אמנות הוספת הערך: השיטה המושלמת להעלות את מחיר הרכב

המושג "גרסת ייצור מוגבלת" הוא מוזיקה לאוזניו של כל מנהל מותג • זוהי שיטה מצוינת להוסיף ערך מוסף – ומחירי פרימיום - למוצרים קיימים ולהפוך אותם בין-לילה ל"פריטים לאספנים"

בנטלי קונטיננטל "מספר 9": פיסה ממכונית היסטורית

יצרני הרכב מוכנים ללכת רחוק כדי לייחד את הסדרות המוגבלות שלהם, אבל בנטלי ביצעה צעד די שנוי במחלוקת בסדרה החדשה "NUMBER 9". המכונית על בסיס קונטיננטל GT החדשה נועדה להנציח 100 שנים לקיומה של החברה והיא נושאת את המספר של מכונית המרוץ האישית של סר הנרי ראלף בירקין, אחד מנהגי המרוצים המיתולוגיים של החברה בשנות ה-20 וה-30, שזכו לכינוי "נערי בנטלי".

כל אחת מ-100 המכוניות בסדרה המוגבלת כוללת נישה ממוסגרת קטנה במרכז לוח המחוונים ובתוכה פיסת עץ מהמושב המקורי של מכונית הבנטלי מספר 9 ההיסטורית, שעמה ניצח בירקין ב-1930 במרוץ לה מאן. בנטלי טוענת שהחלקים פורקו במהלך רסטורציה מקיפה של המכונית, אך חובבי רכב עדיין טוענים שמקומם במוזיאון - או במשפחתו של הנהג - ולא בתור "מזכרת" לנהגים עשירים.

פרט לכך, זכתה המכונית לטיפול עיצוב ייחודי ומקיף בסדרת "מולינר" היוקרתית של בנטלי. היא מגיעה צבועה בצבע הירוק-מרוצים המפורסם של בנטלי, או בצבע שחור מבהיק לבחירה, כאשר הספרה "9" מוחצנת בגריל וחישוקי ה-21 אינץ' צבועים בצבע תואם. עמדת הפיקוד שלה עטויה בגימור אלומיניום עם גימור מחורר כמקובל במטוסים מאותה תקופה, ריפוד הפנים עטוי בעור בגימור מיוחד עם צבעים, שתואמים את צבעי החוץ ויש גם שעון אנלוגי מסדרה מוגבלת של "ייגר" ואפילו כמה מתגים מצופים בזהב 18 קראט.

כל הטוב הזה יוצע ל-100 לקוחות בלבד במחיר שמעורך בכ-250 אלף פאונד, כ-90 אלף פאונד מעל מחיר הקונטיננטל "הרגילה" שמצוידת במנוע W12.

רולס רויס "שלווה": הבריחה מכדור הארץ

התחביב האופנתי והלוהט ביותר כיום בקרב המיליארדרים ומיליארדרים בשאיפה הוא תחום החלל. כל המקומות בטיסות החלל המסחריות הראשונות מחוץ לאטמוספרה כבר הוזמנו מראש במחירים של מאות אלפי עד מיליוני דולרים לנוסע ואילו רסיסי מטאוריטים הם חומרי הגלם האקזוטיים והנחשקים ביותר בשוק התכשיטים ומוצרי היוקרה.

רולס רויס קשובה היטב ללקוחותיה ולפיכך אין זה מפתיע שהסדרה המוגבלת החדשה שלה, שמשווקת ב-25 יחידות בלבד, מוקדשת כולה לנושא. המכונית שמבוססת על הגרסה המוארכת של ה"פנטום", מכונה "TRANQUILLITY", כמובן על שם האזור שבו בוצעה הנחיתה הראשונה על הירח. אבל זו רק ההתחלה. בתוך מתג השליטה בעוצמת הקול של המכונית מוטמע רסיס מקורי ממטאוריט שנחת ב-1906 בצפון שוודיה. למי שסבור כי מדובר בסתם פיסת סלע, מתארת לוחית חרוטה את מקורו.

הפריט יוצא הדופן ביותר הוא חיפוי לוח מחוונים בצביעה מקודדת באמצעות קרינת X, בתצורה מקבילה לזו שהופיעה בטיל הבריטי SKYLARK. כדי לשחזר את התצורה הייחודית, שחזרה רולס-רויס את מקורות הקרינה הייחודיים ששימשו ליצירת התצורה המקורית בטיל והטמיעה אותם על משטח מחזיר של פלדת אלחלד, זהב 24 קראט ואלומיניום תעופתי.

יש גם עוד פריטים מיוחדים כמו רמקולים ורכיבים נוספים, שמגיעים בגון זהב מבהיק בנוסח גשושית החלל "וויאג'ר" של נאס"א ושעון עשוי טיטניום עם גימור "טכני" מיוחד בהתזת אדים. צבעי החוץ והפנים מגיעים בשחור ("הצד האפל של הירח") ובלבן וכל זה כדי לשקף "תחושה של השתחררות ונסיעה מעבר לכבלים של הארץ". אידיאלי למי שכדור הארץ כבר קטן עליו.

והמחיר? לא פורסם רשמית, אבל יהיה גבוה משמעותית מהדגם המקביל "הרגיל" שעולה משהו כמו 430 אלף דולר.

פורשה ספידסטר: מחיים את האגדה

אספני וחובבי המכוניות הקלסיות הם קהל אידיאלי לשיווק מכוניות מסדרות מוגבלות. הם יודעים להעריך את המחוות לדגמי עבר מהוללים, הם רוצים מכוניות מודרניות ליומיום שירמזו למכוניות האספנות שברשותם ולעיתים קרובות הם מחפשים את הדבר הקרוב ביותר למכונית הווינטאג' שהם מאוד היו רוצים, אבל לא יכולים להרשות לעצמם. פורשה ספידסטר המקורית, או פורשה 356 בשמה המקורי, היא דוגמה טובה.

המכוניות הבודדות מהשנים 1958-1954, שנותרו כיום בעולם במצב מקורי, עוברות כיום ידיים במחירים שנעים בין כ-200 אלף ועד יותר ממיליון דולר בהתאם לגרסה ולמצב, ורק מעטות מהן מחליפות ידיים כל שנה. לפיכך, אפשר להניח שחובבי הווינטאג' יעוטו על הגרסה המוגבלת של פורשה 911 ספידסטר שיוצאת השנה לשוק כדי לציין 70 שנה לייסוד המותג.

מהנדסי פורשה לקחו את ה-911 מהדור האחרון והעניקו לה "טיפול ספידסטר מלא": מסגרת שמשה קדמית מונמכת, הפחתה במשקל וויתור על גג מתקפל או קשיח כלשהו לטובת כיסוי עור "רטרו", שאותו מותחים מעל תא הנוסעים כאשר הרכב בחניה ומצמידים באמצעות לחצני "תיקתק". ממש כמו ברכב המקורי. בקיצור, מכונית לנסיעה במזג אוויר יפה בלבד.

באגף ההנעה מצוידת המכונית ביחידת הכוח של ה-GT3 וזה אומר מנוע בוקסר עם שישה צילינדרים, 500 כ"ס ותיבה ידנית בלבד. פורשה מתכוונת לייצר רק 1948 יחידות של המכונית, לציון שנת ההקמה של החברה, והמחיר עומד על כ-115 אלף דולר לפני מסים, אם כי ניתן להניח שהוא יעלה משמעותית לאחר שהמלאי ייחטף על-ידי ספקולנטים.

שברולט קורבט: "סדרת הנהגים"

כבר ראינו לא מעט סדרות מוגבלות שמוקדשות לנהגים מיתולוגיים מהעבר, שמזוהים עם ההיסטוריה המוקדמת של מותגי רכב מלפני עשרות שנים. מנגד, יש יצרנים שמעדיפים "להכות על הברזל בעודו חם" ולהקדיש גרסאות מיוחדות לנהגים שעדיין נהנים מתהילה על המסלול.

דוגמה קיצונית במיוחד של קולקציה "מוגבלת" של שברולט קורבט, שמוקדשת לארבעה נהגי שברולט שזכו במסלולי המרוצים בשנים האחרונות. כל אחת מהמכוניות מציעה עיצוב ייחודי לנהג, שמזוהה עם צבעי המרוץ שלו, צבעי הקבוצה או צבעי הסרבל. כל אחת מהמכוניות גם נושאת בתא הנוסעים את חתימתו האישית של הנהג שמזוהה עם העיצוב. אלו הם פרטים שלא יגידו הרבה למי שאינו עוקב אחרי סדרת המרוצים, אבל הם בבחינת אטרקציה רצינית למועדון המעריצים של הנהגים, שמונה מאות אלפים ועוקב אחרי כל פעילותם.

המכונית עצמה מבוססת על גרסת הקורבט גרנד-ספורט שכולל מנוע V8 אטמוספרי בנפח 4.6 ליטרים עם 460 כ"ס, בלמי ברמבו, דיפרנציאל מוגבל החלקה נשלט אלקטרוני, ריפוד מיוחד ועוד. הגרסאות הללו עולות כ4,000-5,000- יותר מהקורבט הרגילה, שעולה בסביבות 75 אלף דולר. שברולט השיקה את המכונית במרוץ דייטונה המפורסם והייצור מתחיל החודש. עדיין לא ידוע כמה מכוניות ייוצרו מכל דגם.


לקסוס RC-F "טראק": מאולם התצוגה למסלול

לא רק מותגי אולטרה-פרמיום אקזוטיים קופצים על עגלת הסדרות המוגבלות. אפילו מותגי פרמיום "נגישים" - יחסית, כמובן - מאמצים את טקטיקת השיווק הייחודית הזו. דוגמה אחת היא גרסת ה-TRACK המוגבלת של מכונית הקופה לקסוס RC-F.

כראוי למכונית שנושאת עליה את התואר המחייב "מסלול", זכתה המכונית לטיפול יסודי במחלקת הספורט המוטורי של המותג ביפן שכולל החלפת חלק נכבד מחלקי המתכת ברכיבי סיבי-פחמן, מה שסייע להוריד כמעט 60 קילו מהמשקל. הדיאטה הנמרצת מתורגמת להפחתה של כ-2.5 שניות בזינוק מאפס ל-100 קמ"ש לעומת ה-RC-F "הרגילה", למרות תוספת צנועה של 5 כ"ס בלבד להספק המרבי (472 כ"ס). זה אומר זינוק בפחות מ-4 שניות - בליגה של מכוניות אקזוטיות.

הטיפול כלל גם התקנת בלמים מסגסוגת קראמית, מפלט עשוי טיטניום, עזרים אווירודינמיים מתקדמים להגדלת ההצמדה לאספלט במהירויות גבוהות, תיבת הילוכים עם יחסי העברה שונים ו"מערכת שיגור" לזינוקים אגרסיביים במיוחד.

כמובן שלא נפקד מקומה של הקוסמטיקה הפנימית והחיצונית, שמאפשרת בחירה בין צבעי שחור-לבן קרביים לבין אפור-טיטניום בגימור מאט. רק 60 מכוניות כאלה ירדו מפס הייצור, 40 בשחור לבן ו-20 בצבע אפור והמחיר שאפתני מאוד: כ-96 אלף דולר בארצות הברית, שהם כ-30 אלף דולר יותר מהמכונית "הרגילה".