זאבי שיפר הצעתו במסגרת הניסיון לרכוש השליטה בבזק

בעקבות לחץ מצד המחזיקים הפרטיים באג"ח אינטרנט זהב הודיע הערב זאבי על שיפור הצעתו • המתנה דרוכה לראות האם קרן סרצ'לייט תשפר גם היא את הצעתה היום בלילה

גד זאבי / צילום: איל יצהר
גד זאבי / צילום: איל יצהר

בעקבות לחץ גדול שהפעילו מחזיקי האג"ח הגדולים באינטרנט זהב, באמצעות נציגם אדוארד קלר, על איש העסקים גד זאבי, לקראת ההחלטה על מו"מ שעשוי להוביל להשלמת העסקה להעברת השליטה בבזק (באסיפת מחזיקי האג"ח שנערכה היום), הסכים גד זאבי להתחייב שמחירי מניית בזק שיילקחו בחשבון לחישוב סכומי האפסייד שיידרש לשלם למחזיקים יהיו מתואמי דיבידנד.

כזכור, זאבי התחייב לשלם למחזיקי אגרות החוב מעבר להחזר של כ-60 אגורות לכל 1 שקל אג"ח, גם בונוסים של עוד 300 מיליון שקלים, המהווים 40 אגורות נוספות לכל אג"ח, וזאת במידה ומניית בזק תיגע בשנים הבאות בשלושה מחירי יעד של 4.25 שקלים למניה, 5.75 שקלים ו-6.5 שקלים.

בעקבות ההבהרה ברור עכשיו כי באם תחלק בזק דיבידנדים יקטן שער המניה שבגינו יקבלו מחזיקי האג"ח את האפסייד בהתאם לסכומי החלוקה שיהיו. כעת, נשואות העיניים של מחזיקי אג"ח אינטרנט זהב לארצות הברית על מנת לראות האם הקרן האמריקאית סרצ'לייט תשפר במהלך הלילה את הצעתה לקראת ההצבעה הצפויה מחר.

אסיפת נושי אגרות החוב של אינטרנט זהב הייתה סוערת כהרגלה. המצב החדש שנוצר בדמות שתי הצעות שהוצעו גרמה לכך שגורמים מטעם המציעים משתי הקבוצות הגיעו לאסיפה - הן מטעם קרן ההשקעות האמריקאית סרצ'לייט והן גד זאבי, המציע השני, אשר הגיע לאסיפה ובה פרש בפני המחזיקים את אמונתו ומשנתו ביחס לקבוצת בזק והחברות השולטות בה, אשר לדבריו, באם בזק תנוהל נכון, מדובר בחברה הטובה בישראל. לדברי זאבי יש לתמוך בחיזוק ההון של בזק ולהשתמש ביתרות המזומנים אשר יצברו בקופת ביקום מיד לאחר ההסדר. לדברי זאבי על בזק לבצע הקצאת מניות או זכויות כדי לעבור את האתגרים העומדים בפניה בקלות רבה ויש לפעול לחיזוק מבנה המאזן של בזק. יתרה מכך, לאורך כל השיחה עם זאבי הקרין זאבי ביטחון ואמון רב בקבוצת בזק וכי הוא מזהה הזדמנות עסקית להשקעה טובה אשר ככל ותהיה בהתאם להנחותיו יזכו מחזיקי אגרות החוב של אינטרנט זהב וביקום להחזר מלא בגין החוב המגיע להם.

הצעת זאבי, כוללת הזרמה של 300 מיליון שקלים לקופת אינטרנט זהב, ומיד לאחר מכן הזרמתם לביקום בצורת הנפקת זכויות או מניות. נושי אינטרנט זהב יקבלו את קופת המזומנים של החברה ואג"ח חדש שמגובה בטוחה בערבות של חברת ביטוח בין לאומית, אשר מרכיבים אלו משקפים החזר של 60 אגורות. בנוסף מציע זאבי תשלום אפסייד של 40 אגורות בקירוב במידה ומחיר המניה של בזק יעלה על מחיר מסוים. כך שבהתקיים תנאים מסוימים הצעת זאבי תוביל להחזר מלוא החוב שזכאים לו נושי אינטרנט זהב.

המחזיקים הפרטיים, עו"ד אברהם קרן, עו"ד אסף אפרתי , ומר דן וגר, העלו את הסוגיה העיקרית שנדונה כיום באסיפה, האם מחיר המניה של בזק הינו מתואם לחלוקת דיבידנד ואף הבהירו כי הם צופים שבזק תחלק דיבידנדים מהותיים אשר יגרמו לרכיב עליית השווי בהצעת זאבי לבוא לכדי מימוש.

הנציגות ובא כוחה דאגו להבהיר למחזיקי האג"ח כי כל עוד אין התחייבות מצד גד זאבי להתאמת מחיר המניה לחלוקת דיבידנד הרי שאין מנגנון כלשהו להתאמת מחיר מניית בזק. לאחר שהמחזיקים הפרטיים שבו והעלו את הסוגיה מספר פעמים בפני גד זאבי והנציגות התקבל הערב (ב') דיווח כי גד זאבי מבהיר כי אכן תהיה התאמת מחיר מניית בזק לדיבידנד ובכך לגרום למרכיב האפסייד בהצעתו להוות משום שובר שוויון למול הצעת סרצ'לייט שלא כללה שום מרכיב אפסייד וכוללת תספורת וודאית בהיקף של 50%.

לטענת המחזיקים הפרטיים ומשיחות שבוצעו לאחר האסיפה, עולה ביקורת קשה כלפי הגופים המוסדיים אשר מנהלים כספי ציבור לרבות פנסיות, קרנות נאמנות, קרנות אג"ח והשתלמות. לטענתם, ההתנהלות הרפה כפי שבאה לידי ביטוי באי נקיטת עמדות ברורות וקשוחות פוגעת בציבור. ההתנהלות בה יש שני מציעים ואשר לא מתקיים ביניהם מכרז עם מחיר מינימום מהווה בעיניהם אבסורד. בעיני המחזיקים הפרטיים ישנה ביקורת קשה כלפי הגופים המוסדיים אשר משקיעים את כספי הציבור בחברות אשר מאוגדות במקלטי מס כדומת איי הבתולה ואינם מוכנים להשקיע בשיקום מצבה של בזק שהיא חברת התקשורת הגדולה והמובילה בישראל.

בתום אסיפה סוערת שהתרחשה היום בקרב מחזיקי אגרות החוב התקבל כאמור דיווח על שיפור הצעתו של גד זאבי.