התרגיל הצליח: 15 חודשי מאסר יופחתו מעונשו של עורך הדין שגנב ו"נעלם" בשלב הסיכומים במשפטו

עו"ד מיכאל שר נשלח ל-7 שנות מאסר בגין גניבת כספי לקוחות, אך העליון החזיר את תיקו למחוזי, מאחר שהכרעת דינו ניתנה בלי שנשמעו סיכומיו • למה זה קרה? כי בדיוק אז שר "נעלם" ולא נמצא במשך חודשים • ההיעלמות השתלמה: הפרקליטות חתמה עמו כעת, באישור ביהמ"ש, על הסדר טיעון מקל

מיכאל שר / צילום: שלומי יוסף
מיכאל שר / צילום: שלומי יוסף

תוצאה של תרגיל מבריק או תיקון העוול? עו"ד מיכאל שר, שנשלח למאסר של 7 שנים לאחר שהורשע כי גנב מלקוחותיו, קיבל לפני מספר חודשים חבל הצלה מבית המשפט העליון. העליון הורה להחזיר את התיק בעניינו לבית המשפט המחוזי, לצורך שמיעת סיכומיו מחדש והכרעה נוספת. זאת, מכיוון שהכרעת הדין בעניינו ניתנה בלי שנשמעו סיכומיו, משום שהוא "נעלם" וירד למחתרת. בית המשפט העליון קבע כי בכך הופרה זכות מהותית של שר, על אף שסיבת היעלמותו עדיין נותרה בערפל.

כעת, חודשיים בלבד לאחר שהוחזר התיק לבית המשפט המחוזי, ובתום הליך גישור מזורז, נדמה כי עו"ד שר ניצל היטב את ההזדמנות הנוספת שקיבל, והשיג באמצעותה הסדר טיעון מקל. אף שהעליון הורה להחזיר את התיק למחוזי כדי שיישמעו סיכומיו של שר, ואף שבדיון בעליון טענו סנגוריו של שר בלהט כי אי-שמיעת סיכומי ההגנה במשפט מהווה הפרה של זכות יסוד, בעקבות הסדר הטיעון ניתנה הכרעת דין מחודשת בעניינו של שר, וגם הפעם בלי שיישמעו סיכומיו. אלא שכעת, כנראה, שר לא יטען להפרה כלשהי של זכויותיו.

נזכיר כי עו"ד שר הורשע בביצוע עבירות של גניבה בידי מורשה ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. זאת, בגין מעילה בכספי לקוחות בהיקף של 2.5 מיליון שקל.

אומנם גם בהסדר הטיעון עם הפרקליטות נקבע כי שר יורשע פעם נוספת בביצוע העבירות הנ"ל. בית המשפט קיבל את הסדר הטיעון והרשיע את שר על-פי הודאתו. אלא שבנוסף לכך, פרקליטות מחוז תל-אביב, שיוצגה על-ידי עו"ד רוז כבאז, ושר, שיוצג על-ידי עורכי הדין עמית בר ויגאל בלפור מהסנגוריה הציבורית, הגיעו להסכמה (שקיבלה היום את אישורו של בית המשפט) להקלה משמעותית בעונשו של שר. הצדדים הסכימו כי עונש המאסר של שר יופחת ב-15 חודשים, וכי יבוטל הקנס הכספי שהוטל עליו על-סך 50 אלף שקל.

עוד נקבע בהסדר הטיעון כי את הפיצוי לנפגעים, בסך כמיליון שקל, שעל שר להעביר לקורבנותיו, הוא יוכל להתחיל לשלם רק בתום 3 שנים מיום שחרורו.

היות שאי-עמידה בתשלום פיצויים יכולה לשמש סיבה לדחיית "בקשה לניכוי שליש" ולשחרור מוקדם, גם הסכמה זו מקלה מאוד על שר. נציין כי שר נמצא במאסר כבר 3 שנים, והוא יוכל לבקש את שחרורו המוקדם בעוד כשנה וחצי.

אומנם פרטיו של הליך הגישור שהתנהל בפני סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט גלעד נויטל, נותרו חסויים, אך סביר להניח כי חלק מהשיקולים שהנחו את הפרקליטות נוגעים לרצון לחסוך זמן ומשאבים הכרוכים בטיפול בתיק.

הכרעת דין בצל הפרישה

לאחר סיום פרשת ההוכחות במשפטו, והחל משלב הסיכומים, ירד עו"ד מיכאל שר למחתרת ולא הגיע לדיונים. עורכי דינו של שר מסרו אז כי אין להם קשר עמו, והוא גם לא אותר על-ידי גורמי אכיפת החוק במשך תקופה ארוכה.

במקביל, הלך והתקרב מועד יציאתו לגמלאות של השופט שניהל את התיק בעניינו של שר, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט (היום בדימוס) עודד מודריק. נזכיר כי הדין מאפשר לשופט להמשיך לכתוב פסקי דין עד 3 חודשים ממועד פרישתו. בנסיבות אלה נאלץ מודריק לקבוע את דינו של שר בהתבסס על סיכומי הפרקליטות בלבד, ובלא סיכומי ההגנה.

מודריק הרשיע את שר. אולם השופט פרש לגמלאות בלי שהשמיע את הכרעת הדין באוזניו. זאת, מכיוון שתקנות סדר הדין הפלילי לא מאפשרות להרשיע נאשם שלא בפניו. התיק הועבר לטיפולו של השופט בני שגיא, שהמתין לאיתורו של שר. זאת, בזמן שהכרעת הדין של מודריק נשמרה בכספת ונחשפה רק עם מעצרו של שר.

לאחר שהשופט שגיא מסר לשר את הכרעת הדין בעניינו, שמע השופט את טיעוני הצדדים בנוגע לעונש וגזר על שר 7 שנות מאסר בפועל, פיצויים בסך של כחצי מיליון שקל לשלושה מלקוחותיו ותשלום קנס לקופת המדינה בסך 50 אלף שקל.

עורכי דינו של שר ערערו על הכרעת הדין. וכעת, כאמור, הגיעו הצדדים להסדר טיעון שמקל בעונשו של שר. בסופו של דבר, נראה כי היעלמותו המסתורית של שר, ערב שלב הסיכומים במשפטו וקרוב למועד פרישתו של מודריק, השתלמה לו.

מטעם הפרקליטות נמסר בתגובה: "הסדר הטיעון נחתם לאחר מספר ישיבות גישור. למרות התנגדות הפרקליטות, הכרעת הדין וגזר הדין שניתנו בעבר בוטלו על-ידי בית המשפט העליון, שהורה להחזיר את התיק לבית המשפט המחוזי לשמיעת סיכומי הגנה. התיק הוחזר לשופט שלא שמע אף אחד מהעדים בתיק זה, והיה עליו להכריע בתיק על סמך פרוטוקול הדיון והמוצגים שהוגשו. דבר זה יצר מורכבות ואף טמן בחובו סיכונים שונים, שנלקחו בחשבון בעת עריכת הסדר הטיעון. העונש המוסכם תואם למדיניות הענישה ונסיבות העניין".

ההרשעה: גנב מיליונים מ-5 לקוחות שהפקידו אצלו כספים בנאמנות

ההרשעה של עו"ד מיכאל שר נוגעת ל-5 מקרים שבהם מעל עורך הדין באמון לקוחותיו ונטל מהם כ-2.5 מיליון שקל שלא כדין. במקרה אחד קיבל שר כחצי מיליון שקל עבור לקוחו בנאמנות, במסגרת עסקה למכירת דירה. כשביקש הלקוח לקבל את כספו עם השלמת העסקה, עיכב שר את החזר הכספים, ובשלב מסוים נתן ללקוח צ'ק על סך 300 אלף שקל, בידיעה שאין לצ'ק כיסוי. בסופו של דבר החזיר שר ללקוח את הכספים באמצעות גניבה מלקוחה אחרת.

הלקוחה שממנה נגנבו אותם כספים הייתה מכרה ותיקה של שר, שפגשה אותו אחרי שנים שלא היו בקשר, והתפתח ביניהם קשר רומנטי. בהמשך, בעלה לשעבר של הלקוחה-בת הזוג הוכרז כפושט רגל, והיא נאלצה למכור את ביתה כדי לפרוע חלק מחובותיו. הלקוחה נענתה להצעתו של עו"ד שר לייצג אותה בעסקה, כדי לחסוך בשכר-טרחת עורך דין, והפקידה בידיו ה"נאמנות" 1.3 מיליון שקל. אלא שחלק מהכסף הזה נגנב על-ידי שר, כדי להחזיר כספים ללקוח אחר שלו, שגם בכספיו הוא מעל.

לקוחה נוספת הגיעה למשרדו של שר בהמלצת חבר של משפחתה. במסגרת עסקת מקרקעין שבה הייתה מעורבת, הלקוחה הפקידה בידי עורך הדין 590 אלף שקל. אלא שאותו חבר שהפנה את הלקוחה למשרד, גילה די מהר כי משהו אינו כשורה עם עורך הדין, והמליץ ללקוחה למשוך את כספה בחזרה. הדבר לא התאפשר, עד שהיא איימה לפנות למשטרה, ואז הוחזר לה כספה.

במקרה נוסף, לקוחה שהייתה מזכירתו של רואה חשבון שחלק משרד עם עו"ד שר, ביצעה באמצעותו עסקת נדל"ן, שבמסגרתה היא הפקידה בידיו, בנאמנות, 120 אלף שקל. 30 אלף שקל מכספי המזכירה הועברו לחשבון של אותה בת זוג זמנית, ששר היה חייב לה כספים; ו-90 אלף שקל לעורכת דין שעבדה עם שר. אולם בהמשך נמשך הסכום לחשבון אחר שניהל שר עבור לקוח אחר.

האישום האחרון שבו הורשע שר נוגע ל-105 אלף שקל שנטל מזוג לקוחות, לאחר שהציג להם מצג-שווא שהסכום ישמש כמקדמה לרכישת נכס מקרקעין בטורונטו שבקנדה. בפועל, הוא נטל את הכספים למטרות אחרות.

פרשת עו"ד מיכאל שר

יוני 2013 - מוגש כתב אישום נגד עו"ד מיכאל שר.  

פברואר 2014 - החל שלב ההוכחות במשפטו של שר. במסגרת ההליך התקיימו יותר מ-20 ישיבות הוכחות

אוגוסט 2015 - המועד שבו אמורים היו להישמע סיכומי ההגנה במשפט. שר יורד למחתרת ולא מתייצב למשפטו. לטענת סנגוריו, הם איבדו עמו כל קשר. בעקבות "היעדרו" מוצא נגד שר צו מעצר. 

אוקטובר 2015 - השופט שהחל לדון בתיק, עודד מודריק, פורש לגמלאות. 

ינואר 2016 - השופט מודריק כותב את הכרעת הדין וחותם עליה. הכרעת הדין נותרת חסויה (לפי הדין, שופט שפרש יכול לכתוב פסקי דין עד 3 חודשים לאחר פרישתו). 

יולי 2016 - שר נתפס ונעצר. 

אוגוסט 2016 - שר מורשע בעבירות של גניבה בידי מורשה ובקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. הכרעת הדין שכתב השופט מודריק מוקראת לשר על-ידי השופט שגיא, שאליו הועבר התיק.  

ינואר 2017 - נגזר על שר עונש של 7 שנות מאסר בפועל, פיצויים על סך 500 אלף שקל וקנס על סך 50 אלף שקל. 

ינואר 2019 - בית המשפט העליון מורה להחזיר את התיק של שר לבית המשפט המחוזי כדי שיישמעו סיכומיו. 

פברואר 2019 - התיק של שר חוזר למחוזי. השופט בני שגיא מפנה את הצדדים לגישור. 

אפריל 2019 - הסדר טיעון מקל לשר: מודה בביצוע 7 עבירות, יופחתו מעונשו 15 חודשי מאסר, את הפיצויים לקורבנותיו יוכל להתחיל לשלם בתוך 3 שנים מיום שחרורו.