בצעד חריג: הממשלה דחתה שני מינויים של שר התקשורת היוצא

נדחו המינויים של מישל קרמרמן לתפקיד מנכ"לית הרשות השנייה ושל ניר שוויקי ליו"ר מועצת הכבלים והלוויין • עפ"י ההערכות, בממשלה העדיפו להמתין עם המינויים עד למינויו של של שר תקשורת חדש ואז לדון בהם מחדש, אולי כחלק מבחינה כוללת של שוק התקשורת

מישל קרמרמן / צילום: רונן אקרמן
מישל קרמרמן / צילום: רונן אקרמן

בצעד חריג ולא מקובל, הממשלה דנה היום (א') בשני מינויים של שר התקשורת איוב קרא - מישל קרמרמן לתפקיד מנכ"לית הרשות השנייה וניר שוויקי ליו"ר מועצת הכבלים והלוויין - והחליטה שלא לאשר אותם. על-פי ההערכות, בממשלה העדיפו להמתין עם המינויים עד למינויו של של שר תקשורת חדש ואז לדון בהם מחדש, אולי כחלק מבחינה כוללת של שוק התקשורת.

הסירוב לאשר את המינויים נחשב לחריג במיוחד בעיקר לאור העובדה שמינוי מנכ"ל לרשות השנייה אמור להיות הליך פורמלי. נזכיר כי הדיון בעניינה של קרמרמן הגיע לישיבת הממשלה, לאחר שזו עתרה לבג"ץ בטענה כי שחלפו חודשים רבים מהרגע שהוכרז על זכייתה בתפקיד ומאז האישור שקיבלה הן מוועדת גילאור (הבוחנת מינויים בחברות ממשלתיות) והן ממועצת הרשות השנייה. 

ברקע הדברים אפשר היה להבין מתגובת הממשלה לבג"ץ כי ניתן היה לקבל החלטה בעניינה של קרמרמן "שלא בישיבת ממשלה", דרך משאל בעל-פה ללא דיון - אלא אם אחד השרים ביקש לדון בנושא בישיבת ממשלה. במקרה הזה היה מפתיע לגלות כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע כי הוא מעוניין לקיים דיון בנושא.

ברגע האחרון הוחלט על מינוי אחר 

אבל ההתנהלות התמוהה סביב המינוי לתפקיד מנכ"ל לרשות השנייה החלה עוד חודשים ארוכים לפני כן. הימים היו ימי בחינת המיזוג של ערוץ עשר ורשת ברשות השנייה, כשברור היה שיו"ר הרשות, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', מתנגדת לו. במקביל התנהל המכרז לבחירת מנכ"ל קבוע לרשות השנייה, והיה זה סוד גלוי כי שמאלוב-ברקוביץ' מצדדת במועמדות של שוויקי שהחזיק בתפקיד באופן זמני כ-3 שנים.

שוויקי, שנחשב למועמד המוביל, אף הוזמן ביום ההכרזה על הזוכה במכרז להצטלם בלשכתו של השר קרא. אלא שאז באופן מפתיע הוחלט כי מי שתזכה בתפקיד היא קרמרמן.

ההחלטה נחשבה אז לסטירת לחי עבור שמאלוב-ברקוביץ', אך בכך לא הסתיימו הדרמות. יום לפני הישיבה שבה אמורה הייתה מועצת הרשות השנייה להכריע לגבי המיזוג בין ערוץ עשר לרשת, הודיע קרא כי הוא חוזר בו מהחלטתו להמליץ על שמאלוב-ברקוביץ' להמשך כהונה כיו"ר הרשות. העיתוי של המהלך והסיבות הרשמיות שלו - דוח חמור לכאורה נגדה (שהתברר בדיעבד כמסמך בן דף וחצי שהתייחס בעיקר לתלונה של ארגון העיתונאים בסוגיית המיזוג) - התקבלו בשוק בהפתעה.

כל המינויים שיזם המשרד נתקעו 

שוויקי אמנם זכה במכרז אחר של משרד התקשורת לתפקיד מנכ"ל מועצת הכבלים, אך כל המינויים שיזם המשרד - יו"ר לרשות השנייה ומועצה חדשה, מינוי מנכ"ל לרשות ומנכ"ל למועצת הכבלים - נתקעו כולם ללא סיבה נראית לעין. על פניו אפשר היה להיתלות בפיזור הכנסת, מה שאמור היה לעצור הליך של מינויים, אולם מאחר שכל המועמדים עברו עד אז את כל ההליכים המשמעותיים, היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי אין כל מניע להמשיכם.

ועדיין, שבוע אחר שבוע לא הגיעו המינויים לשולחן הממשלה. בסופו של דבר החליטה קרן אוזן, מי שאמורה הייתה להתמנות ליו"ר מועצת הרשות השנייה, לעתור לבג"ץ על רקע העיכוב, ובהמשך הגישה כאמור קרמרמן עתירה משלה.

העתירות אוחדו, אך בית המשפט בחר להתערב רק בעניינה של קרמרמן, שבה כאמור אישור הממשלה הוא פחות משמעותי. כעת מתברר כי ניתן היה להכריח את הממשלה לדון בנושא, אך לא הצליחו לכפות עליה את אישור המינויים.