איגוד לשכות המסחר: "להוציא שביתות בנמלים מחוץ לחוק"

האיגוד לא מסתפק בכוונה להנהיג בוררות חובה בשירותים חיוניים • לפי הצעת חוק שגיבש, עובדי הנמלים יישאו באחריות פלילית ואזרחית לנזקים שייגרמו ללקוחות בגין שיבושי עבודה

מכולות בנמל אשדוד/ צילום: איל יצהר
מכולות בנמל אשדוד/ צילום: איל יצהר

איגוד לשכות המסחר מקדם חקיקה להוצאת שביתות ועיצומים בנמלים מחוץ לחוק. לפי ההצעה, על העובדים ונציגים תוטל חובה אקטיבית למנוע מחבריהם לשבש את העבודה, והם אף יישאו באחריות פלילית ואזרחית בגין כל נזק שייגרם ללקוחות. היוזמה באה על רקע הכוונה להנהיג בוררות חובה בשירותים חיוניים במסגרת הממשלה החדשה שתוקם - מהלך הזוכה לתמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ.

לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין, בוררות חובה בשירותים החיוניים שבבעלות המדינה היא פתרון חלקי בלבד לבעיות בתפקוד נמלי הים של ישראל. לדעת לין מנגנון הבוררות אמנם מביא להכרעה מהירה מבלי שלציבור ולכלכלת המדינה נגרמים נזקים - אולם פתרון מלא יושג רק באמצעות חוק ספציפי שיעגן את מעמדם של נמלי הים כ"שירות חיוני ומשאב לאומי, שימנע שביתות ש"נולדו כנגד רפורמות של המדינה לטובת פיתוח כלכלי ורווחת הציבור".

לפי לין, "אם מדובר בסכסוך עבודה אמיתי, החוק יוצר מנגנון של ועדה שתכריע בו במהירות, כך שהעובדים וזכויותיהם לא נפגעים. ואם ייקבע שאין עילה לסכסוך, מנענו מהציבור ומהמגזר העסקי נזקים כבדים, שאף אחד לא מפצה אותם מאוחר יותר בגינם". על-פי החוק המוצע, "בכל פעם שמוכרז סכסוך עבודה בנמלי הים, הוא יובא להכרעת ועדת בוררות, שבראשה יעמוד שופט בדימוס של בית המשפט העליון, יחד עם נציגים של נציב שירות המדינה; הממונה על התקציבים במשרד האוצר וכן נציג של ארגון עובדים, שהוא הארגון הגדול ביותר".

בהצעה נכתב כי "שביתה או עיצומים, או הנמכת תפוקות, או כל פעולה אחרת שיש בה כדי לשבש את פעילותם התקינה של נמלי הים, היא שביתה בלתי מוגנת (פעילות אסורה), המהווה עוולה אזרחית וגוררת בעקבותיה גם סנקציה עונשית". בנוסף מציעה הצעת החוק "לתמרץ עובדים וכן נציגי ארגוני עובדים שלא לשדל עובדים אחרים לשבות(...) על עובדים שינקטו פעולות כאלו תוטל אחריות ישירה לנזקים הנגרמים לצדדים שלישיים כתוצאה מהשביתה".

האיגוד מבקש לחייב את ועדי העובדים בנמלים "לשמור על יחסי עבודה תקינים ולפעול בשקידה ראויה על מנת להפסיק שביתה בלתי חוקית". לטענת לין, "זהו תפקיד מתחייב של ארגון עובדים. הוא נושא גם בחובות מכוח מעמדו כאחד הקודקודים של מערך יחסי העבודה הקיבוציים בישראל".

בנוסף כוללת הצעת החוק את החרגת הנמלים מחוקי התכנון והבנייה, כך שבמקרה ונוצר "צורך לאומי בפיתוח או שינוי של נמל ים" תוכל הממשלה "לקבל החלטה לקידום מהלך על אף האמור בחוקי התכנון והבנייה. המטרה היא לאפשר לממשלה, משיקולים לאומיים, לקצר הליכים ולמנוע סרבול ואיבוד זמן כנגד הגשת עררים והתנגדויות אחרות מצד גורמים שונים, שיש בהם כדי לעכב פרויקט לאומי זה".