מצב חירום בניו יורק: העירייה מורה לתושבים להתחסן לאחר התפרצות מחלת חצבת מתוך הקהילה החרדית

הוראת העירייה לתושבים להתחסן הגיעה אחרי ש-285 תושבי ניו יורק נדבקו במחלה מאז ספטמבר האחרון, והיא תקפה עבור אלה המתגוררים בשכונות בורו פארק ווילימסבורג בלבד, שם מרבית אירועי ההדבקות נרשמו

חיסונים / צילום: שאטרסטוק
חיסונים / צילום: שאטרסטוק

ניו יורק הכריזה על מצב חירום היום (ג') בעקבות התפרצות מחלת החצבת והורתה על תושבי ברוקלין להתחסן לאלתר. ההוראה הגיעה אחרי ש-285 תושבי ניו יורק נדבקו במחלה מאז ספטמבר האחרון, והיא תקפה עבור אלה המתגוררים בשכונות בורו פארק ווילימסבורג בלבד, שם מרבית אירועי ההדבקות נרשמו.

לפי ההוראה של העירייה, כל אדם מעל גיל של שישה חודשים (לרוב חיסון החצבת הראשון ניתן בגיל שנה) חייב להתחסן נגד חצבת. מי שיסרב להוראה צפוי להענש בקנס של עד אלף דולרים. "זהו מוקד התפרצות החצבת", אמר ראש העיר ביל דה בלסיו בהודעה לעיתונות היום, "החיסון עובד, הוא בטוח, יעיל ונבדק. אנחנו לא יכולים להרשות למחלה המסוכנות הזו לחזור". לפי מחלקת הבריאות של ניו יורק ההתפרצות בעיר התחילה לאחר שילד לא מחוסן מהקהילה החרדית בברוקלין נסע לישראל, נדבק במחלה והביא אותה עמו לניו יורק.

בלב ההתפרצות עומדת הקהילה החרדית היהודית בווילימסבורג ובורו פארק ברוקלין, שחלקים משמעותיים ממנה מתנגדת למתן חיסונים כאילו זו מנוגדת לחוק היהודי. בבתי ספר דתיים באזור, שיעור המחוסנים נפל מתחת ל-95%, שנחשב כשיעור הנחוץ כדי לשמור על איתנות הקהילה. מחלקת הבריאות של עיריית ניו יורק מסרה כי ישיבות באזור שמסרבות למלא אחר ההוראה, עומדות בפני סכנת סגירה. "ההתפרצות מתודלקת על ידי קבוצה קטנה של מתנגדי חיסונים בשכונות האלה והם מפיצים מידע שגוי ומסוכן המבוסס על מדע מזויף", אמר במרץ ראש מחלקת הבריאות בעיר.

התפרצות דומה בקהילה חסידית במחוז רוקלנד בניו יורק הביאה את המחוז לאסור על ילדים לא מחוסנים לבלות במקומות ציבוריים. תוקף האיסור, שהשפיע על כ-6,000 ילדים מתחת לגיל 18, עמד על 30 יום אך בוטל לפני שבוע בעקבות פסיקת שופט פדרלי.

אף שמרבית הקהילה החרדית בניו יורק ובארה"ב בכלל מחוסנת, ריכוזים משמעותיים של מתנגדי חיסונים בקרב קהילות אלה והתפרצות המחלה בקרבן, שמה את כל קהילת היהודים החסידיים במוקד הדיון. משבר החצבת כבר עכשיו הביא לגילויי אנטישמיות מרובים בשכונות אלה כולל מספר מקרים של צלבי קרס שצוירו על עצים.

מתחילת השנה תועדו 465 מקרים של חצבת ברחבי ארה"ב, 78 מקרים תועדו בשבוע הראשון של אפריל לבדה - מדובר על כמות הגדולה יותר מכל המקרים המתועדים בשנת 2018 והגדולה ביותר מאז ההתפרצות האחרונה של חצבת בשנת 2000. חיסון לחצבת קיים מאז 1963, עד לאותה שנה כ-4 מיליון איש היו נדבקים במחלה בארה"ב וכ-500 חולים היו מתים ממנה. החיסון הוריד את מספר מקרי ההדבקות ב-99%. לפי ה-CDC, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, 19 מדינות ברחבי ארה"ב דיווחו על מקרי חצבת. למרות הפיזור הרחב לכאורה, ב-CDC טוענים כי מרבית המקרים קשורים לקהילות החרדיות בניו יורק, שם התנגדות לחיסונים בשיאה.

ישראל עצמה סובלת מהתפרצות מחלת החצבת. לפי משרד הבריאות ממרץ 2018 ועד פברואר 2019 נדבקו במחלה מעל ל-3,600 איש. שם במשרד הבריאות מעריכים כי המחלה הגיעה לארץ על ידי מספר תיירים ומבקרים מחו"ל. בדצמבר האחרון אף אסרו כניסתן של ילדים לא מחוסנים לגנים בודדים בארץ.

אחת הסיבות להתפרצות החצבת במדינות המערב, שרובן כמעט והכחידו את המחלה, היא תנועות של מתנגדי חיסונים. לפי ארגון הבריאות העולמי השנה החולפת ידעה עלייה של 30% במקרי החצבת, את האשמה תולים בארגון על מתנגדי החיסונים, אותם הגדירו כאחד האיומים הגדולים ביותר על הבריאות העולמית.

המאבק הרגולטורי והציבורי במתנגדי החיסונים הביאה אפילו את ענקיות הטכנולוגיה להסיר מהפלטפורמות אותן הן מנהלות כמו פייסבוק, יוטיוב וטוויטר, תוכן המקדם התנגדות לחיסונים והמפיץ תיאוריות שונות על הסכנה הטמונה בהם.