אל על משדרגת מטוסים ב-2.5 מיליון דולר ומתאמצת לפייס את הציבור החרדי

אל על תשקיע 2.5 מיליון דולר בשדרוג מטוסיה • תרמה 18 אלף דולר לבית חב"ד בעקבות פרשת "טיסת השבת"

חברת התעופה אל על תשקיע 2.5 מיליון דולר בשיפוץ מטוסיה: את מטוסיה ה-777 תשדרג אל על ביסודיות, לרבות הגדלת מספר המושבים בכל מחלקות השירות (יחד עם ויתור על מחלקה ראשונה), כולל החלפת מערכת הבידור, מערכת WiFi ושקעי USB. פרויקט זה, כפי שאל על פרסמה בדוחותיה, יסתיים עד לשנת 2021. במטוסי ה-737 המשמשים לטיסות קצרות-טווח יוחלפו המושבים לדקים יותר, "שיאפשרו לחברה להפחית את העלות למושב". מדובר בהחלפה של המושבים.

מתוך 16 מטוסי הדרימליינר שרכשה אל על מבואינג, היא הצטיידה כבר ב-9 מטוסים, ועד לסוף השנה הצי שלה אמור למנות 14 מטוסי דרימליינר (סה"כ 43 מטוסי נוסעים). שדרוג הצי הקיים מחויב המציאות לטובת חוויית הלקוח וכאמור התייעלות במטוסי ה-737 - מה שאמור להתרחש במהלך הקיץ הקרוב.  

סמנכ"ל השירות בחצרות אדמו"רים

מעבר לכך, אל על נוקטת מאמצים לפייס סופית את הקהל החרדי והדתי, שייתכן שעדיין לא "השלים" סופית עם החברה בעקבות פרשת "טיסת השבת". בכתבה שפרסם האתר jewishtraveler.co.il ביום רביעי האחרון, מפרט הכתב יעקב מאור כי "אל על קשובה לציבור הדתי יותר מבעבר".

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, אירח בשבוע שעבר נציגות של 25 חברי "חו"ל מהודר" - קבוצת וואטסאפ שחברים בה בכירי ענף התיירות בציבור הדתי והחרדי מהארץ ומהעולם. במהלך הפגישה, שכללה סיור והצצה במטוסים שעוברים שדרוג, אמר אוסישקין בהתייחס ל"טיסת השבת" כי "אין לי בעיה להגיד 'סליחה, טעינו' - כי מה שקרה שם לא בא ממקום רע אלא מתום-לב".

נזכיר כי בעקבות הסערה שקמה אחרי "טיסת השבת", אל על פתחה בוועדת חקירה, שאת ממצאיה לא פרסמה. עם זאת, אמיר רוגובסקי, סמנכ"ל השירות באל על, סיפר באותה פגישה כי הוא מרבה לבקר בחצרות של אדמו"רים, וכי הוא הולך לשיחות עם רבנים ופוסקים חשובים כדי להבין יותר את הציבור החרדי.

רוגובסקי פירט את המאמצים שאל על נקטה באותה טיסה אל מול הנוסעים החרדים והדתיים, ואמר כי אל על שיכנה על חשבונה, באותה "טיסת שבת", את הנוסעים במלון באתונה, סידרה להם אוכל כשר מבית חב"ד על חשבונה ובנוסף תרמה 18 אלף דולר לבית חב"ד. "אל על היא החברה היחידה שמקפידה על כשרות, הכשרות לפסח עולה לנו המון כסף", צוטט רוגובסקי בכתבה.

לקוחות חשובים מאוד

הנוסעים החרדים מהווים נתח נכבד מנוסעי אל על בטיסותיה, בעיקר בקווים לארה"ב וללונדון. אל על לא יכולה להרשות לעצמה להסתכסך עם הציבור החרדי, ואחרי אותה "טיסת שבת" שהרעידה את אל על, היא ידעה שיהיה עליה לעשות הכול על-מנת לפייס את הקהל החרדי - גם אם זה עובר דרך תרומה נאה, ח"י אלפי דולרים, לבית חב"ד.

יכול להיות שאילו הסאגה הזו הייתה מטופלת נכון יותר מבחינת אל על, כולל שקיפות מרבית וגרסה אחידה לאורך כל התהליך - מרגע שהסיפור פרץ (חרדים התפרעו בטיסה או לא התפרעו?) ועד אשר התקבלה ההחלטה של אל על להקים ועדת חקירה (שממצאיה נותרו כאמור סמויים) - היא לא הייתה צריכה לשגר את סמנכ"ל השירות שלה לפגישות מרובות עם בכירי הקהילה "כדי להבין טוב יותר את הציבור החרדי", והסיפור הזה היה כבר מזמן מאחוריה.