הבחירות שלצד הבחירות: מתי כדאי להשקיע במניות?

תקופת הבחירות מזמנת פוטנציאל לדרמות ואי-יציבות, שבאופן טבעי משפיעות על שוק המניות • בחינה של מערכות הבחירות בשני העשורים האחרונים מלמדת מתי בתקופות אלה בדרך-כלל השוק עולה ומתי הוא יורד

בחירות 2019, קלפיות / צילום: Shutterstock
בחירות 2019, קלפיות / צילום: Shutterstock

האם בחירות מיטיבות עם השווקים הפיננסיים? האם בכלל קיימת השפעה למערכות בחירות על ביצועי מדדי המניות המקומיים? האם הבורסה המקומית נוטה לעלות או לרדת סמוך למערכות בחירות?

ניסינו למצוא את התשובות לשאלות אלה בבחינת תשואות העבר הנומינליות של מדדי המניות ת"א 125 ות"א 35 עבור 8 מערכות הבחירות האחרונות שנערכו מאז 1996, וזאת לטווחים של שבוע, חודש, שלושה חודשים, חצי שנה ושנה - לפני ואחרי יום הבחירות.

בחנו האם התשואות של המדדים המקומיים לאחר יום הבחירות גילמו עודף תשואה ביחס למדדים בתקופה המקבילה לפני הבחירות. כמו כן, כדי לבחון תשואה עודפת מול השווקים העולמים, בחנו את פער התשואה בין ביצועי המדדים המקומיים לביצועי מדד ה-S&P 500 האמריקאי.

מצאנו כי השוק מתפקד טוב יותר בטווחים הקצרים (חודש ו-3 חודשים) לפני הבחירות, אך ביחס לתקופות ארוכות יותר של חצי שנה ושנה, השוק מניב תשואה גבוהה יותר משמעותית לאחר הבחירות (עודף תשואה של כ-22%!).

תשואות מדד ת"א
 תשואות מדד ת"א

יורדים ועולים בהשוואה ל-S&P 500

נמצא כי בעוד מדדי המניות המקומיים רשמו תשואת חסר בהשוואה ל-S&P 500 בשנה שקודמת לבחירות, הם רשמו תשואת יתר משמעותית (מעל 10% בממוצע!) שנה לאחר הבחירות.

הממצאים בדבר תשואה עודפת של השקעה במדדי המניות המקומיים שנה לאחר הבחירות, תואמים מחקרי עבר בארץ ובעולם בנושא, אשר הסבירו את התשואה העודפת של שוק המניות לאחר הבחירות בירידה ברמת אי-הוודאות הכלכלית והפוליטית. כלומר, משקיעים בטרם הבחירות אינם יודעים איזו ממשלה תקום ומה תהיה המדיניות שלה. לאחר הבחירות, אי-הוודאות ביחס למדיניות הממשלתית מתפוגגת, והממשלות נוהגות לנקוט בתחילת כהונתן ברפורמות עומק שעשויות להיטיב עם הציבור.

ברצוננו להעלות שני סייגים לממצאים שנתקבלו. ראשית, מספר התצפיות הנמוך (8 בלבד) פוגע במובהקות התוצאות. שנית, מערכת הבחירות שנערכה ב-10.2.2009 מספר חודשים לאחר פרוץ משבר הסאב פריים ונפילת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. להערכתנו, אין לייחס את הירידות החדות שהיו בתקופה לפני הבחירות ב-2009 ואת העליות החדות שהיו אחריה להשפעה של הבחירות על שוק המניות, אלא להתאוששות בסנטימנט המשקיעים (בארץ ובעולם). אותם משקיעים שסברו כי הכלכלה הגלובלית בדרך לאבדון, הבינו כי העולם ימשיך להתנהל כסדרו וכי תמיכת הבנקים המרכזיים בעולם תמנע כניסה למצב של שפל כלכלי דוגמת שנות ה-30 של המאה הקודמת.

תשואות מדד ת"א
 תשואות מדד ת"א

עם זאת, גם השמטת מערכת הבחירות של 2009 מהמדגם הנבדק אינה משנה את מסקנות בדיקתנו. בנטרול מערכת הבחירות של 2008 מצאנו כי בשנה שלאחר הבחירות המדדים המקומיים הניבו תשואה עודפת של 12% לעומת תשואתן שנה לפני הבחירות, ותשואה עודפת של כ-8% בהשוואה לתשואת ה-S&P 500. נציין כי בטווחים הקצרים (חודשים ספורים) התמונה מתהפכת ונרשם יתרון לביצועי המדדים לפני יום הבחירות בהשוואה לביצועיהם אחריו.

הסבר אפשרי לתוצאות שנתקבלו הוא שאי-הוודאות בקרב המשקיעים לאחר הבחירות אינה מתפוגגת מיידית. נדרשת תקופה של מספר חודשים עד אשר ממשלה חדשה מוקמת, ועד אשר היא יוזמת תוכניות חדשות. ככל הנראה, אי-הוודאות בקרב המשקיעים יורדת בצורה ניכרת רק לאחר גיבוש קווי מדיניות ברורים של הממשלה החדשה, הצגת תוכניות אופרטיביות להגשמתן ותחילת יישומן בפועל.

תשואות מדד ת"א
 תשואות מדד ת"א

בחירות אפריל 2019 ושוק המניות

הממצא העיקרי שגילינו הוא כי מדדי המניות המקומיים מניבים תשואה עודפת ניכרת (דו ספרתית נמוכה) שנה לאחר הבחירות ביחס לתשואת אותם מדדים בשנה לפני הבחירות. כמו כן, שנה לאחר הבחירות, זיהינו תשואת יתר מעט נמוכה יותר (כ-8%) על פני ביצועים המקבילים של ה-S&P 500.

כשבועיים לפני הבחירות, ניתן לומר כי מדדי המניות המקומיים רשמו בשנה האחרונה תשואת של כ-7%, נתון הדומה לממוצע התשואות של המדדים המקומיים (בנטרול 2009) בשנה שלפני הבחירות, ונמוך מהתשואה השנתית הממוצעת של המדדים (11.25% בשנים 2013-2018).

על פי מערכות הבחירות ב-20 השנה האחרונות, מדדי המניות המקומיים עשויים להניב תשואת יתר ניכרת בתקופה שלאחר הבחירות, הן ביחס לתשואת המדדים שנה לפני הבחירות והן ביחס לתשואת ה-S&P 500, וזאת עם התפוגגות צפויה של מרבית אי-הוודאות הפוליטית והכלכלית המקומית. חשוב לציין, כי לא מצאנו ביצועי יתר לאחר הבחירות בטווחים הקצרים אלא רק בתקופה של שנה לאחר הבחירות - כלומר על המשקיעים להיאזר בסבלנות בטרם יראו פירות בהשקעותיהם.

הכותבים הם אבישי קרואני מנכ"ל פעילים ניהול תיקי השקעות, ודב צפרוני -אנליסט בפעילים. אין לראות באמור מתן ייעוץ/שיווק השקעות והאמור אינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.