הכירו את האחראית על בקרת התקשורת של בראשית עם נאס"א

מאי וייסמן היא האחראית על בקרת התקשורת מול נאס"א בנחיתת החללית "בראשית" על הירח הערב • "העבודה על פרויקט "בראשית" הייתה ממלאת מאוד. הרגשתי שכל מה שקורה לחללית זה אנחנו - היא כמו ילדה שמתחילה ללכת" • "כולנו מאוד מתרגשים לקראת הנחיתה" • פרק ראשון בסדרה "ההייטקיסט/ית"

את מאי וייסמן, בת 23, שעובדת במקטע הקרקעי של פרויקט החללית "בראשית" מזה שנה וחצי, איתרו בעמותת SpaceIL דרך פייסבוק: "עולם החלל בארץ קשור בעיקר לתעשיות ביטחוניות, אבל ב-SpaceIL חיפשו אנשים עם רקע של לוויינים", היא מספרת, "ולכן הם הגיעו אליי, דרך פייסבוק. כבר שמעתי עליהם, אז זה לא נשמע לי הזוי".

מה בעצם היא עושה? וייסמן מסבירה: "הידע שלי הוא איך עובד לוויין, ומה זה אומר לוויין בחלל - איך מתפעלים אותו, מה צריך לקחת בחשבון כשרוצים לשגר אחד כזה. לפני השיגור בדקנו בסימולטור את כל הפקודות - תמרונים, הדלקת רכיבים שונים ובדיקה האם החללית מצליחה לתפקד עם הפקודות השונות".

"מרגע שהחללית בחלל, אנחנו קולטים ממנה מידע דרך מספר תחנות קרקע מסביב לעולם - אפריקה, אוסטרליה, ארה"ב ואירופה. הן מאפשרות תקשורת עם החללית ואז משערכים היכן היא בכל רגע, ובהתאם, איזו תחנה רואה אותה".

תפקיד נוסף של וייסמן הוא בדיקות מול נאס"א. "אחרי שהחללית התרחקה מכדור הארץ, והחלה להקיף את הירח, התחנות לא הספיקו", מספרת וייסמן, "לכן יש שת"פ עם נאס"א והאנטנות שלהם. עיקר העבודה הוא ניסויים מולם והתכתבויות לקראת רגע הנחיתה". זה גם התפקיד שמיועד לוייסמן הערב עם נחיתת בראשית על הירח: בקרת תקשורת מול נאס"א. "אני מאוד מאוד מתרגשת", אמרה לנו היום בצהריים, כשהייתה בדרכה למטה ספייס איי אל ביהוד.

את מהנדסת בהכשרתך?
"רשמית לא, אבל הניסיון שלי לגמרי ממלא מקום של מהנדסת. העבודה הזאת ממלאת מאוד", היא מוסיפה, "זה שונה מאוד ממה שעשיתי בצבא, כי פה אני מרגישה שכל מה שקורה לחללית זה אנחנו. היא כמו ילדה שמתחילה ללכת".

"מקווה שנשים יבחרו ללכת למקומות האלה"

וייסמן היא אחת מתוך ארבע נשים העובדות כמהנדסות בפרויקט - מתוך 50 עובדים ב-SpaceIL: "ביום הראשון הופתעתי לראות שכולם סביבי גברים, אבל יש לנו גם הרבה יתרונות מעצם היותנו נשים שיכולים לבוא לידי ביטוי בעבודה על החללית. לפעמים אנחנו רואות דברים בצורה יותר רחבה מגברים".

מאז ומתמיד נמשכה וייסמן למקצועות הריאליים: בתיכון למדה 5 יחידות מתמטיקה ופיזיקה. לאחר מכן, כאמור, התגייסה לשירות ביחידת הלוויינים של חיל המודיעין: "הרבה פעמים בנות בוחרות לא ללכת למקצועות הריאליים, אני מקווה שנשים, בעיקר מי שאוהבת את זה ונמשכת לזה, תבחר כן ללכת למקומות האלה. העולם פתוח לכולנו, אפשר להגיע לשגר חללית ולהמציא את האפליקציה הבאה".

העבודה המאתגרת במתקן התעשייה האווירית ביהוד הפגישה את מאי עם עולם העבודה של ההייטק שבו עדיין רוב העובדים הם גברים. ולטענתה הדור שלה מבשר את השינוי בענף: "היום הולכים לכיוון שנראה יותר ויותר נשים בתחום ההנדסי". 

מה צפוי לחללית אחרי הנחיתה הערב?
"אחרי נחיתת החללית על הירח היא תשגר תמונות ואחר כך - תכבה לעד. היא לא חוזרת, כי הטמפרטורה בירח קיצונית. אנחנו נישאר לעבוד אחרי הנחיתה כי נוריד תמונות וידיאו מהחללית - ואחר כך תהיה מסיבה".

ומה צפוי אחר כך, מבחינתך?
"יש סוג של התלבטות. אולי אמשיך לעבוד בתעשייה האווירית, יותר בכיוון של מזל"טים. בכל מקרה אני עוד לפני התואר הראשון, ואני מתלבטת בין לימודי אסטרופיזיקה לרפואה. אני מתכננת להתחיל ללמוד באוקטובר 2020, אז יש לי קצת זמן לחשוב".