חברת החשמל תרכוש גז מלוויתן; עלות הגז של החברה תוזל

האספקה לחברת החשמל אמורה להתחיל בסוף השנה, עם ההפעלה המסחרית של מאגר לוויתן • ההתמחרות הייתה בין המאגרים תמר ולוויתן, כך שדלק קידוחים של יצחק תשובה ונובל אנרג'י התחרו, בעצם, בעצמן

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

עם ההפעלה המסחרית של מאגר לוויתן, הצפויה בסוף השנה, יתחיל המאגר לספק גז לחברת החשמל. המאגר זכה בהתמחרות של החברה, לאספקה של עד 4 BCM במשך כשנתיים. ההתמחרות (פנייה יזומה לספקים) הייתה בין המאגרים תמר ולוויתן, כך שדלק קידוחים  של יצחק תשובה ונובל אנרג'י  התחרו, בעצם, בעצמן.

המחיר צפוי להיות דומה לזה שבו ירכשו יצרני החשמל הפרטיים חשמל ממאגר לוויתן, כ-4.8 דולר ליחידת אנרגיה. מחיר זה נמוך בכ-20% מהמחיר אותו משלמת חברת החשמל לגז ממאגר תמר- 6.15 דולר ליחידת אנרגיה. כך, ימכרו דלק ונובל אנרג'י 3 BCM בשנה במחיר גבוה יותר ממאגר תמר, ועוד 2 BCM (לפי הערכות) ממאגר לוויתן.

הזרמת הגז מלוויתן צפויה להתחיל באוקטובר השנה, והיא תאפשר לחברת החשמל להפחית את צריכת הגז שלה מתמר, כפי שמוסכם בחוזה איתה. החל מ-1 בינואר השנה, ירדה הכמות השנתית המינימלית שצריכה חברת החשמל לרכוש מתמר, במחיר גבוה, ל-3 BCM. לחברה אין כמות מינימלית לרכישה מלוויתן.

כתוצאה מההסכם, תוזל עלות הגז של חברת החשמל ב-145-175 מיליון דולר, בהתאם להערכת החברה.

ההסכם בין חברת החשמל לשותפות לוויתן ייכנס לתוקף אחרי אישורו של רשות התחרות, רשות החשמל ורשות החברות. תוקפו הוא עד אמצע 2021, אז צפויה הפקת גז ממאגר כריש.

היציאה להתמחרות היא חלק מהניסיון של חברת החשמל לגוון את מקורות הגז שלה, לצד ניסיונות לרכישת גז נוזלי במחירים נמוכים יותר מאלה של מאגר תמר.

אלוף (מיל') יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל: "חברת החשמל פועלת להפחתת עלויות הדלקים ובכך להביא להורדת תעריף החשמל. לצד ההישג להקפאת המחיר מתמר, החברה רושמת הישג נוסף במכרז הנוכחי כשטובת הלקוח גם כאן לנגד עיניה".

עופר בלוך, מנכ"ל החברה: "הנהלת החברה ממצה עד תום כל הזדמנות עסקית להפחתת הוצאות החברה. לצד התייעלות מקיפה, אנחנו מנהלים שורה של מהלכים עסקיים אשר מתורגמים בסופו של יום להחזר כסף לציבור".