מיום שני: התחבורה השיתופית החכמה מגיעה לתל אביב

בשבוע הבא יתחיל לפעול בתל אביב שירות באבל, ניסוי משותף של חברת ויה וחברת האוטובוסים דן • באבל יפעיל 100 מיניבוסים, אותם אפשר יהיה להזמין בעזרת אפליקציה והם יאספו את הנוסעים מתחנת אוטובוס הקרובה לביתם

דניאל רמות ואורן שובל, מייסדי ויה / צילום: דור מלכה
דניאל רמות ואורן שובל, מייסדי ויה / צילום: דור מלכה

מהשבוע הבא תוכלו להשתמש בתחבורה שיתופית חכמה בתל-אביב. ביום שני יתחיל לפעול שירות "באבל" (Bubble) - ניסוי משותף לחברת דן ולויה (Via) הישראלית, בחסות משרדי התחבורה והאוצר, שבו תיבחן בתחבורה ציבורית מבוססת ביקוש במרכז. באבל יפעיל 40 מיניבוסים, אותם אפשר יהיה להזמין בעזרת אפליקציה חדשה. האלוגריתמים של ויה יתאימו את לוחות הזמנים ומסלולי הקווים לביקושי הנוסעים, כך שיווצר המסלול שהוא המתאים ביותר לכולם. איסוף הנוסעים יהיה מתחנת אוטובוס קרובה לבית הנוסע, שידע בדיוק מתי עליו לחכות שם והנסיעה לא תהיה ישירה ליעד, אך מיועדת להיות מהירה יותר מזו של אוטובוס. זהו מעין פתרון ביניים בין מונית, הנוסעת בדיוק לפי צרכי הנוסע, ובין תחבורה ציבורית קשיחה, הפועלת לפי קווים ולוח זמנים שנקבע מראש.

תעריף הנסיעה במערך קווי המיניבוסים המשודרגים ינוע בין 10-12.5 שקל לנסיעה בשעות השפל, ו-15 שקלים בשעות השיא, בין השעות 06:30 ל-09:30 בבוקר ובין 15:00 ל-18:30. אזרחים ותיקים יהיו זכאים להנחה של 50%. בנוסף, ניתן יהיה לרכוש כרטיסיית מנוי של עשר נסיעות במחיר של 120 שקל, ותינתן אפשרות למעסיקים לרכוש נסיעות עבור עובדיהם. התשלום יהיה דרך האפליקציה, מבלי לצורך לשלם או לתקף כרטיס בתוך המיניבוס. המדינה תסבסד כמחצית מעלות הניסוי, בסכום שמוערך בכ-50 מיליון שקל בשנה. השירות יפעל, בשלב הראשון, בצפון תל-אביב ומרכזה, בגבעתיים ובמרבית חלקי רמת גן. שעות הפעילות יהיה בין 6:00 ל-22:00, בימים ראשון עד חמישי.

ויה הישראלית הוקמה ב-2012 בידי ד"ר דניאל רמות וד"ר אורן שובל ומפעילה מפעילה בעצמה שירותי היסעים בכמה ערים בארה"ב, ובראשן ניו-יורק. באירופה פועל שירות Via Van של ויה ומרצדס, שהשקיעה בויה 250 מיליון דולר. ויה גם מספקת תוכנות ניהול תחבורה לערים ולחברות שונות, כפי שתעשה בישראל עם דן. בטווח הארוך, החברה מנסה לפתח מעין "מערכת הפעלה" לניהול כל סוגי התחבורה בערים.

הניסוי יבחן האם נהגי מכוניות פרטיות יעברו לשימוש בתחבורה ציבורית. המטרה היא להפחית את מספר המכוניות על הכביש ולתרום להפחתת הגודש. אם מרבית הנוסעים בשירותי ההיסעים החדשים יעברו אליו מאוטובוסים או רכבות, אפשר יהיה לראות את הניסוי ככישלון.

אחת הטענות המרכזיות כלפי שירותים כאלה היא שהם דווקא מעלים את העומס בכבישים. החשש הוא שנהגי מכוניות לא ימהרו לשנות הרגלים, אך משתמשי תחבורה ציבורית לא יתנגדו לשלם מעט יותר כדי לנסוע בנוחות. לכן, במקום להוריד מכוניות מהכבישים, כמות כלי הרכב עולה דווקא באזורי הביקוש הפקוקים.

הניסוי בתל אביב מיועד להיות הראשון מתוך ארבעה ניסויים מהסוג הזה שיתחילו בחודשים הקרובים. בנוסף לו, אגד תפעיל 50 מיניבוסים בהזמנה בירושלים, שיוזמנו וינוהלו במערכת ניהול ביקוש ומסלולים של ויה, ו-50 נוספים בחיפה שינוהלו במערכת חדשה של Moovit. בערי דרום שרון (כפר סבא, רעננה והרצליה) יופעל שירות דומה, בהיקף 50 מיניבוסים, בידי חברת מטרופולין, שטרם בחרה בשותף טכנולוגי.

שר התחבורה והמודיעין ישראל כ"ץ ציין כי השירות החדש הוא צעד נוסף שנועד לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי, ולצמצם את עומסי התנועה באזור גוש דן. "בכוונת המשרד להרחיב את השירות גם לחברות אגד בירושלים ובחיפה ומטרופולין באזור דרום השרון", הוסיף השר כ"ץ.

יו"ר חברת דן שמואל רפאלי ומנכ"ל החברה עופר זילביגר ציינו כי "שירות Bubble יציע חוויית נסיעה ושירות שטרם נראתה בתחבורה הציבורית בישראל ובמחירים נוחים. אנו מקווים כי שירות נסיעות הגמיש והיעיל, יגרום לאנשים לוותר על הרכב הפרטי בדרכם לעבודה וליעדים אחרים. במהלך שנת הניסוי, אנו נבחן את השירות על כל היבטיו על-מנת להפוך אותו לאופטימלי ומזמינים את הציבור להעביר אלינו משוב".

מנהל הפעילות העסקית של Via בישראל, גיא שר: "אנו מקווים שכמו בעשרות ערים אחרות ברחבי העולם, גם בישראל הטכנולוגיה שלנו תסייע ביצירת תחבורה ציבורית גמישה ומותאמת. מטרתנו להוביל, בטווח הארוך, להפחתה משמעותית בשימוש ברכב הפרטי על ידי יצירת אלטרנטיבה יעילה ונוחה. אנו שמחים שחברת דן בחרה בנו ומתרגשים לפעול לראשונה בישראל".