בנק ישראל הטיל על בנק הפועלים קנס של 385 אלף שקל

הקנס הוטל מכיוון שהבנק הטיל אחריות על הלקוח במקרה של אובדן פנקס צ'קים שנשלח בדואר, ולא תיקן את הליקוי הזה על אף שהתבקש לעשות זאת

חדוה בר / צילום: איל יצהר
חדוה בר / צילום: איל יצהר

הפיקוח על הבנקים הטיל קנס בגובה של 385 אלף שקל על בנק הפועלים. הפיקוח דרש מהבנק שבמקרה של אובדן פנקס הצ'קים שנשלח בדואר, בנק הפועלים ייקח את האחריות והנזק על עצמו ולא יטיל אותם על הלקוחות. הבנק לא תיקן את הליקוי תוך שלושה חודשים, ולכן הוחלט על הטלת הקנס.

תחילת הסיפור היה כאשר הגיעה פנייה אל הפיקוח על הבנקים ממנה עלה כי בטופס ההצטרפות לשירות משלוח פנקסי צ'קים בדואר, בנק הפועלים הטיל על הלקוח את האחריות לנזקים שעלולים להיגרם לו עקב השימוש בשירות. הלקוח התבקש לאשר, בין היתר, כי האחריות לכל תוצאה, נזק ותשלומים העלולים להיגרם כתוצאה מכך שפנקס הצ'קים לא יגיע ליעד תחול עליו ולא על הבנק. באוגוסט אשתקד פנה הפיקוח אל בנק הפועלים ודרש ממנו לתקן מיידית את המסמכים המטילים את האחריות על הלקוח, ולהבהיר בהם כי הבנק יישא במלוא הנזקים שייגרמו ללקוח במקרים בהם הצ'קים הגיעו לצד שלישי.

3.5 חודשים לאחר מכן, בדקו בפיקוח שוב את בנק הפועלים, וראו כי הבנק לא תיקן את המסמכים כנדרש, ובעקבות זאת החליטו להטיל את הקנס.

ד"ר חדוה בר, המפקחת על הבנקים: "הפיקוח על הבנקים מייחס חשיבות רבה להוגנות היחסים שבין הבנקים ללקוחותיהם. הטלת מלוא האחריות על הלקוח, בעת משלוח פנקסי צ'קים בדואר, גם בנסיבות שאינן בשליטתו של הלקוח, תוך מתן פטור גורף מאחריות לבנק, אינה מקובלת עלינו".

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "בנק הפועלים מקבל את עמדת הפיקוח על הבנקים, תיקן את הסעיף הרלוונטי בהסכם ויישם את הוראת הפיקוח במלואה. ראוי לציין כי משלוח פנקסי השיקים ישירות לביתם של הלקוחות נועד להקל עליהם ולהעניק להם חוויית שירות משופרת. נדגיש כי במבחן המציאות, מאז שהופעל השירות הבנק טיפל במקרים שבהם הפנקסים לא הגיעו ליעדם, כך שבפועל לא נגרם נזק ללקוחות".