הונדה תשלב במפעליה רובוטים אוטונומיים שפיתחה עם מייסד פאוורמאט

סטארט-אפ של מייסד פאוורמאט רן פוליאקין וחברה בת של הונדה פיתח בישראל מלגזה אוטונומית ורובוט שמבצע בדיקת איכות • לקראת הטמעה של הרובוטים במפעלי הונדה, מתוכננת הרחבה של מרכז הפיתוח בישראל

מפעל של חברת הונדה./  צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
מפעל של חברת הונדה./ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

יצרנית הרכב הונדה תטמיע בפסי הייצור שלה רובוטים אוטונומיים שפותחו בנווה אילן. הרובוטים הם פרי פיתוחו של מיזם משותף של היזם הישראלי רן פוליאקין ומוסאשי סמיטסו (Musashi Seimitsu), חברת בת של הונדה עצמה, וספקית טיר 1 של חלקים לתעשיית הרכב הממוקמת ביפן. פוליאקין מוכר מחברת פאוורמט, שפיתחה טכנולוגיה לטעינה אלחוטית לסמארטפונים.

בחודש האחרון השלימה מוסאשי AI (המיזם המשותף) פיילוט עם חברת הונדה לאחד ממוצריה: רובוט אוטונומי לבדיקת איכות חלקים בפס היצור. כעת, החברה מדווחת כי קיבלה הזמנות מלקוחות בתעשיית הרכב, בראשן הונדה, שתטמיע את הרובוט בפסי הייצור שלה בחודשים הקרובים. החברה לא חושפת את היקף ההזמנות אך לדברי גורמים בשוק, העסקה עם הונדה מוערכת בעשרות מיליוני דולרים.

מוסאשי AI פועלת מזה כחצי שנה בנווה אילן ומעסיקה כ-30 עובדי פיתוח. בנוסף, החברה מעסיקה עשרות עובדי ייצור ביפן. לאחר השלמת הפיילוט, החברה מתרחבת ומתכננת להגדיל את מספר העובדים שלה ל-100-200 עד סוף השנה.

פוליאקין מחזיק ב-49% ממניות המיזם המשותף באמצעות חברת התוכנה שלו, SixEye Interactive (שאר המניות מוחזקות על ידי מוסאשי AI). הוא הקים את פאוורמט בשנת 2006 יחד עם ד"ר אמיר בן שלום. ב-2014, לאחר סכסוך מתוקשר, בעלי המניות בחברה החליטו למנות את מנכ"ל בלקברי לשעבר, תורסטן היינס, למנכ"ל במקום פוליאקין. שנתיים אחר כך, סכסוך נוסף בחברה בין פוליאקין ובין חלק מבעלי המניות הוביל להחלפתו של היינס ולמינויו של אלעד דובשינצקי כמנכ"ל. פאוורמט עדיין פועלת ועמדות ההטענה שלה פרוסות בסניפי סטארבאקס בארצות הברית.

"1.6 מיליון יפנים בודקים רכיבים באופן ידני"

המיזם המשותף פיתח עד כה שני מוצרים לפסי ייצור אוטונומיים: מערכת אופטית לזיהוי פגמים בחלקי מתכת בקו ייצור כלי רכב, ומלגזה אוטונומית למפעלים, את שתיהן הציגה החברה בתערוכת הבינה המלאכותית בטוקיו שהתקיימה החודש. רובוט בדיקת האיכות השלים פיילוט מוצלח בהונדה, ואילו המלגזה תתחיל פיילוט באוקטובר. "היה מאוד קשה לפתח מכונה שתחליף את האדם בבדיקות איכות, כי הוא גם מפעיל את הידיים שלו, שזה הרובוטיקה, גם מסתכל - זה האופטיקה, וגם מקבל החלטה - וזו הבינה המלאכותית", אומר פוליאקין ל"גלובס".

לדברי פוליאקין, בישראל קיים ידע רב בראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית, ואילו ביפן ישנה מומחיות גדולה ברובוטיקה. השילוב בין השתיים הוביל לפיתוח של רובוט אוטונומי לבדיקת איכות רכיבים, אשר למיטב ידיעתו, ייכנס לראשונה לשימוש במפעלים. הרובוט כולל זרוע שאוחזת בחלקים, ומכניסה אותם לתא הממוקם ב"בית החזה" של הרובוט. שם הוא סורק את החלקים באמצעות מצלמות וחיישנים, ומאתר פגמים בתוך שניות בודדות, בהתבסס על יכולות בינה מלאכותית ולמידת מכונה.

"תעשיית האוטומוטיב ביפן לבדה מונה 8 מיליון איש, 20% מתוכם, שהם 1.6 מיליון איש, בודקים את הרכיבים באופן ידני. אם מכונה יכולה לעשות את העבודה הזו, האנשים האלה יכולים לעשות משהו יותר פרודוקטיבי, כי אין פרודוקטיביות בבקרת איכות", מוסיף פוליאקין. לדבריו, מלבד עלות נמוכה יותר של מכונות אלו ביחס לעובדי בקרת איכות, רובוט אוטונומי כזה יספק למדינה כמו יפן פיתרון לבעיה נוספת במדינה: בעיית כוח האדם.

בניגוד למדינות המערב, בהן החלפת העובדים ברובוטים הוא רעיון המעורר חשש, ביפן התהליך הזה מקבל תפנית אחרת. האוכלוסייה ביפן מזדקנת בשל שיעורי ילודה נמוכים במיוחד במדינה, דבר המוביל למחסור בכח אדם בתעשייה היפנית, אשר עשוי להיפתר באמצעות רובוטים אוטונומיים. לכן, ישנו דגש רב במדינה על קידום של טכנולוגיות בינה מלאכותית, ותאגיד סופטבנק הוא אחד ממובילי המגמה הזו.

שיתוף הפעולה בין פוליאקין ובין החברה היפנית נחתם במעמד שר הכלכלה היפני, אשר ביקר בישראל יחד עם משלחת בכירים מיפן בתחילת השנה. זו הייתה המשלחת הגדולה ביותר של בכירים מיפן שביקרה בישראל עד כה, ובכנס שהתקיים לכבוד הביקור נחגגה התחממות ביחסים בין שתי המדינות. בראש ובראשונה הדבר בא לידי ביטוי בגידול בייצוא הישראלי ליפן בשנת 2018, אשר עמד בשנה זאת על 1.16 מיליארד דולר, עלייה של 42% ביחס לשנה שלפניה.