הקריות נגד התמ"א: במוצקין ובביאליק הוחלט להגביל חלק מהמסלולים

בהמשך להגבלת התמ"א בערים הגדולות, הגיעו גם בחלק מהקריות למסקנה כי תוספת זכויות בנייה בלתי מבוקרת במרכזי הערים עלולה לשנות את הצביון של שכונות ישנות ולהכביד על תשתיות ציבוריות • המגבלות הוטלו על תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש

פרויקטים של תמ"א 38 ברחוב קק"ל בקריית ביאליק / צילום: פאול אורלייב
פרויקטים של תמ"א 38 ברחוב קק"ל בקריית ביאליק / צילום: פאול אורלייב

עוד רשויות מקומיות מגבילות את התוכנית לחיזוק מבנים (תמ"א 38) בתחומן. ל"גלובס" נודע, כי בקריית מוצקין ובקריית ביאליק הוחלט לאחרונה להגביל את יישום תמ"א 38/2 (מסלול הריסה ובנייה מחדש) בתחומיהן. זאת לאור החשש לשינוי צביון השכונות הוותיקות במרכזי שתי הערים ויצירת לחץ על התשתיות הישנות.

בשתי הערים לא ניתן יהיה לקיים את גרסת ההריסה והבנייה מחדש על מבנים של עד שתי קומות וששטחם הבנוי מגיע עד 300 מ"ר. למרות שמדובר בתוכנית מתאר ארצית, סעיף 23 בתוכנית, מתיר לוועדות המקומיות לקבוע אזורים שבהם ההוראות הכלליות של התוכנית לא יחולו, או יחולו בשינויים. שתי העיריות ניצלו סעיף זה, על מנת לצמצם את זכויות הבנייה שנוצרות כתוצאה מגרסת ההריסה והבנייה מחדש של התוכנית. ההגבלה על תמ"א מסוג זה, בניגוד לתמ"א של חיזוק המבנה מעלה את מספר הדירות בכל פרויקט.

"תמ"א 38 תפסה תאוצה בקריות רק בחמש השנים האחרונות, כשלפני כן המצב היה מת לגמרי", מסביר מהנדס הוועדה המקומית קריות, משה יבין. "בשנים האחרונות הוגשו בקריות הוגשו מספר תלת-ספרתי של בקשות והיתרים לתמ"א 38, ואז נוצר מצב שיש כמה רחובות מועדפים כחלק מהתוכנית".

אותם "רחובות מועדפים" מתמקדים במרכזים הוותיקים של שתי הקריות - בקריית ביאליק מדובר בסביבת העירייה, בסביבת שדרות ירושלים, ובקריית מוצקין ברחובות שסמוכים לרחוב המרכזי, שדרות גושן. הבנייה הוותיקה במקומות הללו הייתה של מבנים בני עד 3 קומות על עמודים, ובתים צמודי קרקע. "נוצרה התנפלות גדולה יחסית, עד כדי כך, שהיזמים לקחו את הזכויות המקוריות שקבעה התב"ע במגרשים, הוסיפו את הזכויות מכוח התמ"א, ויצרו מפלצות ופערים מאוד לא הגיוניים", אומר יבין.

לדבריו ברשויות רוצים לעודד התחדשות עירונית בשטחן, אולם לא באמצעות היתרים לפי תמ"א 38, אלא לפי תוכניות פינוי-בינוי, וכי אין הן מעוניינות לבצע תמ"א 38 במבנים קטנים.

בקריות לא המציאו את הגבלת תמ"א 38. הראשונה לעשות זאת הייתה עיריית תל-אביב, שהחליטה לפרסם מסמך מדיניות שהגבילה את התמ"א. גם עיריית חיפה פרסמה מסמך מדיניות שמגבילה את זכויות הבנייה של התמ"א באזורים השונים של העיר, ואילו בעיריית רמת-גן שוקדים בימים אלה על מסמך מדיניות שעומד להגביל קידום פרויקטים במסגרת תמ"א 38 בתחומן.