"שוק ההון קיבל המשך למה שהיה, והוא די מרוצה מכך"

כך סבורים בלאומי שוקי הון, וגם שאר האסטרטגים של בתי ההשקעות תמימי-דעים: השוק ידע שהבחירות לא ישנו הרבה, ולכן הוא לא התרגש לקראתן - וכעת הוא מרוצה מהתגשמות התחזיות שלו • יחד עם זאת, התגובה המיידית לתוצאות אינה מאפיינת בהכרח את הצפוי בטווח הרחוק יותר

בניין הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
בניין הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

עוד לפני ספירת קולותיהם של החיילים והימאים, הביע השוק בת"א את דעתו החיובית על תוצאות הבחירות בצורה די נחרצת, עם עליות שערים נאות שהגיעו במדדים המובילים לכ-1% עם פתיחת המסחר הבוקר. 

בשל הבחירות לא התקיים אתמול מסחר בבורסה, והעליות מהבוקר נרשמו לאחר שאמש הסתיים המסחר בארה"ב במגמה שלילית, ועל רקע החוזים העתידיים לקראת פתיחת המסחר שם היום, שהצביעו על כיוון חיובי מתון.

בשוק ההון, בארץ כמו גם בעולם, לא אוהבים הפתעות, ולכן תוצאות הבחירות, שמהן עלה כי בנימין נתניהו צפוי להמשיך לעמוד בראשות ממשלה דומה לזו שכיהנה עד כה, פיזרו את סימני חוסר הוודאות המסוים ששררו בשוק ערב הבחירות.

"יש פה סיכוי לעוד מאותו הדבר"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, אמר כי "השוק, שלא אוהב חוסר ודאות, קיבל הבוקר קצת יותר בהירות, ומה שהוא מבין זה שיש פה סיכוי לעוד מאותו הדבר, עם ממשלה דומה לזו שהייתה. בהתאם, גדלה ההבנה כי לא הולכים להיות שינויים גדולים במדיניות הכלכלית, וזאת לפחות עד שהממשלה תהיה עשויה להידרש להתמודד עם כמה מהמורות בדרכה, בין שבזירה המדינית ובין שבזירה המשפטית, בכל הנוגע לראש הממשלה בנימין נתניהו".

לגבי השפעת תוצאות הבחירות על החברות בבורסה אמר גוזלן כי "באופן כללי, השוק לא לקח את הבחירות כנושא בעל השפעה גדולה עליו, וגם הסקרים לפני הבחירות הראו שהרכב המפלגות בכנסת לא ישתנה בצורה דרמטית, וזה מה שקרה.

"לכן, אם הייתה קצת אי-ודאות, שתומחרה בצורה מאוד קלה, היא נעלמה, והתגובה לתוצאות היא מיידית, אבל לא מעבר לכך. מפה המשקיעים חוזרים לסדר היום הכלכלי הרגיל, וימשיכו לעקוב אחר מה שקורה בעולם ואחר הפעילות הכלכלית. אין משהו חדש באג'נדה שמחייב חישוב מסלול מחדש. דווקא לטווח ארוך, ההרכב המסתמן של הממשלה לא נראה חיובי, כי הוא לא כל-כך מתמודד עם אתגרים ארוכי-טווח של המשק, אם זה נושא של שילוב חרדים, תשתיות או חינוך, אבל השוק לא מסתכל לטווחים האלה".

עוד הוסיף גוזלן כי "סקטור האנרגיה עשוי לאהוב את התוצאות, כי לקראת הבחירות היו חששות בנושאי רגולציה שעלו בקשר לפעילות הענף, שהכניסו אליו קצת חוסר ודאות, וזה משהו שהשוק עכשיו מנקה".

לגבי משרד האוצר, גוזלן סבור כי "בהרכב המסתמן הזה, נראה כי היחיד שרוצה בשלב הנוכחי להיות שר אוצר זה משה כחלון, שצפוי להישאר עם אותה מדיניות".

"השאלות המרכזיות: הגירעון ושוק הדיור"

אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות, אמר כי "מה שקורה ביום-יומיים אחרי הבחירות בשוק לא מלמד הרבה, כי תגובות לאירועים מסוג זה נמשכות בין כמה שעות לכמה ימים, ואחר-כך השוק, שתמיד מעדיף ודאות, ממשיך לעקוב אחר המצב הכלכלי. בסך-הכול הכלכלה נראית במצב טוב, ולא נראה כי הרבה הולך להשתנות, לאחר שמוקדם יותר השבוע הודיע בנק ישראל שהריבית במשק לא הולכת לשום מקום, מה שתומך בסביבה הכלכלית".

גרינפלד מסמן שני נושאים כלכליים מרכזיים שיוצבו על שולחן הממשלה הנכנסת - הגירעון במשק, שעשוי להגיע השנה לסביבות ה-4%, ומצב שוק הדיור. גרינפלד ציין כי "אלה השאלות הגדולות שהיו עוד לפני הבחירות, ונותרו כעת, משום שלא הרבה השתנה. השאלה היא איך הממשלה החדשה תתמודד איתן ואילו צעדים תנקוט לצורך כך".

לדבריו, "התשובה לכך תלויה במידה לא מועטה במי יהיה שר אוצר, כי לזהות שלו תהיה משמעות, ופני הדברים ישתנו במקרה שבו ייכנס למשרד האוצר שר חדש, או לחלופין במקרה שבו ימשיך לכהן בתפקיד משה כחלון, אבל זה כבר עניין הנתון לפרשנות פוליטית, לא כלכלית".

גרינפלד מסביר כי "כחלון נקט לא מעט צעדים להוזלת יוקר המחיה, ובין היתר, לדוגמה, פעל לביטול מכסים, וצריך לראות אם הצעדים שנקט יימשכו או לא. מהצד השני, ראינו קשיים להעלאת מחירים בקרב הפירמות, ואם כחלון יישאר בתפקיד, וימשיך לשמור על מדיניות שמקשה על העלאת מחירים, חברות יתקשו לשפר את הרווחיות שלהן. בעניין זה צריך לזכור שחלק לא מבוטל מהחברות במדדים המובילים בבורסה פועלות מחוץ לישראל, וסוגיה זו רלוונטית לגבי החברות המתרכזות בכלכלה המקומית".

"לא הייתה אי-ודאות לקראת הבחירות"

דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון, אמר כי "שוק ההון המקומי קיבל המשך למה שהיה, והוא די מרוצה מכך, לכן אפשר לראות את המגמה החיובית במסחר. מבחינת השוק, העובדה שמה שהיה הוא שיהיה, טובה לו. בסופו של דבר, קמנו לבוקר שהוא בדיוק כמו בארבע השנים האחרונות, ובמבט קדימה השוק מבין שהממשלה הקיימת כנראה תלווה אותו לעוד הרבה שנים, יודע מה הוא יקבל ממנה ומה לא, ואוהב את זה. בהמשך השוק יכול להיות מופתע משינוי מדיניות, אבל זה לא יקרה בטווח הקצר ועד שלא תוקם ממשלה, לכן עד אז השוק יצפה להמשך טבעי של מה שהיה עד עכשיו".

עוד הוסיף רזניק כי "למרות העליות בשוקי המניות והאג"ח, בסופו של דבר השווקים בארץ יישרו קו עם מה שיקרה בעולם, שממנו המגמות פה נגזרות. אם השווקים בעולם יציגו ביצועים חיוביים, אז גם פה הכיוון יהיה חיובי, ולהפך".

בפרספקטיבה לאחור ציין רזניק כי "לקראת הבחירות לא הייתה בשוק אי-ודאות ממש גדולה, והעדות הכי טובה לכך הייתה שהשווקים לא זזו. זאת בהשוואה למערכות בחירות שהיו בעבר, שלפניהן השווקים היו יותר תנודתיים לקראת מועד הבחירות, משום שהסיכוי למהפכים ולשינויים היה גדול יותר. הפעם הסיכוי לשינוי היה קטן, והתוצאות מעידות על כך, ובהתאם תגובת השווקים".

לגבי משרד האוצר אמר רזניק כי "במצב הנוכחי נראה סביר שמשה כחלון יישאר בתפקיד שר האוצר, ובסך-הכול, למרות שהיו עליו ביקורות, הוא לא עשה דברים שמאוד הרגיזו את השווקים. לכן, אם הכהונה שלו תימשך, אז מבחינת השוק זה בסדר".