של גלובס עלתה צפונה לפגוש פוליטיקאים, אנשי חברה וכלכלה ותושבים מהשורה בצפת ובעכו • הצטרפו אלינו גם מחר

ניידת הבחירות בצפת \ צילום: שלומי יוסף
ניידת הבחירות בצפת \ צילום: שלומי יוסף

17:15

הגענו למפעל טמבור בעכו. המנכ"ל מיכה שרייר מספר: "לצערי צינור הגז הטבעי עדיין לא הגיע. לפחות 5 שנים אומרים לי שאוטוטו זה קורה ואני מקווה שזה יקרה עד סוף השנה. זה יחסוך לי פה הוצאות אנרגיה במיליונים. גם היום אני משתמש בגז טבעי, אבל הוא מגיע נוזלי במשאיות ואני משלם עליו כמעט פי 2 מעל גז טבעי רגיל".

16:45

בעכו פגשנו גם את החברים האלו, שלא הזדהו בשמם. "נגיד אתה חבר כנסת, מרוויח 35-40 אלף שקל בחודש. אתה תסתכל עליי? לא, מה אכפת לך?"", אמר אחד מהם.

מכאן הניידת שלנו ממשיכה למפעל טמבור בעכו, התחנה האחרונה להיום.

רועי ברק ושלומי יוסף בניידת הבחירות \ צילום: גלובס
 רועי ברק ושלומי יוסף בניידת הבחירות \ צילום: גלובס

16:40

חיג'אזי חוסאם מוסטפא, בעל מסעדה בעכו, אומר לנו: "אני מצביע רק מרצ, מפלגה ישרה שמדברת לעניין, בעד דו קיום, בעד שתי מדינות. המפלגות הערביות לא עושות כלום, כולם שם דואגים רק לכיס שלהם ולחברים שלהם".

עודה בהה מעכו מספר: "לא חושב שיש טעם להצביע בבחירות. מאז שרבין הלך, כבר 20 שנה, אין שלום, אין שום דבר".

16:30

ניידת הבחירות של גלובס ממשיכה במסעה בין חומות העיר עכו.

הניידת של גלובס בעכו \ צילום: גלובס
 הניידת של גלובס בעכו \ צילום: גלובס

16:00

עופר שגיב, מנכ"ל חברת הבנייה מיטל הנדסה וחבר נשיאות התאחדות בוני הארץ, הצטרף לשיחה ואמר "אני בניתי הרבה בצפון, אבל מתישהו הפסיקו לנו את המענקים ולא קנו ממני את הדירות. הקפאתי פרויקט בקריית שמונה, הקפאתי פרויקט בכרמיאל ועברתי לבנות באזורי הביקוש. היום אני בונה בירושלים, ברחובות, בצור יצחק, במודיעין".

לנקרי ענה לו: "אתה יענו התאחדות בוני הארץ, אבל בונה רק במרכז. אלה דואגים רק לכיס שלהם".

15:30

בקונסרבטוריון של עכו אנחנו פוגשים לשיחה את ראש עיריית עכו שמעון לנקרי, עלי סלאלחה ממרצ, מנכ"ל מפעל גוונים אריאל מייזליק, איתי זדביל מדרור ישראל ומנכ"לית עמותת יעדים לצפון לימור לב. "אני לא סוחב איתי תחושת קיפוח. אנחנו חיים בחברה שווה וכל מי שרוצה להצליח יכול, צריך רק לרצות", לנקרי אומר לסטלה קורין ליבר וליאת רון.

"אני מגיע כל יום ברכב פרטי, אתמול פתחו את הכביש עד צומת סומך ואני מגיע לעכו תוך שעה ורבע", אומר מייזליק. "אשתי עובדת במרכז ולוקח לה שעה וחצי. אני מברך את שר התחבורה, אבל יכול להיות שזה בא על חשבון התחבורה הציבורית".

זדביל מוסיף כי "הרבה חלקים בחברה הישראלית, במערכת הציבורית, הולכים ומתפרקים. יש המון משרתי ציבור ועמותות ותנועות חברתיות כמו דרור ישראל, וכולם נלחמים בתוך הוואקום שנוצר. בעיניי הכל קשור למדיניות, זה לא מגיע מהשמיים".

סלאלחה: "כשקיבלתי את ניהול בית הספר בבית ג'אן, החלטתי שזה יהיה בית הספר הטוב ביותר בעולם. ב-2012 הגענו למקום שלישי בדירוג הבגרויות בישראל, ב-2013 מקום שני, ב-2014 מקום ראשון. החזקים לא צריכים אותי ולא את ראש העיר, יש להם הורים חזקים. מי שצריך אותנו זה החלשים, וחברה שלא יודעת לטפל בחלשים שבתוכה היא חברה חולה ותישאר כל הזמן למטה".

לב: "בשביל שנשים יתקדמו, בשביל שהחברה כולה תתפתח צריך לקדם תעסוקה, לאפשר התקדמות לכל החברה. בלי החלשים בחברה אי אפשר להתקדם. ראש העיר פחות מדבר על זה, אבל יש פה הרבה תכניות לאוכלוסיות חלשות".

הפאנל בקונסרבטוריון בעכו \ צילום: שלומי יוסף
 הפאנל בקונסרבטוריון בעכו \ צילום: שלומי יוסף

15:15

איתי זדביל מקיבוץ המחנכים של תנועת דרור ישראל בעכו אומר: "ישראל במקום גבוה מבחינת היחס חוב-תוצר, אבל תראה את האנשים פה - צריך להשקיע בהם. יש ילדים שיזכו לעתיד טוב יותר כי הם נולדו להורים מבוססים יותר. צריך להגדיל את ההוצאה הציבורית, להשקיע בתשתיות. בית החולים בנהריה קלט פצועים מסוריה - היה צריך לקבל פרס, במקום זה הוא מצמצם טיפולים לאוכלוסייה כאן, ובצפון חיים פחות".

15:00

בעכו פגשנו לשיחה את שלום שטרית, מנכ"ל ובעלים של חברת שתית. "בתור קבלן, אני חושב שבמדינה שלנו אחת הבעיות העיקריות היא שמערבבים בין הון לשלטון, ולכן אני לא יכול להתבטא פוליטית", הוא אומר. "אני חושב שכל הוויכוחים בין ימין ושמאל במדינה הזאת נגמרו, ושצריך להסתכל על ההיבט החברתי. מי שבהיבט הזה קשה לו, צריך להצביע ולהסתכל על מי שמוביל את ההיבט החברתי".

14:30

צוות ניידת הבחירות של גלובס מתקרב לתחנה הבאה בקונסרבטוריון עכו, ושמח לעדכן שהנסיעה עברה חלק וללא פקקים.

בדרך לעכו | צילום: גלובס
 בדרך לעכו | צילום: גלובס

13:25

נחמן כהן, בן 24 מצפת: "כל המנהיגים מבטיחים מלא הבטחות לפני הבחירות, ואחר כך לא מקיימים כלום. אין לי אמון בהם. בבחירות הקודמות לא הצבעתי, אבל הפעם אולי אצביע זהות כי זו מפלגה שמאפשרת יותר חופש".

שמעון וחיים-יצחק מצפת, מצדם, אומרים: "רק רכבת תציל את העיר הזאת. תגידו לממשלה".

שמעון וחיים-יצחק מצפת \ צילום: גלובס
 שמעון וחיים-יצחק מצפת \ צילום: גלובס

13:20

יורם מנחם, בן 43, בחנות ירקות בצפת: "העיר תקועה. בשנה-שנתיים האחרונות היתה נפילה מאוד חזקה של עסקים בצפת. באים לפה המון תיירים, עושים סיבוב שעתיים והולכים כי אין להם מה לעשות פה".

13:15

זהבה לגזיאל מפריקסה זהבה בצפת: "לא מדברים פה על פוליטיקה, למה שאני אדבר על פוליטיקה אם יש לי אוכל כזה טעים? אני מצביעה לפריקסה ולקוסקוס".

13:10

בן אזולאי בן ה-27 גר במעלות ולומד כלכלה ומנהל עסקים בצפת: "כל הילדות שלי הייתי בממ"דים, אז הביטחון חשוב לי. מה שחסר לי פה זה מקומות עבודה לצעירים, אני צריך לנסוע כל יום לחיפה כדי לעבוד במקצוע".

ולאדי קוצ'ניק בן 48 מצפת: "הביטחון יותר חשוב לי ואני חושב שאנחנו לא מגיבים מספיק בעזה. אני תמיד מצביע ליכוד".

13:00

בחנות פיצוחים נכנסנו ושמענו את הפאנל שלנו בלייב. הבעלים יושב מול האתר וצופה בסטלה קורין ליבר מראיינת את ראש העיר שלו.

צופים בפאנל גלובס מהפיצוצייה הסמוכה \ צילום: גלובס
 צופים בפאנל גלובס מהפיצוצייה הסמוכה \ צילום: גלובס

בינתיים בפאנל עצמו, קרן אור קדוש בת ה-18 מצפת לא חסכה בביקורת על הפוליטיקאים: "אני לא יודעת למי להצביע כי אתם לא מתעסקים במה כן אלא רק במה לא".

"לא מתעסקים במה כן אלא רק במה לא" \ צילום: גלובס
 "לא מתעסקים במה כן אלא רק במה לא" \ צילום: גלובס

12:20

מזכ"ל העבודה ערן חרמוני, שנמצא במקום 11 ברשימה, אומר בשיחה עם "גלובס": "תנו לי להרגיע אתכם, אני אכנס לכנסת וגם הבאים אחריי ברשימה ייכנסו. אנחנו מתעסקים בבוטים ולא בדברים שבאמת מטרידים את הציבור - היום בן אדם שמסיים את הצבא והלימודים מתחיל מנקודת פתיחה הרבה יותר קשה מזו של ההורים והסבים שלו".

"אכן עוזבים את העיר צעירים, לא מתכחש למצב, אבל התהליך נעצר", אומר ראש העיר צפת שוקי אוחנה. "יש לנו פה בנייה מסיבית, קיבלנו כ-200 דונם לתעשייה ומסחר. צפת עיר מדהימה, יש לנו נוער מדהים, מכללה עם 3000 סטודנטים, אנחנו מרוויחים המון כסף מתיירות, 30-40 אוטובוסים מינימום ביום".

הנרי צימרמן, יו"ר התאחדות התעשיינים בצפון: "בשביל להגדיל את הפריון הכי דחוף להפחית את הבירוקרטיה והרגולציה. מנהל בא למפעל, אין לו זמן לנהל כי הוא מתעסק באישורי כיבוי אש. רציתי לבנות מפעל חדש, לקח לי 3 וחצי שנים לקבל היתר בנייה. זה מטורף".

נציג ארגון הבונים ניזאר ג'בארין: "אני בונה למשל בחריש, שם במקום ועדה מקומית עשו ועדה מיוחדת לקידום היתרי בנייה וזה באמת עזר. אם הממשלה רוצה, היא יכולה לקצר תהליכים. בחריש החליטו להאיץ את הבנייה ונתנו היתרים בתוך חצי מהזמן".

מנכ"לית מלון רות צפת טלי קדוש: "הרגולציה מכריחה אותנו להעלות את המחיר הממוצע בענף, עלות כוח האדם, כשרויות, כיבוי אש, משטרה, הנגשה - זה עולה המון המון כסף. אני גרה בחיפה, אבל הגעתי לצפת בגלל הפוטנציאל העצום שיש בעיר הזאת. אני רוצה להיות חלק מהמקום הזה".

מספר 4 באיחוד מפלגות הימין אופיר סופר: "יחד עם הנאמנות להתיישבות ביהודה ושומרון אנחנו דואגים גם לפיתוח הגליל. זה נמצא על השולחן, זאת השליחות המרכזית שלי, כתושב הגליל".

חנה רדו, יזמת עסקית חברתית: "הקמתי 4 מקומות תעסוקה בפריפריה הרחוקה. אני מקימה עסקים שפערי השכר בין המנהלים לעובדים בהם הוא קטן מאוד. אני בעד חלוקת השפע, הרווחים חוזרים לצוותים, לנשים וגברים, ומושקעים בחזרה בחברה".

12:00

לפני תחילת השיחה פגשנו את פרופ' רביע חלאילה, סגן נשיא המכללה האקדמית צפת, שאמר דברים נוקבים על מצב הבריאות בצפון. "הפערים עצומים בין המרכז לפריפריה, בין מגזרים שונים, בין גברים ונשים וזה נובע מהקצאה לא נכונה של המשאבים", הוא אומר.

11:50

ניידת הבחירות מגיעה למכללה האקדמית צפת. בקרוב נתחיל שיחה עם ראש העיר שוקי אוחנה, מזכ"ל מפלגת העבודה ומספר 11 ברשימתה לכנסת ערן חרמוני, מזכ"ל האיחוד הלאומי אופיר סופר, היזמת חנה רדו, יו"ר התאחדות התעשיינים בצפון הנרי צימרמן, נציג ארגון הבונים ניזאר ג'בארין, מנכ"לית מלון רות צפת טלי קדוש וזלמי ביסטריצקי מעמותת חסדי לב.

11:45

יהודה מור יוסף ורועי בן יהודה, מסגר ועובד פיצוצייה מצפת, אומרים שמה שהכי חשוב בבחירות האלה זה ביבי: "הכלכלה פה מעולה, אחלה כלכלה. אני עובד מסגר, יש מלא עבודה. משדרגים את צפת".

יוסי טויטו מצפת, בעל קפה קיוסט, אומר ש"כולם יודעים שהצפון חלש, אנשים לא חיים פה ברמה, 90% פה ביטוח לאומי". הוא יצביע "רק ביבי".

11:25

נוסעים ברחוב קרן היסוד שיוצא מהעיר העתיקה. הכביש מלא בורות לכל אורכו, חומרי בנייה מפוזרים לצידי הדרך אך הוא פתוח לתנועה. באמצע הדרך אנחנו פוגשים שני פועלים שמבצעים עבודות תשתית.

11:20

מחוץ למסגד הנטוש של הרובע הערבי הישן, שבו נהגה משפחת אבו-מאזן להתפלל. ברקע שלטים של הליכוד, בשמיים להקות של ציפורים נודדות.

תושב חצור שהגיע לצפת כדי לבקר בסניף הביטוח הלאומי סירב להתראיין, אך התעניין ושאל "יש לכם עבודה בשבילי?". כשאמרנו שלא הוא המשיך לכיכר הקרובה וניסה לתפוס טרמפ.

צפת \ צילום: גלובס
 צפת \ צילום: גלובס

11:10

בצפת אנחנו פוגשים את ישראל שפיץ, ויש לו מסר אחד ברור: רק ביבי.

אוריאל מצפת אומר שישתדל להצביע כי "הכוח אצלנו התושבים". הוא אומר ש"חשוב לי הנושא של ארץ ישראל השלמה ושל השבת לדוגמא, שנדרסת על ידי החוקים של מדינת ישראל".

אוריאל מצפת עם ניידת הבחירות \ צילום: שלומי יוסף
 אוריאל מצפת עם ניידת הבחירות \ צילום: שלומי יוסף

עמיחי מצפת אומר שיותר חשוב לו ביטחון מכלכלה, ובטוח ש"בנט ייתן בראש לערבים".

11:05

הגענו לצפת הסגרירית, אנחנו נוסעים במעלה הכביש הראשי ודרעי נשמע ברקע ברדיו. ברחובות נראים אנשים בודדים שיצאו לקור ולגשם, כולם חרדים. נ נח נחמן מאומן ניבט מכל מרפסת שנייה.

מגיעים לצפת \ צילום: גלובס
 מגיעים לצפת \ צילום: גלובס

10:55

עוד כמה רגעים נגיע לצפת וההתרגשות בניידת הבחירות בשיאה. מטפסים דרך צומת קדרים, משקיפים על הכנרת ועל רמת הגולן. רק 25 אלף מצביעים חיים ברמת הגולן, וזו אחת הסיבות לכך שהפוליטיקאים אולי שמחים לדבר מרחוק על הכרה בינלאומית בשליטה הישראלית בה, אבל לא כל כך ממהרים להתקרב אליה פיזית לפני הבחירות.

מתקרבים לרמת הגולן \ צילום: גלובס
 מתקרבים לרמת הגולן \ צילום: גלובס

10:50

מיכל מהצוות שלנו, ילידת צפת, נוהגת ומתרגשת מאוד מהכבישים בצפון הארץ ומהאופן שבו השתפרו הדרכים לעיר. "אי אפשר לחשוד בי שאני תומכת בכ"ץ, אבל הקרדיט מגיע". ליאת עונה שמיכל "חיה בסרט 📺 שתנסה בחמש אחה"צ או שבע בבוקר".

במקום יפה לקפה בכחל אנחנו פוגשים זוג שהגיע מהרכז לטיול באיזור. הם מספרים שהם מצביעים גנץ ומכירים אותו מהצבא, אבל לא מוכנים להתראיין. "חבל שהבת הפמיניסטית שלי לא כאן, היא הייתה שמחה להתראיין", אומרת האם.

דוד ממושב אליפלט אומר לנו שמפלגת העבודה דאגה באופן מסורתי לחקלאות ולהתיישבות, אבל היום התרחקו מזה ואין אף נציג להתיישבות העובדת. לדבריו יש ניגוד אינטרסים בין האוצר לחקלאים וזה לא צריך להיות ככה.

10:30

בתחנת הדלק בעילבון אנחנו פוגשים את ראתם מהכפר עוזייר, שמספר לנו שהוא לא מצביע כבר שנים "מאז שהלכו המנהיגים האמיתיים, שרון ורבין". לדעתו אין הבדל בין שמאל לימין, והנכדים של כולנו יקללו את הימים של ביבי וברק.

בבית הקפה של תחנת הדלק סונול טורען פגשנו את מינה קולסקי ואבי מורן מחיפה ואת גורי ואביבה איילון ממושב סלעית. מינה אומרת שהיא לא מאמינה לתשדירים, כי לכל פרסומת יש איזושהי מטרה. היא מצביעה לפי המצע והאנשים.

10:00

שבוע לבחירות וניידת הבחירות של גלובס חוצה כמאתיים ק"מ כל הדרך מהשמש של ראשון לציון למבול של צפת דרך פלגי מים של סוף חורף, כלילי חורש פורחים, אורנים מוריקים, חרציות וחרדלים צהובים, שקדיות שהחליפו פרחים בפירות קטנים. בקרוב נגיע לעיר הכלייזמרים והגבינות שם נפגוש פוליטיקאים, אנשי עסקים, נציגי ארגונים חברתיים ואת כל מי שייקרה בדרכנו.

ניידת הבחירות של גלובס בדרך לצפון | צילום: גלובס
 ניידת הבחירות של גלובס בדרך לצפון | צילום: גלובס

8:30

יוצאים לדרך צפונה, השמיים מעוננים חלקית והדרך יחסית פנויה. לניידת הבחירות הראשית הצטרפו הבוקר שתי ניידות משנה, ושלושתן עושות דרכן לתחנה הראשונה - צפת.

ניידת הבחירות של "גלובס" ממשיכה במסע הגדול ברחבי הארץ ומגיעה היום (ג') לשוחח עם פוליטיקאים, אנשי כלכלה וחברה ותושבים בצפת ובעכו. בין הנושאים על הפרק - העובדה שאין כמעט מועמדים לכנסת שגרים בצפון ומחוייבים לדאוג לפיתוח האזור.

נתחיל מהמכללה האקדמית צפת, שם נשוחח עם ראש העיר שוקי אוחנה, מזכ"ל מפלגת העבודה ומספר 11 ברשימתה לכנסת ערן חרמוני, מזכ"ל האיחוד הלאומי אופיר סופר, היזמת חנה רדו, יו"ר התאחדות התעשיינים בצפון הנרי צימרמן, נציג ארגון הבונים ניזאר ג'בארין, מנכ"לית מלון רות צפת טלי קדוש וזלמי ביסטריצקי מעמותת חסדי לב.

בהמשך היום תגיע הניידת למפעל טמבור בעכו, שם יפגוש הצוות את מנכ"ל המפעל מיכה שרייר, ולאתר בנייה בשכונת הכרם של חברת שתית טל. אחר הצהריים יגיע הצוות לקונסרבטוריון עכו ושם ייפגש עם ראש העיר שמעון לנקרי, המועמד לכנסת מטעם מרצ עלי סלאלחה, מנכ"ל מפעל גוונים אריאל מייזליק, חבר נשיאות התאחדות בוני הארץ עופר שגיב, מנכ"לית עמותת יעדים לצפון של קרן רש"י לימור לב ואיתי זדביל מהקיבוץ העירוני עכו.