טראמפ ליהודי ארה"ב: איך לעזאזל תמכתם בברק אובמה?

על הבחירות בישראל: "יהיה מרוץ צמוד; אלה (נתניהו וגנץ) שני אנשים טובים" • נשיא ארה"ב דיבר בכנס של הקואליציה הרפובליקאית יהודית, גוף של תורמים יהודיים • טראמפ חזר והדגיש את ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות, ההכרה בריבונות ישראל על רמת הגולן וההסתלקות מההסכם הגרעיני עם איראן

דונלד טראמפ / צילום: Yuri Gripas, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Yuri Gripas, רויטרס

איך לעזאזל תמכתם בברק אובמה? איך לעזאזל תמכתם במפלגה הדמוקרטית? היחסים בין ישראל לארה"ב היו בשפל היסטורי בממשל הקודם! ועכשיו אני יכול לדווח לכם שהמצב השתנה כליל. היחסים בין שתי המדינות מעולם לא היו חזקים יותר. כך אמר הערב (מוצ"ש) נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בכנס השנתי של הקואליציה הרפובליקאית היהודית, גוף של תורמים יהודיים למפלגה, שנערך במלון "ונישן" של שלדון אדלסון, התורם הגדול ביותר לקואליציה ואחד מהתורמים הגדולים ביותר לטראמפ.

הנשיא פתח את נאומו במילים "שבת שלום" בעברית, והציג לפני הקהל את אדלסון, שעובר עתה טיפולים במחל הסרטן ואת אשתו מרים. הנוכחים החלו להריע: "אנו אוהבים אותך", "עוד ארבע שנים" ו-USA. היה ברור שרוב הקהל מעריץ את הנשיא. רבים, ובהם שלדון אדלסון, חבשו כיפות אדומות שעליהם היה רקום השם "טראמפ". אחרים חבשו את כובעי המצחיה האדומים המסורתיים של אוהדי טראמפ עם הסיסמה "בואו נעשה את אמריקה גדולה יותר".

הופעת טראמפ בכנס הקואליציה היתה למעשה נאום בחירות לנשיאות ב-2020, שהותאם לקהל יהודי שמרני. ישראל - והיהודים - היו חלק משמעותי מהנאום אבל בוודאי לא הנושא המרכזי. ליבת התבטאויות טראמפ היתה קריאה ליהודי ארה"ב, או לפחות ליהודים בימין, לתמוך בו ובקמפיין שלו לשוב ולהיבחר לנשיאות בעוד שנה וחצי. על רקע זה יש לראות את שאלתו הרטורית, שהופנתה לנוכחים, ודרכם לכל היהודים האמריקאים: איך לעזאזל תמכתם בברק אובמה? המסר הלא כל כך סמוי הוא: הרי המפלגה הדמוקרטית מסוכנת לישראל ולכם; אסור לכם לחזור על השגיאה הזו.

טראמפ, כמו הנואמים שקדמו לו, רובם מחוקקים רפובליקאים, ניסה לצייר את המפלגה הדמוקרטית כמקור לאנטישמיות, או לפחות כגוף שאינו מוכן להאבק בנגע זה. הדמוקרטים הניחו לאנטישמיות "להכות שורשים" במפלגתם, טען הנשיא. לעומת זאת, "הרפובליקאים מאמינים שלעולם אסור לנו להתעלם מהרעל המתועב של האנטישמיות".

ובהמשך שהתבקש מקו המחשבה הזה, איים טראמפ, כי ניצחון דמוקרטי בבחירות לנשיאות ב-2020 יותיר את ישראל מופקרת לגורלה. הנשיא טען באחרונה שהדמוקרטים הם "אנטי-יהודיים" ו"אנטי-ישראליים". הוא, לעומת זאת, יכול להתגאות ברקורד מרשים של תמיכה בישראל ובאינטרסים שלה. וכך, חזר והדגיש טראמפ את מה שהוא מגדיר כתרומותיו למדינת ישראל: הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקאית אליה, הכרה בריבונות ישראל על רמת-הגולן, הסתלקות ארה"ב מההסכם הבינלאומי עם איראן.

הקהל שתה את הדברים בצמא וקטע את הנאום בתשואות מדי כמה דקות. טראמפ הצטייר כמי שנהנה מכל רגע ובמיוחד מיכולתו להציג את עצמו כמי שמחלק מתנות לחפצים ביקרו. "נתנו לכם משהו שתמיד רציתם", הוא הכריז על העברת השגרירות. "בניגוד לנשיאים אחרים, אני ממלא את הבטחותיי".

על החלטתו להכיר בריבונות ישראל על רמת הגולן אמר טראמפ, כי נקט צעד זה לאחר שקיבל תדרוך על הערך הסטרטגי של הרמה. "אני מסכים, אתם זקוקים לרמה", הוא חזר ואמר. "ביטחון ישראל הוא הנושא מס' 1 מבחינתי. הישראלים תמיד ניסו לקבל אישור על כך. 52 שנים הם ניסו לקבל הכרה מארה"ב".

נאומו של טראמפ בוועידת ה"קואליציה" הוא המשך ישיר של מאמצי מפלגתו לשדל יהודים לערוק מהמפלגה הדמוקרטית, הבית הפוליטי של כשני שלישים מיהודי ארה"ב מזה דורות. מאמצים אלה, שנמשכים מזה שנים, לא נחלו הצלחה עד עתה. הרפובליקאים מעולם לא הצליחו לקבל יותר מ-30% מקולות היהודים בבחירות לנשיאות. לקראת בחירות אמצע הקדנציה ב-2018, ירד שיעורם של הרפובליקאים בקרב האוכלוסיה היהודית בארה"ב ל-19%.

תזכורת למעמד הירוד של הרפובליקאים בקרב יהודי ארה"ב קיבל טראמפ אפילו במעוז המוגן של אוהדיו, במלון הפאר של אחד מתומכיו הגדולים ביותר. מיד לאחר פתיחת הנאום, קמו עשרה מפגינים, שהניפו כרזות בגנות הכיבוש הישראלי בגדה. הם קראו קצובות: "היהודים כאן כדי לומר שהכיבוש הוא מגיפה; היהודים כאן כדי לומר שהאלימות הלבנה היא מגיפה".

בהודעה לעיתונות הודיע הארגון "אם לא עכשיו", כי חבריו הם המפגינים וכולם נעצרו ע"י המשטרה. "טראמפ הוא פרעה המודרני", הכריז הארגון.

הנשיא יכול אולי לשאוב נחמה מהעובדה שבתחילת מסע הבחירות שלו, חברים רבים בקואליציה הרפובליקאית התייחסו אליו בחשד, אפילו בבוז. רק תשעה מתוך 55 חברי הדירקטוריון, תרמו לו בשנת 2016. אבל עתה הגוף הזה ניצב מאחורי טראמפ ללא סייג.