בנק ישראל נגד דוח כבל: "מסקנות שגויות והמלצות עם סיכון"

בבנק ישראל דוחים בתוקף את הביקורת כי הבנק המרכזי שבוי בידי הבנקאים: "חשש כבד שחלק גדול מהמלצות הוועדה נקבעו מראש, מבלי קשר למידע הרב שהוצג בפני הוועדה וללא דיון מקצועי מספק" • יו"ר ועדת החקירה, ח"כ כבל: "מביך"; ח"כ קיש: "תגובת בנק ישראל לא רצינית"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

בנק ישראל דוחה את הביקורת החריפה שמשמיע נגדו דוח ועדת כבל בנושא האשראי ללווים הגדולים. "דוח הוועדה מתעלם מעובדות מהותיות ומשינויים רבים שבוצעו זה מכבר, מגיע למסקנות שגויות ומבסס עליהן המלצות שיש בהן סיכון, מבלי שבחן וניתח את ההשלכות שעלולות להיות להמלצותיו בעתיד".

נזכיר כי בדוח כבל שפורסם היום (ג') ישנה ביקורת חריפה כנגד בנק ישראל והוא מתואר כרגולטור שבוי בידי הבנקים, וככזה שאינו נותן משקל ראוי להרתעה, לאכיפה ולשקיפות. בין היתר מומלץ כי בנק ישראל יקים מחלקת חקירות פנימית, וכי תקום ועדה בכנסת לפיקוח על הרגולטורים הפיננסים, שתקבל לידיה חומרים מסווגים.

בבנק ישראל לא אהבו את הממצאים וההמלצות בלשון המעטה: "על אף שהוועדה מצהירה שאין בכוונתה לפגוע בשוק האשראי, חלק גדול מהמלצותיה עלול להביא בדיוק לכך. בנק ישראל מזהיר כי אימוץ חלק גדול מההמלצות המרכזיות של הדוח עלול להוביל הלכה ולמעשה למעורבות פוליטית שוטפת בפיקוח וברגולציה על המערכת הפיננסית, עד כדי פגיעה אמיתית ביכולת לשמור על יציבות המערכת הפיננסית ובביטחון של המגזר העסקי ליטול אשראי ולפעול בישראל. ניתן להרחיב את היקף הדיווח של הרגולטורים לכנסת, בצורה פומבית ושקופה לכלל הציבור, אולם חשוב להבטיח את העיקרון המרכזי של שמירה על עצמאותם של כלל הרגולטורים הפיננסיים ושל בנק ישראל".

בבנק ישראל מוסיפים ואומרים כי הדוח מתעלם מהצעדים שבוצעו לצמצום האשראי ללווים הגדולים, מהירידה הגדולה בפועל שחלה באשראי זה, מהנתונים שמראים שהפסדי האשראי של הבנקים בישראל נמוכים מאוד בהשוואה בינ"ל ולאורך זמן ומהעובדה שחלק גדול מהצעדים ננקטו בזמן אמת, ובכך מנע הפיקוח התממשות סיכון גדול למשק.

עוד נמסר: "הדוח קורא להגברת התיאום והחלפת המידע בין הרגולטורים אך מתעלם מהעובדה שלאחר תהליך חקיקה ממושך קמה והחלה לפעול הוועדה ליציבות פיננסית בראשות נגיד בנק ישראל, שתיצור את הסנכרון בין כלל הרגולטורים הפיננסיים החברים בה; והדוח מתעלם מאוסף השינויים המבניים שמובילים בנק ישראל והאוצר לקידום התחרות במערכת הפיננסית שכבר רוקמים עור וגידים: למשל מהעובדה שרק בשבוע האחרון הושלמו שני צעדים מהותיים נוספים, העלייה לאוויר של המערכת לשיתוף נתוני אשראי שהקים בנק ישראל ויצירת עוד שחקן פיננסי בעקבות ההפרדה של חברת כרטיסי אשראי נוספת מבנק גדול. ההתעלמות מעובדות אלו, בנוסף לאופן בו התקיימו חלק מהדיונים, מעלים חשש כבד שחלק גדול מהמלצות הוועדה נקבעו מראש, מבלי קשר למידע הרב שהוצג בפני הוועדה וללא דיון מקצועי מספק, כנדרש בנושא מהותי כזה".

עוד אומרים בבנק ישראל: "הדוח לא נותן משקל מספק ולא מכיר בחשיבות של השמירה על כספי המפקידים במשק בעשור האחרון, בעת שבעולם היה משבר פיננסי חמור ובנקים רבים פשטו את הרגל, ונגרם נזק כלכלי עצום לאזרחים במדינות רבות. העובדה שהציבור הישראלי סמוך ובטוח ביכולתו למשוך בכל עת את הכסף המופקד בחשבונו אינה מובנת מאליה. היציבות הפיננסית בישראל היא מבחן התוצאה המרכזי של אפקטיביות הפיקוח". 

כבל: "מביך"; קיש: "תגובה לא רצינית" 

ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת החקירה, הגיב לתגובת בנק ישראל לדוח ועדת הטייקונים ואמר: "מביך. נפגשתי עם נגיד בנק ישראל החדש, וניכר היה שמבלי לבדוק את הדברים לעומקם - השתבלל. אני מצר על כך. התכוונו לומר דברים הרבה יותר חריפים והרבה יותר אישיים כלפי אישים בעולם הבנקאות והרגולציה, אבל בגלל קוצר הזמן וכדי שנוכל להניח את הדוח - אילולא החלטה זו, חד-משמעית הייתי מוביל כיו"ר הוועדה לאמירות אישיות". 

לדבריו, "בבנק ישראל באו לקלל ויצאו מברכים. הייתי ממליץ להם על מצה ומרורים יאכלוה. יקראו את הדוח בהסבה". 

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין אמרה: "אני מצרה על תגובת בנק ישראל. לא היה כאן שיקול פוליטי. חובתנו לפקח על הרגולטורים, ומצער אותי, כי יש כאן הרבה מסקנות שהן לעזר לרגולטורים".

ח"כ יואב קיש אמר: "תגובת בנק ישראל לא רצינית. הדוח הועבר לבנק ישראל אתמול בערב לכל המוקדם, ולכן הייתי מצפה מכל הרגולטורים להגיב בשבוע הבא. אם כבר באים בתלונות לכנסת - אז ההתנהלות הזו לא רצינית". 

ח"כ דב חנין אמר: "טענת בנק ישראל שכתבנו את המסקנות מראש מקוממת ולא נכונה. עברנו תהליך של עבודה".

ח"כ נחמיאס-ורבין הוסיפה: "למשל, כשיצאנו לדרך, עמדה לפנינו הפרדת הפיקוח על הבנקים. בעצה אחת עם היועצים החלטנו לא להמליץ על הפרדה בין הפיקוח על היציבות ובין הפיקוח על התחרות - אין לנו מסקנה שהמבנה של הפיקוח היום אינו מתאים". 

איגוד הבנקים: "מראית-עין של כשלים חמורים"

גם באיגוד הבנקים ביקרו את ממצאי הדוח, ומסרו: "האיגוד רוחש כבוד רב לכנסת ולחבריה. יחד עם זאת, מצער לראות כי מבין כל הסוגיות הכלכליות החשובות המעסיקות את הציבור הישראלי, בחרה הכנסת להקים ועדת חקירה פרלמנטרית דווקא לגבי מערכת הבנקאות הישראלית, שהיא המגזר המפוקח ביותר מבין מגזרי המשק, תוך התעלמות מההתנהלות האחראית ומניהול הסיכונים המקצועי של המערכת שנבחנו במשברים פיננסים עולמיים ועמדו בהם בהצלחה.

"באופן תמוה, לא זו בלבד שהוועדה בחרה להתעלם מעובדות ומנתונים בסיסיים שמאפיינים את המערכת הבנקאית הישראלית, אלא הוועדה בחרה להתייחס לאמירות לא מבוססות ולא מוכחות כאל 'עובדות', כך שנוצרת מראית-עין של כשלים חמורים".

בין היתר מזכירים באיגוד הבנקים את שיעור המחיקות הגבוה ללווים פרטיים לעומת לקוחות עסקיים, את איכות תיק האשראי בהשוואה לבנקים בעולם ואת הירידה באשראי ללווים גדולים לאורך העשור האחרון.

לעומת זאת, בארגונים החברתיים בירכו על דוח הוועדה. מלובי 99 וצדק פיננסי נמסר: "הוועדה הוכיחה חד-משמעית כי הכשלים אינם נקודתיים אלא ביטוי לשיטה משחיתה שורשית, שמיטיבה עם מעטים על חשבון הציבור. למרות שחלק מחברי הכנסת המצוינים ששימשו בוועדה לא ימשיכו איתנו, נעבוד בכל הכוח עם אלה שכן נשארים ועם חברי כנסת חדשים, כדי לוודא שהמלצות הוועדה יהפכו לחקיקה מחייבת, אפקטיבית ומרתיעה. חשובה במיוחד הדרישה להאיר את פעולות הרגולטורים באור השמש, שתאפשר לאתר ולתקן כשלים במועד, ולא באיחור של 20 שנה. בכל מקרה, קריטי לחזק את הרגולטורים במשאבים ובכלי פיקוח נוספים".